۱۲ آذر ۱۳۹۳ - ۱۱:۳۲
کد خبر: ۲۳۳۹۴۹
نماینده ولی فقیه در استان اردبیل:

ابزار هنر بهترین روش برای روشنگری و بیان مفاهیم قدسی است

خبرگزاری رسا ـ نماینده ولی فقیه در استان اردبیل، ابزار هنر را بهترین عرصه برای روشنگری و بیان مفاهیم قدسی و ارزشی دانست و گفت: در جامعه زبان هنر زبان محسوس و فوق‌العاده تاثیرگذار است و ما بسیاری از حقیقت‌ها را که با الفاظ نمی‌توانیم بیان کنیم به راحتی می‌توانیم در جامعه به وسیله هنر بیان کرده و آن را تبیین کنیم.
حجت‌الاسلام والمسلمين سيدحسن عاملي، نماينده ولي فقيه در استان اردبيل

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اردبیل، حجت الاسلام والمسلمین سید حسن عاملی، نماینده ولی فقیه و امام جمعه اردبیل، شامگاه گذشته در مراسم تجلیل از خانواده‌های شهدای هنرمند تئاتر کشور در شهرستان سرعین، با اشاره به برگزاری یادواره شهدای تئاتر کشور، خاطرنشان کرد: ما این حرکت فرهنگی عظیم و فاخر را ارج می‌نهیم که ولی نعمتان ما شامل هنرمندان و خانواده‌های شهدای عرصه تئاتر که ثروتی عظیم و ماندگار برای این کشور محسوب می‌شوند و امروز در این استان حضور پیدا کرده و تلاش می‌کنند تا به هر شکل ممکن عظمت این حرکت را با شایستگی تمام به تصویر بکشند.

 

وی با تجلیل از مقام شهدای عرصه هنر که عزت‌مندانه در اعتلای کشور و فرهنگ تاریخ و مدنیت این سرزمین تلاش کرده و جان فدا می‌کنند، افزود: در جامعه زبان هنر زبان محسوس و فوق‌العاده تاثیرگذار است و ما بسیاری از حقیقت‌ها را که با الفاظ نمی‌توانیم بیان کنیم به راحتی می‌توانیم در جامعه به وسیله هنر بیان کرده و آن را تبیین کنیم.

 

حجت الاسلام والمسلمین عاملی، تصریح کرد: گاه الفاظ در بیان صادقانه بسیاری از رویدادها و اتفاقات ناتوان است در حالی که ابزار هنر می‌تواند عرصه و جولانگاه روشنگری و بیان آشکار احساسات، عواطف و قلیان درونی باشد که به راحتی می‌توان آن را به مخاطب القا کرده و انتقال داد.

 

امام جمعه اردبیل، اظهار کرد: اربابان هنر به بهترین شکل و با استخدام عواطف و احساسات در جامعه که سرمایه‌های عظیمی هستند می‌توانند خواسته‌ها و مطالبات فرهنگی، مدنی، اجتماعی، اخلاقی و ارزشی را در جامعه تبیین و تشریح کنند و از این مفاهیم قدسی در بیان بسیاری از واقعیت‌ها بهره بگیرند چرا که اعتلای جایگاه انسان‌ها امروز وابسته به تبیین و گویا کردن این مفاهیم قدسی است.

 

وی افزود: این مفاهیم قدسی امروز در معرض هجوم بسیار سنگین دشمنان است در حالی که ما باید در پاسداری و انتقال این مفاهیم قدسی به بهترین و زیباترین شکل اقدام کنیم و سعی‌مان بر این باشد تا ازاین مفاهیم پاسداری کنیم.

 

غرب در پی نابودی و شکستن ارزش های جوامع است

 

امام جمعه اردبیل تلاش نظام غرب را در شکستن این مفاهیم قدسی نظیر عفت و حجاب زن و مرد مسلمان یادآور شد و گفت: نظام غرب در شکستن این مفاهیم ارزشی مدعی است که نباید زن را به دو طبقه عفیف و غیرعفیف تقسیم کرد چرا که حق مرد بر گردن زن غیر از یقین به ابوت فرزندان چیز دیگری نیست و در نتیجه چنین مفاهیمی را تابو معرفی می‌کند.

 

حجت الاسلام والمسلمین عاملی ادامه داد: نظیر این نگرش را در مسأله غیرت به ناموس و حفظ حیا شاهد هستیم که غرب از آن به عنوان ناموس‌پرستی و یا حسادت جنسیتی یاد می‌کند و سعی دارد چنین تابوهایی را بشکند و قداست چنین حرمت‌ها و مرزبندی‌های ارزشی را از بین ببرد.

 

وی اقدام جهت‌دار و ویرانگر نظام غرب را در از بین بردن این مفاهیم قدسی یادآور شد و گفت: رسانه‌های آنها از صبح تا شام به این مفاهیم ارزشی ما هجوم برده و درصدد غارت آن هستند که در این بین مرزداران حقیقی و افسران بزرگ قرارگاه‌های فرهنگی که همان اصحاب فرهنگ و هنر هستند می‌توانند در خنثی کردن این توطئه‌ها نقش اصلی را ایفا کنند.

 

وی در بخش دیگری از سخنان خود، خاطرنشان کرد: ارباب هنر باید به این حرکت اصیل و بنیادین خود فخر و ناز کنند چرا که یکی از اصیل‌ترین عرصه‌های تاثیرگذار در جامعه هنر و حرکت پویای فعالان این عرصه است که می‌تواند زمینه حرکتی بسیار مثبت و سازنده را به همراه داشته باشد.

 

نماینده ولی فقیه در استان اردبیل با بیان اینکه مقصد هنر ما باید در دو مسیر عالی و شایسته تعریف شود، گفت: نخستین مسیر آن است که هنرمندان باید با تولید آثار ارزشمند عالی‌ترین عواطف را به استخدام خود در‌آورند تا بتوانند جامعه را به سمت وحدت‌، همدلی و حرکت‌هایی بر مبنای احساس جمعی و برانگیخته شدن عواطف فاخر سوق دهند.

 

امام جمعه اردبیل تصریح کرد: در این عرصه آنچه دارای ارزش و اهمیت است تلاش نظام‌های غربی در برهم زدن چنین شاکله ارزشی و رو به جلو است که گاه تاثیرگذاری عرصه فرهنگ و هنر را می‌خواهند کمرنگ جلوه داده و یا بی‌اثر کند.

 

حجت الاسلام والمسلمین عاملی به فقر عاطفی دنیای امروز در تنظیم روابط و مناسبات اشاره کرد و افزود: دنیا امروز در آتش کمبود عاطفه و بی‌مهر و محبتی می‌سوزد و در این فضا است که می‌توانیم خلاهای به وجود آمده را با نظام تربیتی ارزش‌مدار با تکیه بر فرهنگ غنی اسلامی با زبان هنر پر کنیم که قطعا در پاسداری از این میراث ارزشمند باید حرکت فاخری را به انجام رساند.

 

وی بیان کرد: هنر امروز باید در مسیر تعالی‌بخشی به این مفاهیم راهگشا باشد و یک هنرمند باید خود را به گونه‌ای با جامعه و ارزش‌های آن تنظیم کند تا یک حس همدردی و غمگساری را به طبقات مختلف جامعه ترزیق کنند./937/پ203/ب4

ارسال نظرات