۱۱ آذر ۱۳۹۳ - ۰۸:۲۰
کد خبر: ۲۳۳۷۳۹

تبیین ذکر صلوات در خطبه حضرت زینب از سوی سخنران حرم رضوی

خبرگزاری رسا ـ سخنران حرم مطهر رضوی با بیان این که حضرت زینب(س) خطبه خود را در مجلس یزید با دو جمله که یکی از آنها برگرفته از آیه 56 سوره احزاب و درخصوص صلوات است، آغاز کردند، گفت: در واقع منظور حضرت ذکر صلوات نیست بلکه تبیین این ذکر است، که اگر چه سر و بدن امام حسین(ع) از هم جدا شد ولی جدایی از وجود پیامبر و آل محمد اصلا امکان پذیر نیست.
تبیین ذکر صلوات در خطبه حضرت زینب از سوی سخنران حرم رضوی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام محمود معرفت، سخنران حرم مطهر رضوی، در سلسله برنامه های تبلیغی حرم مطهر رضوی ویژه ایام سوگواری ماه صفر اظهار داشت: حضرت زینب(س)  خطبه خود را در مجلس یزید با جمله ای قرآنی و جمله ای که از قرآن نشأت می گیرد آغاز کردند؛ «الحمدالله رب العامین» آیه فاتحه الکتاب است که همه ما در نمازهای واجب و مستحب آن را قرائت می کنیم.

 

وی تصریح کرد: جمله دیگر برگرفته از آیه 56 سوره احزاب است که آن را به شکلی گزارش گونه ادا و مطرح فرمودند در واقع هنگامی که ما می خواهیم به محمد مصطفی صلوات الله علیه عرض ادب کنیم آن را بیان می کنیم اما حضرت زینب قالب گویش خود را به شکلی انجام دادند که مردم بدانند حضرت زینب (س) در حال بیان گزارش است.

 

سخنران حرم مطهر رضوی با اشاره به این آیه که به عنوان تعقیب نمازها نیز قرائت می شود و از منظر امام رضا(ع) نیز تشریح شده است، افزود: طبق نقل شیخ صدوق در کتاب عیون الاخبار الرضا پس از ورود امام رضا(ع) به مکان مرو در مجلسی با حضور مامون بحث فضیلت و برتری علی و اولاد معصوم او مطرح شد و امام رضا(ع) 12 آیه از قرآن را در آن جمع تلاوت کردند.

 

وی تاکید کرد: این 12 آیه از قرآن که به شکل گزینشی امام رضا(ع) برای اثبات برتری علی و فرزندانش در آن مجلس مهم قرائت کردند در درجه اول باید یاد بگیریم، سپس به عنوان شناسنامه شیعی بودن خود علاوه بر مکتوب بودن آن ها را نیز حفظ کنیم.

 

حجت الاسلام معرفت گفت: در ورود به عالم برزخ با چند مسأله روبرو می شویم: یکی از آنها سوال درباره چیستی و کیستی خدا، قبله، کتاب، پیامبر و امامان ما است در صورتی که بتوانیم به این پنج سوال پاسخ قرآنی دهیم، ثمربخش است.

 

وی تصریح کرد: امام رضا (ع) در رابطه با قبله آیه 142 سوره بقره بیان و درباره ائمه نیز آیه56 سوره احزاب را قرائت کردند، سپس از علمای حاضر پرسیدند آیا می دانید بعد از نزول این آیه رسول الله مشرف شدند بر ما که سلام دادن به شما را بلدیم.

 

سخنران حرم مطهر رضوی با اشاره به صلوا گفت: صلوا به معنای تسلیم عملی و تسلیم لفظی است که در نماز ذکر می کنیم که چگونه به شما صلوات بفرستند و پیامبر (ص) فرمودند: در صلوات من تنها مطرح نیستم بلکه باید 14 نفر را در نظر بگیرید و عمدا می فرمایند اللهم صلی علی محمد و آل محمد.

 

حجت الاسلام معرفت افزود: سخن حضرت زینب کبری(س) در مجلس یزید ذکر صلوات نیست، بلکه تبیین این ذکر است، اگر چه سر و بدن امام حسین(ع) از هم جدا شد ولی جدایی از وجود از پیامیر و آل محمد اصلا امکان پذیر نیست.

 

وی با بیان این که حضرت زینب(ص) با بیان این خطبه هرچه در دنیا است را در تابلویی نشان داد، ابراز کرد: زیباترین کار انسان های عالم نسبت به حقیقت شناسی چیزی به پای صلوات نمی رسد زیرا الله با تمام عظمت خود را در اختیار صلوات قرار داده است که بیایید از آیه فیض ببرید و بهره مند شوید./1308/پ202/ب4

ارسال نظرات