معامله کردن عزت اسلامی در شرایط تحریم مردودی در امتحان الهی است
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجتالاسلام والمسلمین سید محمدمهدی میرباقری، رییس فرهنگستان علوم اسلامی قم شب گذشته در مراسم عزاداری در دادسرای عمومی و انقلاب قم به سخنرانی با موضوع توکل به خدا پرداخت.
استاد حوزه علمیه قم با اشاره به این که تمامی آیات نورانی قرآن رشته متصل بین ما و خدای متعال هستند، اظهار داشت: تمامی آیات قرآن به ظاهر در قالب الفاظ و کلمات نازل شدهاند اما دارای یک مقامات نورانی هستند؛ آیه 21 سوره حشر برای کسی که اهل سلوک و سیر کردن در مقامات آن باشد، برای عبور از انانیت و توجه به نفس و رسیدن به مقام بندگی و خضوع، کفایت میکند.
وی با اشاره به آیه 21 سوره حشر گفت: اگر این قرآن بر کوه نازل میشد، در برابر عظمت خداوند خاشع میشد؛ اگر دلی قابلیت نازل شدن یک آیه از قرآن را داشته باشد، یعنی تجلی از آن آیه به دل برسد، برای خاشع شدن انسان کفایت میکند، اگر حجاب از گوش کسی برداشته شد و توانست خطاب الهی را از لسان وجود مقدس نبی اکرم(ص) بشنود، کلیم الله میشود.
حجتالاسلام والمسلمین میرباقری به راه های رسیدن کلام خدا به انسان پرداخت و ابراز داشت: به تعبیر قرآن، هیچ بشری بهره تکلم خدا با خود را ندارد، مگر به سه طریق که یا به او وحی میشود و خدای متعال بدون حجاب و واسطه ملک، با او صحبت میکند که این طریق برای ما نیست و مربوط به نبی اکرم(ص) و انبیاء اُولیالعزم است.
رییس فرهنگستان علوم اسلامی قم افزود: طریق دوم رسیدن کلام خدا به بشر این است که خدای متعال از وراء حجابی با انسان صحبت میکند؛ به عنوان مثال هنگامی که حضرت موسی(ع) به کوه طور رفتند، خدای متعال از ورای یک درختی با او صحبت کردند و کلام الهی را از آن درخت میشنید البته در روایات این آیه را معنا کردهاند که این درخت، وجود مقدس سیدالشهدا(ع) بودند و در قرآن از آن حضرت تعبیر به شجره شده است.
استاد حوزه علمیه قم به طریق سوم رسیدن کلام خدا به انسان پرداخت و گفت: راه سوم رسیدن کلام خدا به انسان این است که جبرئیل تشریف میآورند و کلام خدا را برای پیامبر میخوانند و این مورد نیز بهره ما نیست؛ اما در نوع دوم که تکلم خدا از وراء حجاب است، برای ما نیز ممکن است.
وی ادامه داد: امام صادق(ع) فرمودند پیش از تلاوت قرآن، این دعا را بخوانید که به منزله اذن ورود به قرآن است؛ اصل این دعا در اقبال سید بن طاووس است که مرحوم محدث قمی در اعمال شب اول ماه رمضان این دعا را ذکرکرده اند، «و کلامک الناطق علی لسان نبیک» این قرآن کلام تو است که بر زبان پیامبرت جاری شده است، یعنی هنگامی که پیامبر(ص) قرآن میخوانند خدای متعال از زبان ایشان تکلم میکنند و اگر کسی بتواند این کلام را بدون حجاب از زبان پیامبر اکرم(ص) بشنود، طرف مکالمه خدا قرار میگیرد.
حجتالاسلام والمسلمین میرباقری آیات قرآن را راهی بین انسان و خدا دانست و گفت: سراسر قرآن نور است و هر آیهای از قرآن یک راهی بین ما و خدای متعال باز می کند و می تواند ما را تا قرب الهی پیش ببرد؛ برخی از آیات فوقالعاده هستند که از جمله آن، آیات 2 و 3 سوره طلاق میباشد.
رییس فرهنگستان علوم اسلامی قم درباره آیات 2 و 3 سوره طلاق اظهار داشت: از مرحوم فیض، در تفسیر صافی نقل شده است که پیامبر گرامی اسلام(ص) فرمودند آیهای در قرآن وجود دارد که اگر همه مردم به آن متمسک شوند و از این آیه دست بر ندارند، آنها را کفایت میکند و سپس به تلاوت آن پرداختند «وَمَن یَتَّقِ اللَّـهَ یَجْعَل لَّهُ مَخْرَجًاوَیَرْزُقْهُ مِنْ حَیْثُ لَا یَحْتَسِبُ وَمَن یَتَوَکَّلْ عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ إِنَّ اللَّهَ بَالِغُ أَمْرِهِ قَدْ جَعَلَ اللَّهُ لِکُلِّ شَیْءٍ قَدْرًا».
استاد حوزه علمیه قم افزود: این آیه سه فراز دارد که خداوند متعال در فراز اول آن میفرماید: هر کسی تقوای الهی پیشه کند، خدای متعال راه خروج از گرفتاریها را برای او باز میکند و او را از آن راهی که گمان نمیکند، تأمین و اداره میکند.
وی با بیان این که خداوند متعال گرفتاریهایی را برای تقوا پیشه کردن بر سر راه انسانها قرار میدهد، اظهار داشت: گویا خداوند متعال گرفتاریهایی برای انسان قرار داده است و او را در درون این گرفتاریها برده و برای مدتی راه حلال را برای انسان میبندد و راه حرام و شبههناک را باز میکند و این تدبیر خدا است؛ انسان ها با قرار گرفتن در این شرایط یا به خداوند متوکل میشوند و یا به اسباب متوسل میشوند، تمامی اسباب به انسان حکم میکند که تخلف کند و کار حرام انجام دهد.
حجتالاسلام والمسلمین میرباقری درباره تقوا پیشه کردن خاطرنشان کرد: خداوند متعال در دوران جوانی غریزه را در اوج قرار میدهد و برای مدتی راه حلال را بسته و راه حرام را باز میکند و سپس میفرماید «تقوا داشته باش»؛ جای تقوا در این موقعیت است و یا اگر انسان شب هنگام که در خواب به سر میبرد، بیدار شده و به نماز شب بپردازد، ارزش زیادی دارد و همچنین اگر انسان در صورت نیاز برای بدست آوردن پول، به کار حرام اقدام نکند، هنر کرده و پاداش دارد.
رییس فرهنگستان علوم اسلامی قم به نتیجه تقوا پیشه کردن اشاره کرد و گفت: نتیجه تقوا پیشه کردن در چنین شرایطی، این است که برای گرفتاریها و بن بستها، راه خروجی باز میشود و از راه حلال آن مشکلات را رفع میکند؛ در قرآن نمونههای فراوانی در این باره بیان شده است که از جمله آن میتوان به داستان های حضرت یوسف(ع) و زلیخا، حضرت ابراهیم(ع) و دستور خدا برای بردن خانوادهاش به بیابان، حضرت موسی(ع) و فرعون اشاره کرد.
استاد حوزه علمیه قم با تأکید بر اهمیت تسلیم نشدن در مقابل دشمن اظهار داشت: گاهی اوقات خداوند متعال جامعه را در شرایطی مثل محاصره اقتصادی قرار میدهد و می فرماید نباید تسلیم دشمن شوید و اسلام را معامله کنید؛ در صورتی که جامعه تسلیم دشمن نشود، راه گشایشی برای خروج از مشکلات باز می شود.
وی به تعبیر علامه طباطبایی(ره) از آیه ذکرشده پرداخت و گفت: علامه طباطبایی(ره) تعبیر لطیفی از این آیه کرده اند می گوید در شرایطی که خدای متعال شما را گرفتار اسباب قرار میدهد، اگر کار مورد رضایت خدا را انجام دادید و نترسیدید، خداوند نیز شما را از اسارت اسباب نجات داده و از شرک به اخلاص میرساند و حضور حضرت حق را در پس اسباب خواهید دید.
حجتالاسلام والمسلمین میرباقری با اشاره به این که نباید اسیر اسباب شد، خاطرنشان کرد: اگر هنگام نیاز، اسباب حرام فراهم بود و انسان نیاز خود را از این طریق بر طرف نمود، اسیر اسباب میشود و در صورتی که تقوا پیشه کرد، خدای متعال انسان را از این مرحله عبور داده و موحد میشود؛ خداوند متعال نمیخواهد که انسان به غیر او نیازمند شود.
رییس فرهنگستان علوم اسلامی قم افزود: همانطور که انسان در طفولیت توانایی مقابله با پشهای را ندارد، در پیری نیز توانایی این کار را نخواهد داشت؛ در طول عمر نیز خداوند متعال انسان را اداره و تأمین میکند، اگر انسان تفکری غیر از این را داشته باشد، توهمی بیش نیست؛ با وجود این که خداوند انسان را با لطافت اداره میکند، اما بنده همه اسباب به جز خدا را در کارها دخیل میداند.
استاد حوزه علمیه قم به قسمت دوم این آیه پرداخت و گفت: خداوند متعال در فراز بعدی این آیه، به روش انتخاب راه تقوا پیشه کردن در برابر مشکلات اشاره می کند؛ تنها سرمایه انسان در برابر مشکلات، توکل است، در صورتی که انسان در کارها به خداوند توکل کند، می تواند از سختیها عبور کند.
وی به معنای توکل در روایتی اشاره کرد و گفت: در بحار الانوار نقل شده است جبرئیل در پاسخ به سؤال پیامبر گرامی اسلام(ص) درباره تعریف توکل عرض کرد توکل یعنی اعتقاد داشتن به این که مخلوق ضرر و نفع نمیرساند و همچنین یعنی مأیوس شدن از خلق؛ آن حضرت فرمودند در صورتی که انسان به بی تأثیر بودن مخلوق در عالم آگاه شد، از غیر خداوند متعال هراسی نداشته و دل نمیبندد.
حجتالاسلام والمسلمین میرباقری درباره توکل به خداوند اظهار داشت: انسان در صورت توکل بر خداوند در گرفتاریها، میتواند از دام شیطان نجات یافته و متقی باشد و در این صورت، خداوند نیز او را از شرک عبور داده و به تدریج دربهای توحید به روی او باز میشود و حقایق را درک خواهد کرد.
رییس فرهنگستان علوم اسلامی قم ابراز داشت: سؤال کردن پیامبر اکرم(ص) از جبرئیل معنا دارد، این در حالی است که حضرت معلم جبرئیل هستند؛ سیدالشهدا(ع) در پاسخ به سؤال شخصی که پرسیده بود شما پیش از خلقت حضرت آدم(ع) در کجا بودید، فرمودند «ما در اجسام نوری در حال طواف حول عرش خداوند متعال و همچنین معلم ملائکه بودیم و توحید را تدریس میکردیم.
استاد حوزه علمیه قم درباره دمیدن روح الشهوه در انسان گفت: اگر کسی در بن بست و گرفتاریها تقوا پیشه کند، خدای متعال روح الشهوه را در او میدمد و دیگر از معصیت دوری میجوید و آگاهی مییابد که باطن لقمه حرام نجاست است و در قرآن نیز باطن لقمه حرام به چرک و خون تعبیر شده است؛ بهشتیها در دنیا شراب طهور مینوشند و جهنمیها نیز در این دنیا ماء حمیم میخورند، اما در این دنیا حجابی بر آن قرار داده شده و آن را نمیبیند.
وی به فراز سوم این آیه پرداخت و در پاسخ به این سؤال که چگونه باید به خداوند متعال توکل کرد، اظهار داشت: اگر انسان خیال کند همانطور که دست من به اسباب بسته است، دست خدا نیز بسته است و بدون اسباب هیچ کاری نمیتواند انجام دهد، در این صورت چگونه می شود به خدا توکل کرد؟
حجتالاسلام والمسلمین میرباقری درباره تسلیم نشدن در برابر دشمن خاطرنشان کرد: به حسب ظاهر یکی از قدرتهای دنیا در مقابل ما ایستاده است؛ سهم ایران در موازنه قدرت در جهان، سهم قابل قبولی بوده و نسبت به بسیاری از کشورهای دنیا مؤثرتر است؛ تصور کنید، انسانی قصد دارد که در برابر فرعون بایستد، در این صورت تمامی عوامل او را به تسلیم شدن سوق میدهند، اما خداوند میفرماید «تسلیم نشو»، چرا که این کار برای انسان بن بست به حساب میآید، اما برای خدا بن بست نیست.
رییس فرهنگستان علوم اسلامی قم افزود: خداوند متعال تمام موازنه قدرت را در یک لحظه تغییر میدهد؛ اگر انسان این را فهمید که فرمان خدا رسا است و مقدرات به دست او میباشد، به راحتی میتواند به خدا تکیه کند، خدای متعال میتواند در کویر انسان را سیراب کند، چرا که توانا است.
استاد حوزه علمیه قم با اشاره به داستان حضرت یوسف(ع) اظهار داشت: نجات یافتن حضرت یوسف از چاه به وسیله کاروان در حال گذر، به دلیل تدبیر خداوند بود؛ خداوند متعال بر کار خود مسلط است، درباره حد توکل در روایت داریم آنجایی که خدا با تو است، از هیچ چیزی نترس.
وی با بیان این که گاهی اوقات با توکل یک نفر، امتی هدایت میشود، خاطرنشان کرد: گاهی اوقات انسانی به خدا توکل کرده و مورد امتحان الهی قرار میگیرد، و با توکل خود، امتی را هدایت میکند؛ به عنوان مثال حضرت یوسف(ع) امتحان میشود و مردم مصر موحّد میشوند، اگر امام خمینی(ره) بر خداوند متعال توکل نمی کرد و تردید میکرد، مردم نیز تردید میکردند./822/پ201/ف