۲۹ آبان ۱۳۹۳ - ۱۴:۳۴
کد خبر: ۲۳۱۸۱۸
استاد حوزه علمیه قم:

تمامی مصیبت­های اسلام به خاطر فراموش­کردن غدیر است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه قم به اهداف امام سجاد(ع) اشاره کرد و گفت: حفظ عقلانیت زنده شده به برکت امام حسین(ع) و بقا و تداوم نهضت ایجاد شده به برکت سیدالشهدا(ع)، از اهداف امام سجاد(ع) بود.
حجت الاسلام سيد حسين مؤمني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت­الاسلام سید حسین مؤمنی، استاد حوزه علمیه قم در دومین شب مراسم عزاداری در حسینیه آیت الله هاشمی شاهرودی، اظهار داشت: حرکت­هایی در طول تاریخ به وقوع پیوسته و انجام شده است، به نوعی حرکت­های اجتماعی می­باشد؛ تمام همّ و غمّ افرادی که این حرکت­ها و انقلاب­ها را به وجود می­آورند، آن است که جامعه به وضعیت مطلوب برسد، نظر تمام این افراد به جامعه زمان خودشان می­باشد و برای زمان­های آینده برنامه­ای ندارند.

 

وی با اشاره حرکت پیامبر(ص) برای دعوت مردم به دین اسلام خاطرنشان کرد: حرکت­ها و انقلاب­هایی تاریخی به حساب می­آیند که هم وضعیت جامعه خود را رصد می­کند و هم برنامه و سخن­هایی نسبت به زمان­های بعد دارند؛ پیامبر گرامی اسلام(ص) در زمان و موقعیتی وارد شدند و حرکتی را انجام دادند که عرب آن زمان را از حضیض ذلت به اوج عزت رساند و ارزش­های حقیقی را در جامعه حاکم کرد و حرکت افراد را در حرکت انسانی و در مجرای خود قرار داد.

 

حجت­الاسلام مؤمنی ابراز داشت: مردم هیچ پیامبری را به اندازه پیامبر گرامی اسلام(ص) آزرده نکردند؛ رسول خدا(ص) ارزش­ها، دین و عقلانیت را با شعار قولوا لا اله الا الله تفلحوا حاکم کرد.

 

استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه حضرت علی(ع)، حضرت زهرا(س) و امام حسن(ع) در این انقلاب و حرکت پیامبر اسلام(ص) مؤثر و نقش آفرین بودند، اظهار داشت: حضرت علی(ع)، حضرت زهرا(س) و امام حسن(ع) قرار بود با حربه صبر، سکوت و استقامت از دین پیامبر(ص) حفظ و حراست به عمل آورند.

 

وی اظهار داشت: این سه معصوم(ع) مأمور به صبر و سکوت بودند، اگر چه عده قلیلی باقی ماندند؛ پیامبر اکرم(ص) تمامی جریان­ها و مصیبت­هایی که قرار بود پس از رحلت آن حضرت، بر سر حضرت علی(ع) بیاید، برای امیر مؤمنان(ع) بیان فرمودند که آن حضرت در پاسخ فرمودند: راضی و تسلیم هستم و صبر می کنم.

 

حجت­الاسلام مؤمنی با اشاره به تأثیر صبر حضرت علی(ع) در تاریخ، گفت: اثر صبر و سکوت حضرت علی(ع) هم تا زمان ما و هم در تاریخ بشر مؤثر است. امام حسن مجتبی(ع) فرمودند «حسین جان هر بلایی که بر سر من آوردند، چیزی نگو و حتی به اندازه خون حجامت نیز راضی نیستم که خونی بر زمین ریخته شود» و امام حسین(ع) نیز به این حرف راضی شدند. 

 

استاد حوزه علمیه قم حرکت امام حسین(ع) را وابسته به حرکت پیامبر گرامی اسلام(ص) دانست و خاطرنشان کرد: امام حسین(ع) در امتداد موجی که پیامبر گرامی اسلام(ص) در جامعه به وجود آوردند، حرکت کرد؛ حرکت سیدالشهدا(ع) یک حرکت مستقل نیست و وابسته به حرکت پیامبر اسلام(ص) بود.

 

وی با اشاره به این که تمامی اهل­بیت(ع) داعی­الله هستند، اظهار داشت: خون، شمشیر و قیام، حربه ای بود که امام حسین(ع) حتی با عده قلیلی استفاده کردند؛ تمامی ائمه اطهار(ع) هم از جهت بیان و هم از جهت عمل، داعی­الله هستند، امام حسین(ع) یک دعوت خاص داشتند که ریخته شدن خون ایشان بود و منحصر به آن حضرت می باشد به واسطه ریخته­شدن خون حضرت سیدالشهدا(ع)، آن حضرت تا قیامت داعی الله است.

 

حجت­الاسلام مؤمنی با اشاره به روایتی بقای دین را به برکت سید الشهدا(ع) و خون آن حضرت دانست و اظهار داشت: امام خمینی(ره) فرمودند: هر چه داریم، از محرم و صفر داریم؛ امام حسین(ع) در صدد اصلاح در امت جد خود بودند، پیامبر گرامی اسلام(ص) در بحارالانوار فرمودند «حسین منی و انا من حسین». یکی از معانی که از این بیان نورانی پیامبر(ص) استفاده می شود، آن است که دین اسلام، پیغمبری­الحدوث است و حسینی­البقاء است، بقای دین، به برکت سید الشهدا(ع) و خون آن حضرت است.

 

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه دین اسلام وابسته به بلندای غدیر و بقای بلندای غدیر، وابسته به گودی قتلگاه است، ابراز داشت: تمامی مصیبت­های مردم، به خاطر فراموش­کردن جریان غدیر است و باقی­ماندن غدیر به برکت گودی قتلگاه است؛ امام حسین(ع) حرکتی را برای احیای عقول تعطیل­شده، وفای به عهد بندگی، برگرداندن مردم از طریق جور ایجاد کردند.

 

وی گفت: کلمه «یا بن رسول­الله» از زمان امام سجاد(ع) به بعد بر زبان­ها جاری شد، چرا که مردم قبل از امامت امام سجاد(ع)، به سراغ اهل ­بیت(ع) نمی­رفتند؛ در امتداد موجی که پیامبر اسلام(ص) در جامعه دینی احیا کرد، عقول مردم در حال تعطیل­شدن بود و در کربلا تعطیل شد.

 

حجت­الاسلام مؤمنی خاطرنشان کرد: دشمن به دنبال این بود که اقبال مردم به اهل بیت(ع) را به حداقل برساند و نام امام حسین(ع) را محو کند که به هدف خود نرسید و کار به جایی رسید که در خانه یزید، بزم ماتم سیدالشهدا(ع) گرفتند.

 

استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه دشمن در صدد به حداقل رساندن اقبال مردم به اهل بیت(ع) است، اظهار داشت: دشمن در زمان امام حسین(ع) به هدف خود نرسید و در زمان حال نیز به هدف خود نرسیده است، اما با مناسب­سازی­ها، جعل و سوق­دادن مجالس نورانی به سمت پوچی و بی محتوایی در صدد رسیدن به هدف خود می باشد.

 

وی در پاسخ به این سؤال که در مقابل هجمه­های دشمن چه کاری انجام دهیم، اظهار داشت: هر چه بیرق عزای امام حسین(ع) از رونق بیشتری برخوردار شود، دشمن را به زانو در می آورد؛ یکی از وهابی­ها در وبلاگ شخصی خود نوشته است که مراسم شیرخوارگان یک روز ریشه وهابیت را از بین می برد.

 

حجت­الاسلام مؤمنی به اهداف امام حسین(ع) اشاره کرد و گفت: امام حسین(ع) به دنبال احیای ارزش­ها و عقول تعطیل شده بودند و مردم را در مسیر عبودیت و بندگی قرار دهند و هدایتی در جامعه به وجود بیاورند که به هدف خود رسیدند؛ امام سجاد(ع) بعد از شهادت امام حسین(ع)، بستر و زمینه را برای صادقین(ع) آماده کرد و این حرکت را ادامه داد.

 

استاد حوزه علمیه قم درباره اهداف امام زین العابدین(ع) خاطرنشان کرد: امام سجاد(ع) دو هدف عمده را دنبال می­کرد و برای رسیدن به اهداف خود، از شش حربه بسیار مهم وارد شدند؛ این اهداف بر اساس بیانات امام سجاد(ع) در کوفه و شام و در طول این مسیر می باشد. 

 

وی به اهداف امام سجاد(ع) اشاره کرد و گفت: حفظ عقلانیت زنده شده به برکت امام حسین(ع) و بقاء و تداوم نهضتی که به برکت سیدالشهدا(ع) در جامعه ایجاد شده بود، اهداف امام سجاد(ع) می باشد.

 

حجت­الاسلام مؤمنی با بیان اینکه امام سجاد(ع) برای رسیدن به اهداف خود، از شش حربه استفاده کرد، اظهار داشت: سخنرانی های متعدد یکی از حربه های امام سجاد(ع) برای رسیدن به اهداف خود بود؛ امام سجاد(ع) در تمامی سخنرانی های خود با عقل مردم صحبت می­کردند و به احیای عقول مردم می­پرداختند و این حربه تأثیرات بسیاری در حفظ نهضت سیدالشهدا(ع) داشت.

 

استاد حوزه علمیه قم پاسخگویی به شبهات و روشنگری را یکی از حربه های امام سجاد(ع) به شمار آورد و گفت: بیان و روشنگری اهداف سیدالشهدا(ع) در بیانات خود در شهر شام یکی از حربه های آن حضرت بود. برخی از آن روشنگری ها عبارت است از : قدرت طلب­نبودن آن حضرت، به دنبال بر سر زبان­ها نینداختن نام خود، عبودیت و بندگی، وفای به عهد بندگی و روشن­کردن نور هدایت.

 

وی بیان وظایف مؤمنان را از دیگر حربه ها دانست و گفت: امام سجاد(ع) در رساله خود به بیان حقوق مؤمنان پرداخت؛ در رساله حقوق امام سجاد(ع) نکات ظریف و دقیقی وجود دارد، برای دریافت نکات بسیار ناب درباره سبک زندگی به رساله حقوق امام سجاد(ع) مراجعه کنید.

 

حجت­الاسلام مؤمنی افزود: دعا از دیگر شیوه های امام سجاد(ع) بود؛ امام سجاد(ع) برای رسیدن به اهداف خود از دعا بسیار استفاده کردند، باید با صحیفه سجادیه انس بیشتری گرفت. ناب ترین معارف از جمله معارف توحیدی، اعتقادی، معاد و سایر معارف در قالب دعا و مناجات در صحیفه نورانی سجادیه بیان شده است. بکاء، یکی دیگر از حربه های امام سجاد(ع) برای رسیدن به اهداف خود بود./822/پ202/ف

ارسال نظرات