۲۳ آبان ۱۳۹۳ - ۱۷:۲۹
کد خبر: ۲۳۰۹۰۸
بیستمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری ها(152)

کارشناس مسائل سیاسی: عملکرد دیپلماسی دولت یازدهم بسیار مثبت است

خبرگزاری رسا ـ کارشناس و تحلیلگر مسائل سیاسی منافع شخصی بودن آمریکا را از ادبیات سیاسی دانست و بیان داشت: با وجود این مطلب ایران باید در حوزه ارزش ها در موقعیت های گوناگون بهترین برخورد سیاسی را انجام دهد، بهترین رفتار در موقعیت کنونی ایران، مذاکرات جدی برای حل کردن مسائل هسته ای بود.
مطهرنيا

مهدی مطهری نیا، کارشناس و تحلیلگر مسائل  سیاسی با حضور در غرفه خبرگزاری رسا در بیستمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها به تشریح فعالیت های دولت یازدهم در مسأله مذاکرات هسته ای پرداخت و گفت: دولت یازدهم برای تبدیل عقلانیت سیاسی به خرد سیاسی وارد مذاکرات هسته ای شد، عقلانیت نشان دهنده چگونه زندگی کردن بوده اما خرد به ما نشان می دهد که چگونه زندگی را بسازیم.

 

 مذاکرات سبب جلوگیری از ضررهای آینده است

وی با بیان این که اگر این عقلانیت زودتر به خرد سیاسی تبدیل می شد سبب کاهش هزینه های ملت بود، افزود: دولتمردان ایران گامی را پیش نهادند که از ضرر های احتمالی آینده جلوگیری می کند، دولت در مذاکرات تلاش می کند که به گرفتن حداکثر ها و از دست دادن حداقل ها برسد.

 

این تحلیلگر سیاسی با اشاره به تلاش دولت برای تثبیت برنامه غنی سازی در مذاکرات هسته ای، اظهار داشت: عملکرد دولت یازدهم بسیار مثبت بوده است و می توان به مذاکرات با دیدگاه پیروزانه نگاه کرد.

 

وی به فتح الفتوح خواندن مذاکرات توسط برخی اشاره کرد و ادامه داد: شنیده شده که برخی افراد این مذاکرات را فتح الفتوح می خوانند، این گونه بیان کردن تفریط است، از طرفی برخی مذاکرات را تحمیل خواسته های دشمن به ایران می دانند، این گفته نیز خالی از اشکال نبوده و افراط است.

 

 مذاکرات به معنای عقب نشینی نیست

کارشناس مسائل سیاسی با بیان این که آمریکا هیچ وقت ایران را رها نمی کند، ابراز داشت: اگر مسائل هسته ای به پایان برسد، آنها مسائل حقوق بشر و دیگر موضوعات را برای تضعیف ایران مطرح می کنند.

 

وی دنبال منافع شخصی بودن آمریکا را از ادبیات سیاسی دانست و بیان داشت: با وجود این مطلب ایران باید در حوزه ارزش ها در موقعیت های گوناگون بهترین برخورد سیاسی را انجام دهد، بهترین رفتار در موقعیت کنونی ایران، مذاکرات جدی برای حل کردن مسائل هسته ای بود.

 

مطهر نیا یاد آور شد: این مذاکرات به معنای عقب نشینی نیست بلکه به معنای بهترین برخورد سیاسی در موقعیت خاص زمانی است.

 

 مقاومت به معنای رسیدن به اهداهف با کمترین هزینه ها است

وی به وجوه مختلف مقاومت اشاره کرد و عنوان داشت: مقاومت لزوما به معنای سخت افزاری و پافشاری بر یک موضع خاص نیست، مقاومت جنبه های نرم افزاری نیز دارد، گاهی مقاومت می طلبد که تساهل انجام شود.

 

این تحلیلگر سیاسی با بیان این مثال که مقاوم تر از آهن، آب است، خاطرنشان کرد: مقاومت در بستر های گوناگون باید تعریف شود، مقاومت به معنای رسیدن به هدف با کمترین هزینه ها است؛ بنابر این به جای مصداق یابی، باید به فکر تعریف صحیح از مقاومت بود.

 

وی در پایان سخنانش با اشاره به پیامد های شکست دموکرات ها در انتخابات آمریکا بر مسأله هسته ای گفت: شکست اوباما از جمهوری خواهان سبب رادیکالیسم سیاسی در حوزه سیاست خارجه آمریکا می شود، زمینه های نزاع سیاسی در جهان توسط جمهوری خواهان وجود دارد؛ بنابراین بیم آن می رود که با پیروزی جمهوری خواهان مشکلات بیشتر شود./1323/پ200/ج

 

ارسال نظرات