۱۴ آبان ۱۳۹۳ - ۱۳:۴۷
کد خبر: ۲۲۹۴۶۸
دبیر شورای فعالیت های قرآنی خراسان شمالی:

یک میلیارد ریال اعتبار به طرح های قرآنی خراسان شمالی اختصاص یافت

خبرگزاری رسا ـ دبیر شورای هماهنگی و گسترش فعالیت های قرآنی استان خراسان شمالی گفت: حدود یک میلیارد ریال اعتبار به منظور حمایت از اجرای طرح های قرآنی استان اختصاص یافت.
جلسه قرآن با نوجوانان ، آموزش قرآن

حسین ثابتقدم وحید، دبیر شورای هماهنگی و گسترش فعالیت های قرآنی استان خراسان شمالی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد، از اختصاص حدود یک میلیارد ریال اعتبار برای حمایت از اجرای طرح های قرآنی در این استان خبر داد و افزود: اعتبار مزبور با هدف پشتیبانی مالی از طرح های مصوب شورای هماهنگی و گسترش فعالیت‌های قرآنی استان به دستگاه ها و نهادهای متولی برگزاری این طرح ها ابلاغ شده است.

 

وی اضافه کرد: اختصاص این میزان اعتبار در راستای تحقق اهداف منشور توسعه فرهنگ قرآنی استان خراسان شمالی و بر اساس مصوبه کمیته نظارت بر هزینه‌ کرد اعتبارات اجرای این منشور صورت گرفته است.

 

به گفته ثابتقدم وحید اجرای این طرح دو مرحله ای بوده که در مرحله نخست پس از امضای تفاهم‌نامه از سوی طرفین شامل شورای هماهنگی و گسترش فعالیت‌های قرآنی استان و دستگاه مجری و ارائه برنامه تفصیلی 50 درصد این اعتبار تخصیص می باید.

 

وی ادامه داد: در مرحله دوم نیز پس اجرای طرح و ارائه گزارش تمامی فعالیت‌ها و تأیید آن در کمیته نظارتی شورای هماهنگی و گسترش فعالیت‌های قرآنی مابقی اعتبارات در اختیار دستگاه مجری طرح قرار داده می شود.

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خراسان شمالی در ادامه در مورد طرح های برنامه ریزی شده برای اجرا از محل این اعتبارات خاطرنشان کرد: طرح های زیادی از سوی دستگاه های مختلف فرهنگی و مذهبی به دبیرخانه شورای هماهنگی و گسترش فعالیت‌های قرآنی استان خراسان شمالی ارائه شده که این طرح ها پس از بررسی در جلسات این شورا با حضور حجت الاسلام والمسلمین ابوالقاسم یعقوبی، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه بجنورد نهایی شده و با انعقاد تفاهم نامه با دستگاه های فرهنگی و قرآنی برای اجرا در اختیار آنها گذاشته می شود.

 

وی اضافه کرد: در این راستا 11 طرح قرآنی از سوی مؤسسات فرهنگی قرآن و عترت، اتحادیه تشکل های قرآنی مردمی و برخی دستگاه های فرهنگی و مذهبی استان خراسان شمالی ارائه شده که مورد موافقت شورای هماهنگی و گسترش فعالیت های قرآنی استان قرار گرفته و اکنون در مرحله اجرا قرار دارند.

 

به گفته ثابتقدم وحید طرح جامع تربیت مربی تخصصی حفظ و پرورش حافظ قرآن کریم، تربیت مربی قرآنی ویژه آموزش های قرآنی در مدارس آموزش و پرورش، برگزاری اردوهای فرهنگی آموزشی ویژه فعالان قرآنی، طرح همیاران و حامیان جلسات و محافل قرآنی عمومی، طرح کارگاه آموزشی مدیران مؤسسات قرآنی مردمی در سطوح مختلف، طرح جامع تربیت مفسر جلسات تفسیر و همایش تجلیل از خادمان، پیشکسوتان و نخبگان قرآنی و ... برخی از طرح های تأیید شده در شورای هماهنگی و گسترش فعالیت های قرآنی استان خراسان شمالی محسوب می شوند.

 

گفتنی است، هم اکنون در استان خراسان شمالی در مجموع 35 مؤسسه قرآنی، 104 خانه قرآن شهری و روستایی و 629 جلسه دائمی آموزش قرآن کریم دایر بوده و در این زمینه 288 حافظ و 77 قاری قرآن به صورت رسمی و ثبت شده در حال فعالیت هستند.

 

از بین شهرستان های خراسان شمالی، فاروج با 51 نفر حافظ قرآن، بیشترین شمار حافظان قرآن کریم در این استان را به خود اختصاص داده است.

 

افزون بر این در حال حاضر در استان خراسان شمالی 412 نفر به صورت تجربی و سنتی و 253 نفر هم به صورت تخصصی به آموزش قرآن می پردازند.

 

افزون بر مؤسسات و خانه های قرآنی در حال حاضر 24 مؤسسه قرآن و عترت نیز در خراسان شمالی به صورت ثبت شده فعالیت می کنند که از این تعداد 10 مؤسسه در شهرستان بجنورد، پنج مؤسسه در شیروان، سه مؤسسه در جاجرم، در شهرستان های فاروج و اسفراین هر کدام دو مؤسسه و در شهرستان های مانه و سملقان و گرمه نیز هر کدام یک مؤسسه قرآنی فعال است.

 

در حال حاضر بیش از 120 مربی و استاد قرآنی که تمامی آنها از حافظان قرآن کریم، کارشناسان علوم قرآنی دانشگاه ها و یا طلاب حوزه های علمیه هستند؛ در مؤسسات فعال قرآن و عترت استان خراسان شمالی مشغول تدریس قرآن آموزان هستند./9314/ت302/ب4

ارسال نظرات