۱۴ آبان ۱۳۹۳ - ۱۳:۰۱
کد خبر: ۲۲۹۴۶۲

نگاهی به کتاب شرط بلاغ؛ چهل کلید طلایی در مدیریت تبلیغ

خبرگزاری رسا ـ کتاب «شرط بلاغ چهل کلید طلایی در مدیریت تبلیغ» از مجموعه «کتاب طلبه» از سوی مرکز پژوهشهای جوان پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی منتشر شده است.
کتاب شرط بلاغ

 

 

این کتاب از «پیشگفتار» و «اشاره» و چهل کلید طلایی درباره مدیریت تبلیغ تشکیل شده است که عبارت است از: کارها را به وکیلتان بسپارید، چک سفید امضا قبول نکنید، از منافقین درس بگیرید، با مردم زندگی کنید، با مطالعه آشتی کنید، کفش فرعون را ز پایتان درآورید!، شور جوانی را با حکمت پیری درآمیزید!، به مال و ثروت مردم بی‌اعتنا باشید!، روی جوان‌ترها سرمایه‌گذاری کنید، خود را از دریچه چشم دیگران ببینید، برای این مسأله فکری بکنید، این کارت را شما به دوستان هدیه کنید، از درد دیگران آرام و قرار نگیرید، تن به کار و دل به یار بسپارید، نگاه کنید و با صراحت بگویید: با تو هستم، کتاب خدا را از غربت درآورید، از مجاری صفراوی الگو بگیرید!، در حد و اندازه خود ظاهر شوید!، با جنس مخالف سنجیده معاشرت کنید!، آداب سخن گفتن را بیاموزید!، بابرکت باشید، هر جا که هستید!، هفت بار که افتادید، برای هشتمین بار برخیزید!، درد دین داشته باشید!، با بدعت‌ها مبارزه کنید!، حق هر ذی‌حقی را ادا کنید!، برای اشخاص کر و لال صحبت نکنید!، نفرت نیافرینید!، روش‌های مسیحیت را بارها و بارها مرور کنید!، نمانید! برخیزید و هجرت کنید!، متنوع رفتار کنید و در دل مخاطب جایی باز کنید!، کاریکاتور تربیت نکنید!، آسیب‌ها را بشناسید!، از اصل تغافل غفلت نکنید!، آموزش را با علاقه‌ها بیامیزید!، مجالس شادی و عزا مدیریت کنید!، از پرهیز نپرهیزید!، در این رسانه چند پله‌ای تأمل کنید!، از ولی نعمت غفلت نکنید! و عطر شهادت پراکنده کنید.

 

در بخشی از پیشگفتار این کتاب می‌خوانیم: جاذبه‌های مکتب تعالی‌بخش و انسان‌ساز اسلام و شخصیت آورنده آن حضرت محمد صلی الله علیه و آله و سلم و امامان هدایت راستین علیهم السلام نقش اساسی در پیشرفت دین دارند و این خود، کار مبلغان ما را بسیار روان‌تر و راحت‌تر می‌کند.

 

از این رو آن‌چه مهم است هنر و مهارت ارائه این معارف است که نویسنده در این اثر به طرح بایدها و نبایدهایی در دنیای تبلیغ پرداخته و در ضمن چهل نکته کاربردی و با بهره‌گیری از آیات، روایات و زندگی اخلاقی بزرگان دین گامی را در این مسیر برداشته است.

 

مخاطبان مجموعه «کتاب طلبه»‌ جوانانی هستند که سال‌های نخست و میانی دروس حوزوی را سپری می‌کنند و در دوران شکوفایی طلبگی به تهذیب و تحصیل مشغول هستند.

 

نویسنده در بخشی از «اشاره» این کتاب آورده است: «مدیر تبلیغ» تعبیری که شما در سراسر این کتاب، بارها می‌بینید و پیرامون آن نکاتی را مطالعه می‌کنید. این تعبیر را از روی عمد انتخاب کرده و بر واژه مبلغ ترجیح داده‌ام، تا به خواننده فرهیخته‌ام تأکید کنم که میان مدیر تبلیغ و مبلغ فرق‌هاست!‌ این یکی به محراب و منبری بسنده می‌کند آن دیگری، عرصه تبلیغ را سامان داده و مدیریت می‌کند. ارائه چهل کلید طلایی که مبلغان و مدیران تبلیغ با استفاده از آن‌ها تبلیغ را مدیریت نموده و به عرصه‌های تازه‌ای دست یابند، بهانه‌ای است تا در این رهگذر، به طرح‌ها، بایدها و نبایدهایی در دنیای تبلیغ پرداخته، خاطره‌ها و مخاطره‌هایی را بیان نماییم.

 

در قسمتی از بیست و چهارمین کلید طلایی با عنوان «با بدعت‌ها مبارزه کنید!» می‌خوانیم: دین حقایقی دارد که بدعت‌گزاران بر اساس سودجویی، شهرت‌طلبی و سوداگری آن‌ها را قلب نموده، کالای جعلی خویش را در معرض افکار مردم قرار می‌دهند!

 

پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم بدترین امور را بدعت می‌داند، هر بدعتی را گمراهی می‌شمارد و فرجام گمراهی را آتش می‌داند.

 

ممکن است پرسید چرا؟ برای چه مبارزه با بدعت و خرافه‌ها چنین اهمیتی دارد؟

 

پاسخ آن است که اگر بشود به مرور زمان چیزهایی را وارد دین کرد و چیزهایی را از آن بیرون برد، دینی که باقی خواهد ماند دیگر دین خالص و بی‌پیرایه‌ای نیست که از سوی خدا بر پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم نازل شده است، بلکه معجونی از افکار و عقاید گوناگون است که فقط نام دین دارد و کوچک‌ترین شباهتی به شریعت واقعی اسلام ندارد.

 

مفهومی که پیامبر در سخن ارزشمندی از آن پرده برمی‌دارد: هرگاه بدعت‌ها در میان امتم پدیدار شوند وظیفه هر عالمی است که علم خود را آشکار سازد، و اگر چنین نکند، لعنت خدا بر او باد!

 

پیامبری که چنین سخن می‌گوید در عمل نیز مقابل این بدعت‌ها و خرافه­ها می­ایستد. آن‌گاه که بر مزار فرزندش ابراهیم خورشید گرفت و کسوف اتاق افتاد، برخی بی‌خبران از عزای فرشتگان در آسمان سخن راندند، اول کسی که در مقابل آنان ایستاد و این حرف را ناصحیح دانست، خود پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم بود.

 

حضرت با کمال صراحت فرمود خورشید و ماه از نشانه­های قدرت پروردگارند و برای مرگ کسی کسوف و خسوف رخ نمی‌دهد!

 

مرکز پژوهش‌های جوان با هدف تعمیق بنیه دینی، نخبه‌پروری، ارائه نظام واره فکری و معرفی الگوهای رفتاری برای نسل نو فعالیت می‌کند و مفتخر است با ارائه این اثر و همسو، سهمی در نوآوری، گره‌گشایی و پاسخ‌گویی به اقتضائات و نیازهای فکری، فرهنگی و اجتماعی مخاطب جوان، در قلمرو اندیشه اسلامی و نظام جامع دین داشته باشد.

 

این مرکز زیر مجموعه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ‌است و در کنار چهل پژوهشکده دیگر پژوهشگاه فعالیت دارد.

 

تلاش­های مؤثر این مرکز در قالب گروه­های علمی «بینش و اندیشه»، «مطالعات فرهنگی و اجتماعی»، «نظام­­ها و مطالعات انقلاب اسلامی»، «اخلاق، تربیت و روان­شناسی»، «سنت­های حوزوی و آداب طلبگی»، «ادب و هنر» و «دفتر ادبیات دینی» انجام می‌پذیرد.

 

کتاب «شرط بلاغ؛ چهل کلید طلایی در مدیریت تبلیغ» با شمارگان 2000 نسخه در 190 صفحه به قیمت 8000 تومان از سوی مرکز پژوهش‌های جوان پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی منتشر شده است./998/ن602/ق

ارسال نظرات