۱۰ آبان ۱۳۹۳ - ۱۷:۰۸
کد خبر: ۲۲۸۹۱۸
معاون فرهنگی حوزه علمیه خواهران تهران:

مجالس عزاداری فرصت شناخت و معرفت نسبت به اهل بیت است

خبرگزاری رسا ـ معاون فرهنگی حوزه علمیه خواهران استان تهران با بیان این‌که بانوان در مجالس عزاداری خود باید از مبلغان حوزوی استفاده کنند، گفت: مجالس عزاداری فرصت شناخت و معرفت نسبت به اهل بیت است.
پرچم امام حسين

سهیلا کریم‌زاده، معاونت فرهنگی حوزه علمیه خواهران استان تهران در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به تحریف‌های وارد شده در مجالس عزاداری ماه محرم گفت: متأسفانه در سال‌های گذشته شاهد ورود تحریفاتی در مجالس عزاداری هستیم که مشکلاتی را ایجاد کرده و موجب سوءاستفاده مخالفان اسلام و وهن دین شده که فقط متخصصان دینی می توانند شبهات را شناسایی و موارد خلاف دستور مسلم دین را برای مردم روشن کنند.

وی با بیان این‌که مدارس علمیه با توجه به اطلاعات و دانشی که دارند، می‌توانند در این عرصه وارد شوند، تأکید کرد: مدارس علمیه باید با توجه به اتفاقاتی که در هر سال رخ می‌دهد و شبهاتی که ایجاد می‌شود، متناسب با آن موضوع وارد عمل شده و روشن‌گری‌هایی را انجام دهند تا شاهد عزاداری‌های صحیح باشیم.

معاون فرهنگی حوزه علمیه خواهران استان تهران با تأکید بر این‌که مبلغان حوزوی باید مستند صحبت کنند، افزود: مبلغان دین در بیان مباحث و رفع شبهات از استدلال‌های اعتقادی و از مباحثی که عقل آن‌ها را تأیید می‌کند و از مستندات تاریخی و سنت‌هایی که رایج بوده و مورد تأیید علما و عقلای هر دوره بوده، استفاده کنند و سلیقه ای عمل نکنند.

کریم‌زاده ابراز داشت: عظمت واقعه کربلا در لفظ و کلام نمی‌گنجد، به نظر می رسد با بیان صریح حادثه عاشورا، از عظمت و قداست آن کاسته می‌شود، مداحان نباید با زبان حال ائمه(ع) صحبت کنند بلکه باید از مقاتل معتبر مانند لهوف ابن طاووس که مورد تأیید علما و مستند است، استفاده کنند که از تحریفات به دور باشند.

وی با بیان این‌که قبل از شروع محرم باید مداحان ساماندهی و آموزش داده شوند، اظهار داشت: باید مراکزی تشکیل شود و کلاس‌های آموزشی برای مداحان برقرار شود تا آن‌ها به مسائل تاریخی اشراف داشته باشند و تحریفات را بشناسند، به عبارت دیگر مداحان باید به مسائلی که موجب وهن دین می‌شوند را بدانند.

معاونت فرهنگی حوزه علمیه خواهران استان تهران با اشاره به سیره اهل بیت(ع) گفت: امام صادق(ع) مجالس عزاداری را در عین سادگی برپا می‌کردند و از کسانی برای روضه خوانی استفاده می‌کردند که واقعه عاشورا را به خوبی می‌شناختند که این امر موجب افزایش بصیرت مسلمانان و یادآوری عظمت عاشورا و این‌که مردم در زمان خودشان با ظلم چگونه برخورد کنند و الگو قردادن امام حسین(ع) می‌شد.

کریم‌زاده با بیان این‌که ما باید مجالس خودمان را با نوع مراسم زمان اهل بیت(ع) تطبیق دهیم، افزود: این قضیه منافاتی با استفاده از ابزارها در مجالس ندارد، البته ابزاری که به این رسالت کمک کند نه ابزاری که مانع بصیرت شود، مجالس عزاداری اهل بیت(ع) از دو ویژگی سادگی و نگاه به اصل واقعیت حادثه کربلا برخوردار بود.

وی با اشاره به این‌که بانوان در مجالس عزاداری خود باید از مبلغان حوزوی استفاده کنند، خاطرنشان کرد: مبلغان خواهر باید به ارتقای دانش و آگاهی و عمل خود بپردازند و در این مجالس حضور پررنگ‌تری داشته باشند، زیرا مجالس عزاداری صرف اشک ریختن نیست، بلکه شناخت و معرفت نسبت به امام و عزاداری است./809/ت302/ب3

ارسال نظرات