قیام امام حسین مبارزه با همه بدعت گذاری ها بود
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام علیرضا جوادی رییس مرکز آموزش نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری شب گذشته در هفتمین مراسم هیأت فاطمیون در بررسی ریشه های حادثه عاشورا با اشاره به این که پس از پیامبر(ص) سه نوع حکومت به وجود آمد، اظهار داشت: یکی نظام سیاسی نبوی بود که رسول خدا(ص) بر مبنای حقیقت و واقع گرایی بنیان گذاشت و خروجی آن عدالت و انسانیت بود.
وی نظام سیاسی خلافتی را دومین نوع حکومت پس از پیامبر(ص) برشمرد و گفت: نگاه این نوع حکومت بر جامعه مصلحت جویی بود؛ خروجی این نوع حکومت بدعت های زیاد بود به شکلی که بعدها نتوانستند منکر آن شوند و در توجیه آن گفتند بدعت به دو شکل خوب و بد است؛ مانند این است که بگویی دزدی به دو شکل خوب و بد داریم.
رییس مرکز آموزش نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری نوع سوم حکومت را نظام سلطتنی دانست و ابراز داشت: اینها رسما اعلام کردند که ما خلیفه پیامبر(ص) نیستیم بلکه پادشاه هستیم و خروجی اینها فضای اشرافی گری بود؛ این دو نوع حکومت اخیر بسیار مشکل ساز شد و اول انحراف بود.
عوامل ایجاد حکومت های انحرافی پس از پیامبر(ص)
حجت الاسلام جوادی با اشاره به عواملی که بستر را برای این دو نوع حکومت فراهم کرد، گفت: ابتدا رهبر دینی را کنار زدند و یک عده افراد بی سوادی که از دین چیزی نمی دانستند رهبران دینی شدند؛ عامل دوم جهل و بی اطلاعی مردم بود، در آن زمان عالم وجود نداشت و برای فهم دین مانند امروز تلاش نمی کردند.
وی افزود: آنهایی که پیامبر(ص) را دیدند و احدایث را شنیدند، حداقل می دانستند که حضرت ده ها بار در مورد جانشینی خود صحبت کرده بود و او را معرفی فرموده بود، با این حال منحرف شدند و به حکومت خلافتی تن دادند چه رسد به نسل های بعدی که در این حد نیز آگاهی نداشتند.
رییس مرکز آموزش نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری با بیان این که حکومت خلافتی نمی توانست حضرت علی(ع) را نادیده بگیرد، گفت: به همین دلیل هرجا در می ماندند به ایشان رجوع می کردند؛ یکی از کارهای اصلی و کلی که انجام دادند تا خلافت خود را جا بیندازند گفتند باید اتصال جانشین پیامبر(ص) از وحی را ببریم.
حجت الاسلام جوادی افزود: به مردم گفتند بروید و هرجور که صلاح می دانید و می فهمید امور خود را انجام دهید بنابراین مردم مرا انتخاب کردند و من هم قبول کردم؛ 23 سال مردم دیدند پیامبر(ص) چگونه نماز می خواند و روزه می گرفت و بعد اختلاف کردند؛ در این واضحات اختلاف کردند وای به مسائلی که جدید است و سابقه نداشته است.
مناظره با علمای وهابی
وی با اشاره جلسه مناظره ای که در مدینه با علمای وهابی داشته است، گفت: چند اصل مشخص کردیم که اولا باید هرکس حرف خود را با سند و مدرک ارائه دهد، دوم این که به نوبت هرکس یک سؤال بپرسد و دیگری پاسخ دهد و بنا نیست که فقط شما بگویید و من بشونم.
رییس مرکز آموزش نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری تصریح کرد: در همه گفت وگوهایی که با وهابیت داشته ام، یادم نمی آید که از عایشه صحبت نشده باشد؛ پرسیدند چرا با ایشان بد رفتار می کنید و توهین می کنید؛ من گفتم رهبر معظم انقلاب نظرش این چنین نیست که شما می گویید و ما هم پیرو ایشان هستیم.
حجت الاسلام جوادی با اشاره به مستنداتی که آنها از برخی به ظاهر عالمان لندن نشین ارائه کردند، گفت: رهبر معظم انقلاب فرمودند شیعه ای که از لندن منتشر شود قطع داریم که اشتباه است زیرا لندن با آن فضایش دلش به حال شیعیان نمی سوزد که بخواهد به آنها میدان بدهد.
وی مشی خود در مناظرات را به دور از هر نوع توهین به مقدسات اهل سنت عنوان کرد و ابراز داشت: من بسیار محترمانه پرسیدم که چرا عایشه همسر پر زحمت و حرف و حدیث داری است؟ او باعث و بانی نزول آیه افک، آیه یازدهم سوره مبارکه نور عایشه است که منجر به تهمت و آبرو ریزی پیامبر(ص) شد.
رییس مرکز آموزش نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری با بیان این که شأن نزول سوره تحریم در مورد حفصه و عایشه است بدون یک اختلاف در بین مفسران شیعه و سنی، گفت: این آیات خیلی تند و تیز است، این حرف خیلی سنگینی است؛ داستان قیام جنگ جمل که حتی بر اساس عقاید شما نیز خروج علیه خلیفه مسلمین بود که بر خلاف آیات قرآن است؟!
پیش بینی پیامبر(ص)در مورد جنگ جمل
حجت الاسلام جوادی ادامه داد: پیامبر(ص) پیش بینی می فرمود که چه اتفاقاتی خواهد افتاد، حضرت فرمود پس از من در خانه بنشینید، وارد سیاست نشوید و لشکر کشی نکنید؛ عایشه پرسید مگر می شود یک زنی لشکر کشی کند؟! حضرت فرمود می بینم که یکی از زنها علیه خلیفه برحق من قیام می کند و ادامه داد که می ترسم آن شخص تو باشی؛ وقتی این حرف را مطرح کردم علمای آنها هیچ پاسخی نتوانستند بدهند.
وی گفت: از آنها پرسیدم که قبول دارید پیامبر(ص) برای بقای دین و هدایت امتش خیلی حریص بود و خود را اذیت می کرد؟ گفتند بله، پرسیدم شنیدید که حضرت فرمود به زودی امت من به هفتاد و سه فرقه تقسیم می شوند و یکی از آنها اهل نجات است و بقیه به جهنم می روند، گفتند بله؛ پرسیدم با این حساسیتی که پیامبر(ص)داشت چه جور روشنگری کرد؟ آیا فرمود خودتان می دانید هرکاری می خواهید انجام دهید؟
رییس مرکز آموزش نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری افزود: یکی گفت مشخص است که پیامبر(ص) ابوبکر را خلیفه اول خود انتخاب کرد؛ گفتم تمام مبانی شما بر این اساس است که حضرت پس از خودش هیچ کس را به جانشینی مشخص نکرد.
حجت الاسلام جوادی ادامه داد: شما شیعه را از امثال شیخ طوسی ها و علامه امینی ها یاد بگیرید چرا خوف دارید به کتاب های اینها مراجعه کنید و می خواهید عقاید شیعه را از دانشگاه مدینه یاد بگیرد؟!
وی تصریح کرد: اگر ما از دارایی تشیع خبر داشتیم از هزاران شبهه وهابیت به خود نمی لرزیدیم؛ از جمله آنها آیه مباهله است که تمام روایات و تفاسیر اهل سنت گفته اند در این آیه حضرت علی(ع) همان نفس پیامبر(ص) است؛ بنابراین در جانشینی امیرمؤمنان(ع) شکی نیست، ادله محکم این چنینی بسیار است.
استدلال های وهابیت بسیار سطحی است
رییس مرکز آموزش نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری با بیان این که استدلال های وهابیت بسیار سطحی است، گفت: آن همه آیه و روایت مستدل وزنش با این شبهاتی که شما می گویید قابل مقایسه نیست.
حجت الاسلام جوادی یکی دیگر از عواملی که موجب قدرت گرفتن دو دسته حکومت انحرافی پس از پیامبر(ص) بود، اظهار داشتند: برای کسانی که در رأس کار آمدند فضیلت کاری کردند و با استفاده از بی اطلاعی مردم برای صاحبان فضیلت، فضیلت سوزی کردند؛ برخی از نسبت هایی که خدا به حضرت علی(ع) داده بود را دزدیدند و به خودشان نسبت دادند، مانند لقب امیرمؤمنان(ع) که استعمالش برای غیر ایشان حرام است.
وی با اشاره به این فراز از زیارت عاشورا«لَعَنَ اللَّهُ أُمَّةً دَفَعَتْکُمْ عَنْ مَقَامِکُمْ وَ أَزَالَتْکُمْ عَنْ مَرَاتِبِکُمُ الَّتِی رَتَّبَکُمُ اللَّهُ فِیهَا»گفت: خدا لعنت کند جماعتی را که شما از آن مقامات الهی ازاله کردند؛ امیرمؤمنان(ع)مقام علی(ع)است نه معاویه و یزید.
رییس مرکز آموزش نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری نمونه هایی از فضیلت های ساختگی آنها را برشمرد و گفت: معاویه می گفت شجره پیامبر(ص) ما هستیم؛ وقتی حکومتش تثبیت شد گفتند مقام معاویه نزدیک به پیامبر(ص) است و کم کم کار به جایی رسید که به معاویه می گفتند السلام علیک یا رسول الله.
حجت الاسلام جوادی در بیان دلیل این فضیلت سازی ها، ابراز داشت: این قداست ها برای این تحریف و بدعت ها لازم است؛ آنقدر معاویه را شخصی قدسی و ملکوتی جا زدند که دیگر کسی جرأت نمی کرد او را نقد کند؛ اهل سنت هم بنی امیه را قبول ندارند اما تا به امروز هم می گویند کسی حق ندارد معاویه را نقد کند.
وی نهضت امام حسین(ع) را بسیار عمیق و ریشه ای دانست و افزود: قیام امام حسین(ع) برای تبیین این انحرافات انجام شد؛ آسان نبود که در بین مردم جا بیندازند که کشتن سیدالشهدا(ع) ثواب بهشت دارد./928/پ201/ی