۰۸ آبان ۱۳۹۳ - ۱۱:۳۹
کد خبر: ۲۲۸۴۸۵

آشنایی با مرکز تحقیقات طب اسلامى امام صادق

خبرگزاری رسا ـ مرکز تحقیقات طب اسلامى امام صادق(ع)، با توجه به نیاز مبرمى که در جامعه اسلامى به موضوع مهم طب و طبابت اسلامى احساس مى‏شد، مهرماه سال 1378 در شهر قم تأسیس شد.
طب اسلامي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، مرکز تحقیقات طب اسلامى امام صادق(ع)، با توجه به نیاز مبرمى که در جامعه اسلامى به موضوع مهم طب و طبابت اسلامى احساس مى‏شد،  مهر ماه سال 1378 در شهر قم تأسیس گردید. این مرکز که به دفتر حضرت آیت الله سیستانى وابسته است، با جذب نیروهاى مستعد، در صدد انجام پژوهش‏هاى بنیادى و کاربردى در زمینه‏هاى طب اسلامى است و با تلاش فراوان درصدد است نتایج تحقیقات خویش را در اختیار علاقه‏مندان حوزه و دانشگاه قرار دهد. نکته مهمى که موسسان این مرکز بدان توجه نموده‏اند، افتراق طب اسلامى از طب سنتی می باشد، زیرا آنچه را برخى افراد به صورت پراکنده مدنظر قرار داده‏اند، توجه به طب سنتى بوده و کمتر به طب اسلامى ـ به ‏طور خاص ـ نظر داشته‏اند.

هدف این مرکز، امرى فراتر از موضوع طب سنتى مى‏باشد و با توجه خاصى به طب اسلامى نظر دارد تا بدین ترتیب زمینه پژوهش بر روى آیات و روایات معتبرى که در زمینه پیشگیرى، سلامتى، بهداشت جسمى و روانى و سایر ابعاد درمان وجود دارد، فراهم گردد.

از اهداف کلی تاسیس این مرکز می توان به جمع‏آورى، تنظیم و طبقه بندى مدارک معتبر اسلامى و ایجاد بانک اطلاعاتى، انجام پژوهش‏هاى بنیادى و کاربردى طب اسلامى؛ شناسایى کمبودها و خلأهاى پژوهشى طب اسلامى؛ فراهم آوردن زمینه مناسب براى پرداختن به نیازهاى جدید جامعه در زمینه طب در اسلام؛ سیاست‏گذارى در توسعه و به کارگیرى طب اسلامى در جامعه؛ جمع آورى و تدوین فروعات فقه پزشکى و ارائه صحیح موضوعات آن؛ سیاست‏گذارى در جهت اجراى کامل روش‏هاى صحیح طبابت از نظر اسلام، ارائه نتایج تحقیقات به مجامع علمى، درمانى و مردم، نشر نتایج تحقیقات در رسانه‏هاى همگانى و یا به صورت کتاب، جزوه پرداخت.

این مرکز از چند گروه شامل گروه روایات، گروه کتاب‏شناسی، گروه فقه پزشکى، گروه اخلاق پزشکى، گروه تطبیق، گروه پژوهش‏هاى کاربردى تشکیل شده است.
مرکز طب اسلامى امام صادق، علاوه بر کارهاى کلان پژوهشى که در دست اقدام دارد و برخى از آنها در آستانه انتشار است، در مجامع و محافل علمى داخلى و خارجى بسیارى شرکت داشته و پروژه‏هاى علمى و مقالات متعددى را از جمله: نظام تغذیه در اسلام؛ سلامتى جنین از دیدگاه دین؛ حقوق کودک از دیدگاه اسلام؛ کنترل جمعیت و دین اسلام؛  نگرشى جدید به احادیث طینت؛ نگرشى به شبیه سازى انسان (بیم‏ها و امیدها)؛ نقش معیارهاى ازدواج اسلامى و تأثیر آن بر سلامت جنسى خانواده؛ معیارهاى روابط زناشویى سالم از دیدگاه اسلام؛ نقش والدین در تربیت جنسى فرزندان و کاهش مشکلات جنسى آنان؛ نقش آموزه‏هاى دینى در کاهش ناهنجارى‏هاى ناشى از انحرافات جنسى؛ معاد جسمانى از دیدگاه تجربىارائه نموده است.

از فعالیت های آینده مرکز تحقیقات طب اسلامى امام صادق (ع) ترجمه کتاب‏هاى نفیس و پرارزشى است که در زمینه طب اسلامى به زبان‏هاى مختلف تألیف شده است. راه‏اندازى کتابخانه‏اى کاربردى در موضوع طب اسلامى از دیگر برنامه‏هاى این مرکز به شمار مى‏رود که با تهیه چهار نوع منبع شامل کتاب‏هاى فقهى و حدیثى مرتبط، کتاب‏هاى پزشکى روز، کتاب‏هاى طب اسلامى و مقالات و مجلات و رساله‏هاى مرتبط با طب اسلامى انجام خواهد شد.

تهیه و چاپ فصلنامه‏اى تخصصى در موضوعات مختلف «طب اسلامى» از دیگر برنامه هاى این مرکز خواهد بود. این فصلنامه، در اختیار جوامع علمى (حوزوى و دانشگاهى) و کلیه افراد جامعه اسلامى قرار خواهد گرفت

مرکز تحقیقات طب اسلامى امام صادق(ع) به عنوان تنها موسسه فعال حوزه علمیه قم در طب اسلامى تا کنون در سمینارها و همایش‏هاى کشورى و بین المللى فراوانى از قبیل سمینار اسلام و سلامت، سمینار پارامدیکال و همایش خانواده و سلامت جنسى شرکت داشته و مقالات معتبرى نیز ارائه نموده است.

این مرکز در قم، نیروگاه، خیابان شاهد، کوچه 7، با شماره تماس 2-8844040-0251 واقع شده است.

گفتنی است، برای دریافت اطلاعات بیشتر به پایگاه اینترنتی www.islamicmed.ir مراجعه کنید./1325/پ202/س

ارسال نظرات