۰۵ آبان ۱۳۹۳ - ۱۹:۲۴
کد خبر: ۲۲۷۹۹۴
حجت الاسلام پناهیان؛

نتیجه سوء استفاده از دین، ظلم است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به وجود سوء استفاده از دین گفت: دین توانایی ایجاد ظلم و یا جلوگیری از ظلم را دارد.
پناهيان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام علیرضا پناهیان، استاد حوزه و دانشگاه امروز در مجلس سوگواری اباعبدالله الحسین(ع) هیأت عزاداری مسجد دانشگاه تهران با بیان این‌که دین نیز می تواند مورد سوء استفاده فرصت‌طبان قرا گیرد، گفت: ما نمی توانیم درباره دین و دین‌داری و جامعه ایمانی به صورت تبلیغاتی حرف بزنیم و بگوییم جامعه دینی دیگر هیچ مشکلی ندارد، زیرا دین می تواند محل سوء استفاده فراوانی قرار بگیرد و می تواند آن قدر به مردمان یک جامعه قدرت بدهد که آنان از ظلم نجات دهد و یا به همان اندازه قدرت ایجاد کند تا بشود با آن ظلم کرد.

 

وی افزود: نمی شود دین برای نجات از ظلم قدرت ایجاد کند، ولی برای ظلم کردن قدرت ایجاد نکند، البته نتیجه این سوء استفاده، ظلم می شود و ما در تاریخ این را می بینیم و باید به آن توجه کرد، اگر به اوضاع منطقه نگاه شود، قوی‌ترین نیروها با دین ایجاد شده است و این افراد آماده شهادت به وسیله دین تحریف شده خلق شده اند.

 

حجت الاسلام پناهیان با تأکید بر این‌که برخی از فرصتی که دین در اختیار آنان قرار داده، سوء استفاده می کنند، اظهار داشت: در جامعه ما دین، به نحوی سوء استفاده قرا گرفته، متأسفانه عده ای ارزش دو روز حرف زدن در فضای سیاسی جامعه را ندارند، ولی دین به آنها این فرصت را داده و آنها از این فرصت کاملا سوء استفاده کرده اند.

 

وی با اشاره به وظیفه انسان در برابر این آسیب ها تصریح کرد: نباید به خاطر آسیب‌هایی که برای انسان وجود دارد، از دین عقب نشینی کنیم، بلکه باید این آسیب ها را با صدای بلند بیان کنیم و از آنها عبور کنیم، چند مورد از این آسیب ها عبارت است از نفاق، ایجاد انواع بدعتها و سوء استفاده از قدرت، مانند جهاد نکاح که آنان به اسم دین روی این عمل ثواب قرار می دهند.

 

این استاد حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: دین ما می گوید؛ غیبت نکنید و تهمت نزنید، باید توجه داشت توصیه های اخلاقی فراوانی صورت گرفته که به دیگران فرصت سوء استفاده را می دهد، البته دین این کار را جزو  زیبایی خود می داند که اگر این نقطه های آسیب زای دین را ببینیم، شعارهایی از قبیل حقوق بشر نمایان و مشخص نمی شد زیرا این سخنان دین، خیلی بهتر در جان آدمی می نشیند؛ در حقیقت باید بدانیم دین خیلی بیشتر از حقوق بشر غرب برای انسان حقوق قائل است.

 

 وی در پایان گفت: باید خود، جامعه، جهان اسلام و  بشریت جلوی سوء استفاده از دین را بگیریم، دلیل تأخیر در ظهور امام زمان(ع) چیست؟ زیرا امام زمان(ع) می خواهند با تمام این بزرگ‌منشی هایی که در دین است حکومت کنند، وقتی نقاط آسیب زای دین بیان و توان جلوگیری از آن ایجاد شد؛ می توان گفت که زمان وقوع حکومت امام زمان(ع) فرا رسیده است./811/پ202/ب3

ارسال نظرات