۰۱ آبان ۱۳۹۳ - ۱۳:۳۹
کد خبر: ۲۲۷۲۲۹
در آستانه ماه محرم؛

مراسم اعلان عزای امام حسین در حوزه علمیه زنجان برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ مراسم اعلان عزای امام حسین(ع) در آستانه ماه محرم الحرام و آغاز عزاداری ها با حضور طلاب حوزه علمیه زنجان برگزار شد.
امام حسين ع

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در زنجان، سید زین العابدین صفوی، استاد دانشگاه و مفسر قرآن کریم، امروز در مراسم اعلان عزای امام حسین(ع) که در حوزه علمیه امام صادق(ع) زنجان با حضور پر شور طلاب و اساتید برگزار شد، گفت: یکی از مباحثی که در آن افراط و تفریط وجود دارد عزاداری برای امام حسین(ع) است که همیشه بین ارکان مختلف مساجد مانند هیأت امنا و پایگاه و بین کهنسالان و جوانان بر سر چگونگی برگزاری آن اختلاف وجود دارد.

 

وی در ادامه خاطر نشان کرد: یکی از مباحثی که طلبه ها باید روی آن فکر کنند این است که همیشه فکر می کنیم همه مردم به خاطر دین به مجالس عزاداری می آیند؛ به این معنا که چون امام صادق(ع) و بقیه بزرگان دین گفته اند در مراسم عزاداری حضور پیدا می کنند در حالی که برخی تفکر دیگری دارند و از امام حسین(ع) فقط یک جمله «اگر دین ندارید آزاد مرد باشید» را قبول دارند و به همین دلیل وقتی واعظ رفت بالای منبر از مجلس خارج می شوند.

 

معاونت فرهنگی سابق دانشگاه علوم پزشکی زنجان در ادامه عزاداری ها را به دو نوع ارزشی و هنجاری تقسیم و تصریح کرد: عزاداری مانند حجاب است و به دو نوع ارزشی و هنجاری تقسیم می شود از این رو برخی ها فقط به خاطر این که به عزاداری عادت کرده اند و دلیلی برای آن ندارند در این مراسم ها حضور پیدا می کنند.

 

صفوی در ادامه افزود: از این عزادار نمی توان انتظار داشت تا به سخنان واعظ و سخنران گوش فرا دهد چرا که او امام حسینی را که خودش برای خودش تعریف کرده قبول دارد نه امام حسینی را که یک عالم دینی برای او ترسیم و توصیف می کند.

 

این استاد سابق حوزه علمیه در ادامه با اشاره به روش برخورد با این تفکرات گفت: روش برخورد با این افراد و تفکرات آنها این نیست که برای آنها روایت و حدیث خوانده یا نقل تاریخ کنیم چرا که آنها با صحنه هایی از امام حسین (ع) که پایبندی به اسلام و اصول اسلام دارد، مشکل داشته و از این رو مشکل ما با آنها مبنایی است و به این عزاداری، عزاداری هنجاری گفته می شود.

 

وی در ادامه به بیان تفاوت های یک مداح و عالم دینی پرداخت و اظهار داشت: تفاوت یک مداح با یک روحانی و عالم دینی باید در این باشد که روحانی با تقواتر، علمش بیشتر و البته اخلاصش بیشتر از او باشد چرا که یک عالم دینی سرباز رسمی امام عصر (عج) بوده و در مکتب امام صادق (ع) تربیت یافته است.

 

این مفسر قرآن کریم در پایان با توصیه طلاب به آرامش و رعایت اخلاق در تبلیغ تصریح کرد: برخی مواقع دلیل این که شخص دلایل شما را قبول نمی کند این است که حب و بغض وجود دارد و پای نفسانیّات در میان است و از این رو باید با این افراد با اخلاق پیامبری برخورد کرد.

 

گفتنی است؛ مراسم اعلان عزای امام حسین(ع) یکی از آیین های سنتی مردم زنجان در آستانه ماه محرم و شروع عزاداری ها است که قدمتی چند صد ساله داشته و با نام «طشت گذاری» شناخته می شود./949/پ202/ب4

ارسال نظرات