باور به قیامت در جامعه پویایی و حرکت ایجاد میکند
به گزارش خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله جوادی آملی در ادامه سلسه جلسات درس اخلاق خود که در محل نمازخانه بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسرا برگزار می شود، با اشاره به کلام نورانی امام هادی(ع) گفت: وجود مبارک امام هادی(ع) مثل سایر ائمه(ع) به ما این تذکر مهم را دادند که انسان در دنیا مشغول تجارت و دنیا دار التجارت است، لیکن هیچ تجارتی شبیه تجارت دنیا نیست؛ در این نوع تجارت انسان اگر تجارت رابحه و مربحه داشته باشد نه تنها سود میبرد بلکه عوض و معوض هر دو را مالک است و اگر بیراهه و کجراهه رفت نه تنها ضرر میکند بلکه عوض و معوض هر دو را میبازد.
مفسر بزرگ قرآن کریم با تشریح دعوت قرآن کریم از انسان برای توجه به تجارت معنویی اظهار داشت: قرآن کریم گاهی ما را به اصل تجارت دعوت میکند و می فرماید: ﴿هَلْ أَدُلُّکُمْ عَلی تِجارَةٍ تُنْجیکُمْ مِنْ عَذابٍ أَلیمٍ﴾ و گاهی ارکان و عناصر ششگانه تجارت را در آیات نورانی برخی سور قرآنی تشریح می کند؛ فرمود در این تجارت، خریدار خداست، فروشنده انسان مؤمن است، کالا جان و مال است، ثمن هم بهشت و این کالا را باید در راه جهاد مصرف کنید، شاهدان این تجارت هم انبیای الهیاند، سند این تجارت هم تورات، انجیل و قرآن کریم است و این مطلب اختصاصی به حوزه اسلامی به معنای اخص ندارد بلکه فرمود این یک تجارت جهانی است.
وی ادامه داد: اگر کسی با خدا معامله کرد اینطور نیست که مانند تجارت عادی چیزی به خدا بدهد و چیزی در قبالش بگیرد بلکه جان ناقص خود را به خدا میدهد و جان کامل از او میگیرد؛ خداوند نقص را زدوده و عیب را برطرف کرده و جان کامل و سالم را به ما عطا میکند و اگر خدای ناکرده کسی کجراهه رفت با شیطان معامله کرد در معامله با شیطان تنها سخن از غبن نیست سخن از ضرر نیست، شیطان عوض و معوض، هر دو را میگیرد، اگر کسی با شیطان معامله کرد جان خود و ارض و آبروی خودش را به شیطان میدهد و وقتی به شیطان سر سپرد، در تحت ولایت او قرار میگیرد، شیطان او را به بند میکشد و از او سواری میگیرد.
حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی با تاکید بر لزوم داشتن خلوص نیت در انجام اعمال و مسئولیت ها خاطرنشان کرد: اولین وظیفه ما این است که عمل خود را اخلاص کنیم ﴿لِلّهِ الدِّینُ الْخالِصُ﴾ ﴿أَخْلَصُوا دینَهُمْ لِلّهِ﴾ این وظیفه واجب برای همه ماست اگر کسی از این مرحله فراغت پیدا کرد و گوهر ذات خودش را از مشاهده غیر خدا خالص کرد ، از شهود غیر خدا و از مرحله مخلِص بودن به مرحله مخلَص بودن میرسد که هیچ دیو و جنی و هیچ شیطانی به او دسترسی ندارد.حضرت امیر(سلام الله علیه) فرمود کمال معرفت توحید و کمال توحید اخلاص است.
وی یاد مرگ و باور به قیامت را عامل پویایی و حرکت در جامعه دانست و عنوان کرد: یاد مرگ و یاد قیامت مهمترین عامل برای پویایی و حرکت جامعه است. اینها که مرگ را پوسیدن میدانستند خیال میکردند که مرگ باعث سکوت و سکون است و رخوت میآورد در حالیکه نام مرگ و یاد مرگ پویایی میآورد چرا که در قیامت انسان وقتی مرد قدم به قدم برنمیدارد مگر اینکه از او سؤال میکنند عمرت را در چه راه صرف کردی انسان باید در آن لحظه جواب نقد داشته باشد لذا باید در این دنیا از فرصت هایش بهترین بهره را برده باشد از این رو بهترین عامل برای تولید و اشتغال و حل مشکلات مملکت و جوانان یاد مرگ است./993/د102/ج