۱۹ مهر ۱۳۹۳ - ۲۲:۵۰
کد خبر: ۲۲۵۱۲۶
حجت‌الاسلام روحبخش:

حضرت علی مصداق «علم الکتاب» است

خبرگزاری رسا ـ حجت‌الاسلام روحبخش در ویژه برنامه های دهه ولایت حرم مطهر رضوی گفت: با توجه به آیه 43 سوره مبارکه رعد، امیرالمؤمنان علی(ع) و اهل بیت(ع)، مصداق کامل «علم الکتاب» هستند.
علم الکتاب

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد،  همزمان با دهه ولایت، حجت‌الاسلام روحبخش، استاد حوزه علمیه در ویژه برنامه «پرسمان دینی» که در حرم مطهر رضوی برگزار شد، به موضوع «علم الکتاب» پرداخت و گفت: اگر چه نام حضرت علی(ع) در قرآن نیست اما شأن نزول برخی آیات نشان‌دهنده آن است که آن آیه، اختصاص به ایشان دارد. 

 

 وی درباره «عنده علم الکتاب» آیه 43 سوره رعد گفت: کسی که شاهد علم رسالت است همه علم کتاب را دارد و از امام صادق(ع) درباره تفسیر این آیه پرسیدند و حضرت نیز این سخن را که «مقصود ما هستیم و البته علی بن ابیطالب(ع) اولین نفر از ما و افضل و شایسته ترین از ما بعد رسول الله(ص) است».

 

 این کارشناس دینی با اشاره به آیه40 سوره نمل و تخت بلقیس، افزود: قرآن کریم در مورد داستان سلیمان(س) و تخت بلقیس می فرماید: «قَالَ الَّذِى عِندَهُ عِلْمٌ مِّنَ الْکِتَاب...» یعنی شخصی که نزد او بخشی از علم الکتاب بود و گفت که من تخت بلقیس را در یک چشم بهم زدن نزد سلیمان(س) حاضر می نمایم، حال کسی که در نزد او تمام «علم الکتاب» یا علم به تمام «الکتاب» حاضر است از چه نیرویی برخوردار می شود.

 

این استاد حوزه با تاکید بر این که امیرالمومنین(ع) دارای تمام علم الکتاب است، اظهار داشت: امیرالمؤمنین(ع) در بیشتر زمان‌ها با حضرت رسول اکرم(ص) همراه و شاهد رسالت حضرتشان بودند و رسول خدا(ص)، امام باقر(ع) امام صادق(ع) و موسی بن جعفر(ع) روایت نموده‌اند که مراد از «مَنْ عِندَهُ عِلْمُ الْکِتَاب» علی بن ابی طالب(ع) و دیگر ائمه اطهار(ع) است.

 

یاد آور می‌شود؛ برنامه «پرسمان دینی» هر شب بعد از نماز مغرب و عشا با حضور کارشناسان مجرب در صحن جمهوری اسلامی حرم مطهر رضوی برگزار  می شود./1308/پ203/ب

ارسال نظرات