۱۹ مهر ۱۳۹۳ - ۱۶:۵۴
کد خبر: ۲۲۵۰۴۶
استاد حوزه علمیه مازندران:

ترویج سیره علوی مهم ترین نیاز امروز جامعه بشری است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه مازندران گفت: جشن عید غدیر در حقیقت نوعی خدمت به سنت رسول خدا(ص) است تا گفتار، برنامه و طرح بسیار مهم ایشان محفوظ و سالم باقی بماند.
امام جمعه چمستان

حجت الاسلام سید احمد جباری، استاد حوزه علمیه مازندران، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در نور، با گرامی داشت فرارسیدن دهه ولایت و عید سعید غدیرخم، گفت: واقعه غدیرخم بسیار مظلوم است و تهمت های بی شماری به صاحب غدیر و شیعیان امام علی(ع)  وارد کردند.

 

امام جمعه چمستان بیان داشت: واقعه غدیر در آخرین سال و ماه های عمر پیامبر گرامی اسلام به وقوع پیوست که حادثه ای مانند سایر وقایع تاریخی نیست که بشود تنها قصه و داستان آن را تعریف کرد و گذشت بلکه نشانه و رمز نبوت و تداوم خط پیشوایی و رهبری و امت پس از رسالت حضرت محمد(ص) است.

 

وی با بیان این که مسأله نصب حاکم که مهم ترین پیام و جان مایه غدیر است، تصریح کرد: پیامبر گرامی اسلام فرمود مبادا مسلمانان دین را از اساس زندگی و حکومت که پایه زندگی فردی و اجتماعی است جدا کنند.

 

حجت الاسلام جباری، ادامه داد: غدیر به معنای توجه به مسؤولیت جامعه و این حقیقت  باید همیشه در اوج درخشش و سرلوحه  زندگی باشد در حالی که دشمنان و مخالفان غدیر بنا دارند نامی از غدیر  نماند، اما ما که می دانیم رویداد غدیر یکی از حوادث قطعی و انکار ناپذیر در سیره پیامبر گرامی و تاریخ اسلام است.

 

استاد حوزه علمیه مازندران افزود: کمتر حدیثی از جهت تواتر و کثرت نقل روایات و محدثان به پای حدیث غدیر می رسد چرا که صد و بیست نفر از اصحاب پیامبر و  نود  نفر از تابعین و سیصد و شصت دانشمند سنی سخن حضرت محمد(ص) را در رابطه با امام علی(ع) و جریان غدیر نقل کردند.

 

امام جمعه چمستان ادامه داد: با توجه به کسرت راویان، ناقلان و تعدد طرق نقل حدیث، هیچ عاقل و خردمندی چنین روایتی را انکار نمی کند مگر آنان که پرده  بر عقل و اندیشه شان افتاده و سرشت خود را آلوده و سیاه کردند که پیوسته نیز در تاریخ کوشیدند اینگونه احادیث فضایل امام علی (ع)  و اهل بیت(ع) را محو و نابود سازند و از نظرها و خاطره ها دور کرده و به فراموشی بسپارند.

 

وی با اشاره به این که شیعیان با همه وجود در بدترین شرایط سیاسی و اجتماعی کوشیدند و همت به خرج دادند تا نام و یاد و واقعه حرکت بخش و پویای غدیر زنده و جاوید باقی بماند، گفت: به چند دلیل شیعیان التزام بر زنده نگه داشتن واقعه غدیر و برپایی جشن و سرور این روز دارند که مطابق با سخن قرآن رفتار می شود و خداوند وقتی اعلان می کند من دین شما را در این روز کامل کردم که چنین روزی لطف خدا و عنایت ویژه ای صادر می شود که  باید خوشحالی کرده جشن کمال دین را برگزار کرد.

 

حجت الاسلام جباری با تاکید بر این که باطن و حقیقت غدیر یک نعمت و موهبت است که باید شکرگزاری شود، تصریح کرد:  در حقیقت شخص امام علی(ع) ملاک نیست بلکه ولایت او که عامل کمال دین بوده که مهم است.

 

وی با تاکید بر این که جشن عید غدیر در حقیقت نوعی خدمت به سنت رسول خدا(ص) است تا گفتار، برنامه و طرح بسیار مهم ایشان محفوظ و سالم بماند، بیان داشت: غدیر جریان ولایت است که در یازده فرزند او تجلی و ظهور و بروز پیدا می کند که حضرت محمد(ص) اقرار از مردم گرفت که این اولویت نفس و جان من بر جان شما اگر اعتقادتان است که ولایت و سرپرستی علی را استمرار ببخشید.

 

استاد حوزه علمیه مازندران با بیان این که موضوع مهمی چون غدیر که پیامبر آینده امت را تعیین فرموده و مسیر سعادت و شقاوت امت را ترسیم کرد، بیان داشت: بزرگداشت غدیر به سبب بیداری امت است که گوهر ارزشمند و پیام بزرگ این واقعه به تاراج نرود و تحریف و تغییر نابجا از این حادثه مهم تاریخی و اسلامی صورت نپذیرد و همه ساله مردم در اجتماع بزرگ نحوه رخداد و کیفیت واقعه را شنیده و درس های ارزنده ای از آن بگیرند./1314/ت302/ب1

ارسال نظرات