سکوت امام هادی برای پی ریزی جامعه بیدار بود
حجت الاسلام محمد جواد قهرمانی، مدیر حوزه های علمیه آذربایجان غربی در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در ارومیه، اظهار داشت: امام هادی(ع) پیشوای دهم شیعیان است، نام آن بزرگوار علی و معروفترین القابشان نقی و هادی است.
وی افزود: دهمین اختر تابناک امامت را با کنیه «ابوالحسن» میشناسند، البته در اصطلاح راویان شیعه، ایشان به «ابوالحسن ثالث» شهرت دارند چرا که پیش از ایشان کنیه امام هفتم و امام هشتم (ع) نیز «ابوالحسن» بود.
حجت الاسلام قهرمانی با اشاره به اوضاع سیاسی در زمان امام هادی (ع)، گفت: عباسیان در این دوره با بحران شدید مشروعیت در حکومت خود مواجه بودند، بحران مشروعیت از مهم ترین عواملی بود که قدرت سیاسی عباسیان را به چالش کشیده و منجر به تزلزل و عدم ثبات سیاسیی می شد.
وی اضافه کرد: در اوایل دوره عباسیان حاکمان از اقتدار بیشتری برخوردار بودند و برای جبران مشروعیت حکومت خود به ترفندهای مختلفی دست می زدند که مأمون نیز با همین ترفند خود را به اهل بیت (ع) نزدیک کرد و سعی کرد با این روش مقداری از بحران ها را کاهش دهد، اما حاکمان پس از مأمون به خوبی نتوانستند با نظامی گری، زور و قدرت، سرکوب کردن، قتل و خونریزی روی به اوضاع تسلط یابند.
مدیر حوزه های علمیه آذربایجان غربی با بیان این که امام هادی (ع) در شرایط بسیار سختی به کارهای خود رسیدگی می کرند و به شدت تحت مراقبت بوند، اظهار داشت: امام هادی (ع) با تحمل شرایط سخت که به ایشان اجازه نمیداد در جریان ها حضور مستقیم داشته باشند اما به عنوان پناهگاه شیعیان، حرکت آنها را زیر نظر داشت.
وی افزود: امام هادی (ع) با شنیدن اخبار از اوضاع اقتصادی و سیاسی شیعیان متأثر میشدند و در فرصتی مناسب و در صورت امکان با دلجویی آنان را مورد تفقد و رأفت قرار میداد.
حجت الاسلام قهرمانی با بیان اینکه امام (ع) با انقلابیون به طور پنهانی در تماس بوده و از حرکات آنان آگاهی مییافتند، خاطرنشان کرد: اگر چه در آن خفقان شدید انقلابیون از رهبری کامل امام، برخوردار نبودند ولی طبق برخی روایات پندهای روشن گرانه و راهنمایی های سودمند امام شامل حال آنها می شد.
مدیر حوزه های علمیه آذربایجان غربی با اشاره به سکوت امام هادی (ع) در برابر دشمن، تصریح کرد: فراهم نبودن شرایط، حفظ مصالح کلی و دراز مدت جامعه اسلامی، تلاش برای پیریزی جامعه بیدار از عوامل عدم قیام امام هادی (ع) است.
وی با اشاره به انگیزه های حصر امام هادی(ع) از سوی عباسیان گفت: بهانه خلفا حضور امام در پایتخت بود و شاید آن ها چنین وانمود میکردند که می خواهند امام در کنار خلیفه باشد، اما واقعیت این است که نامه والی مدینه سبب احضار امام و سفر اجباری آن حضرت شد.
حجت الاسلام قهرمانی با اشاره به تأثیر دوران امام هادی(ع) بر گستره جغرافیایی تفکر شیعه و روابط محکم میان شیعیان و ائمه اطهار (ع) اظهار داشت: در دوران امام هادی (ع) پراکندگی شیعه و معتقدان به اهل بیت (ع) در گوشه و کنار جغرافیای عالم اسلامی زیاد شد، از یک سو در ماوراءالنهر و از سوی دیگر در مصر، یارانی از ائمه را می شناسیم بنا براین حضور وکلا و نمایندگان ائمه(ع) در مناطق مختلف در این دوره هم نشان دهنده این گسترش است.
وی افزود: خصوصیت قم مرکزیت و محوریت تشیع بعد از کوفه بود که کم کم محدثان بزرگی در قم رشد یافتند و تأثیر زیادی در مناطق اطراف یعنی شهرهای ایران داشتند./1301/ت302/ب4