۱۲ مهر ۱۳۹۳ - ۱۷:۵۸
کد خبر: ۲۲۳۹۴۷
با حضور زائران و مجاوران؛

مراسم قرائت دعای عرفه در حرم رضوی برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ مراسم پرفیض قرائت دعای عرفه در حرم مطهر رضوی با حضور صدها هزار زائر و مجاور بارگاه ملکوتی حضرت ثامن الحجج علی بن موسی الرضا(ع) برگزار شد.
دعاي عرفه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، این مراسم با قرائت آیات نورانی کلام وحی در صحن جامع رضوی آغاز و با سخنرانی حجت الاسلام مومنی، قرائت دعای پرفیض عرفه از سوی محمد طاهری مداح و ذاکر اهل بیت(ع) ادامه یافت.

 

اسباب استجابت دعا

 

در این مراسم، حجت الاسلام سید حسین مومنی، استاد حوزه علمیه قم اظهار داشت: زمان و مکان دعا و الفاظ مورد استفاده آن، موارد مورد تاکید برای استجابت دعا است که قرائت دعای عرفه در حرم مطهر امام رضا(ع) توفیقی است که این سه عنصر را باهم یک جا دارد.

 

وی تصریح کرد: ظهر روز عرفه در مکان مقدس حرم رضوی الفاظی بر زبان جاری می کنیم که از لسان امام حسین علیه السلام جاری شده است، بنابراین با وجود این لحظات نورانی، زمان نورانی و الفاظ نورانی همه چیز برای استجابت دعا فراهم است.

 

استاد حوزه علیمه قم بیان کرد: دعا در لغت به معنای متمایل کردن چیزی یا کسی با صدا و کلمات به خود است و در اصطلاح توجه دادن مدعو (خداوند) به داعی (ما) برای جلب منفعت یا دفع ضرر است.

 

دعا ریسمان اتصال به خدا

 

حجت الاسلام مومنی عرفه را فرصتی برای دعا و متوجه ساختن خداوند به سوی انسان دانست و تاکید کرد: روز عرفه باید به هر صورتی که می توانیم اعتراف به گناهان، تضرع و اشک خدا را متوجه خود و با دعای فراوان خود را به ذات اقدس الهی متصل کنیم.

 

 فرصتی برای بازمانده های لیله القدر

 

وی با اشاره به این که عرفه آخرین فرصت برای بازمانده های لیله القدر است، ابراز کرد: خداوند وعده داده است، اگر کسی دست نیاز به سویم(بی نیاز مطلق) دراز کند، مثل خودم او را بی نیاز می کنم و در مقابل اگر کسی استکبار بورزد رحمتم را از او دریغ می کنم.

 

استاد حوزه علمیه قم با تبیین جایگاه دعا در روایات اسلامی تبیین کرد: دعا جان عبادت است؛ در گرفتاری هایتان به خدا پناه ببرید و دست به دامان خداوند شوید.

 

حجت الاسلام مومنی افزود: امام علی(ع) فرموده اند: «سه چیز هرچه زیاد باشد، به انسان ضرر وارد نمی کند؛ دعا کردن، استغفار برای گناه و شکر برای نعمت ها»، همچنین نبی مکرم اسلام صلوات الله علیه فرموده اند: «دعا قلب مرده را بیدار می کند».

 

وی در ادامه عنوان کرد: در روایتی از امام صادق (ع) آمده است که حیله شیطان نسبت به این گروه ها بی تاثیر است: کسی که نیت خالص و توکل به خداوند دارد، کسی که زیاد تسبیح خداوند می گوید  و کسی که پیوسته اتصال به خداوند دارد، کسی که زیاد دعا می کند./1308/پ202/ب4

ارسال نظرات