احکام شرعی خالکوبی و کاشت ناخن
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجتالاسلام محمد حسین فلاح زاده، مسؤول ستاد ترویج احکام شب گذشته در حرم مطهر حضرت معصومه(س) به بیان احکام آرایش کردن پرداخت و گفت: متأسفانه کشور ما یکی از عمده وارد کنندگان لوازم آرایشی است.
وی افزود: البته اسلام با آراستگی و تمیز بودن مخالف نبوده و موافق است؛ از روایت و احکام نیز بر میآید که اسلام پیروان خود را به مرتب، منظم و آراسته بودن تأکید کرده و با ژولیدگی، بهم ریختگی و نا مرتب بودن مخالف است، در این زمینه نیز نبی اکرم(ص) به عنوان الگو بیان شدهاند.
مسؤول ستاد ترویج احکام تصریح کرد: حتی هزینه عطریات و مواد خوشبو کننده پیامبر(ص) به تناسب دیگر هزینهها بیشتر بوده و این حاکی از آن است که این الگوی مسلما مسلمانان در زندگی فرد منظم، مرتب و خوشبوی بودهاند، حتی در مسجد نبی ستونی به نام «اسطوانة المخلقه» وجود دارد که در پایین آن مواد خوشبو کننده دود میکردند.
وی ادامه داد: افزونبر خود مسلمان، باید محل عبادت و زندگی او نیز خوشبو باشد؛ در روایت نیز تأکید شده برای رفتن به زیارتگاهها خوشبو و مرتب باشید؛ مردم مسلمان را باید فردی آراسته، منظم و مرتب بشناسند؛ البته اسلام به خوشبو بودن و آراستگی با شرایطی تأکید کرده است.
حجتالاسلام فلاح زاده درباره احکام آرایش عنوان کرد: آنچه فرد برای آراستگی و خوشبو کردن خود استفاده میکند باید حلال باشد و دوم اینکه آرایش برای بدن ضرر نداشته باشد، فرد حق ندارد به خود و دیگران ضرر بزند؛ اگر آرایش مستلزم ضرر باشد حرام است؛ البته ضرر جزئی مطرح نیست بلکه ضرر معتنابه موضوعیت دارد؛ همانند خالکوبی و تاتو که برای بدن ضرر دارند ولی جزئی است، البته ممکن است فردی بیماری پوستی داشته باشد که در این صورت اگر ضرر معتنابه باشد حرام میشود.
وی تصریح کرد: همچنین مواد آرایشی نباید ضرری داشته باشند؛ برای نمونه در برخی وسایل آرایشی نوشته شده پس از اطمینان از حساسیت نداشتن استفاده شود، ولی اگر فردی حساسیت داشته و استفاده کند کار صحیحی انجام نداده است.
کارشناس احکام عنوان کرد: شرط دیگر این است که آرایش ویژه جنس مخالف نباشد، آرایش جنس مخالف و پوشیدن لباس ویژه آنها، حرام است، اگر مردی آرایش زنانه انجام دهد کار حرامی کرده است، برای نمونه برداشتن زیرابرو و یا زدن رژ به لبها کار زنان است، از اینرو اگر مردی این کارها را انجام دهد گرفتار حرام شده است، یا اگر بانوی مدل موهای خود را همانند مردان کوتاه کند کار حرامی کرده است.
وی یادآور شد: آرایش نباید موجب ترویج فرهنگ دشمن و ابتذال شود؛ در لباس پوشیدن نیز این حکم جاری است؛ اگر آرایشی فرهنگ دشمن و ابتذال را ترویج کند قطعا حرام است، همانند خالکوبی(تاتو) که برخی از زنان و مردان انجام داده و با آن فرهنگ دشمن و انحراف را رواج میدهند.
حجتالاسلام فلاح زاده بیان داشت: همچنین گاهی فرد نشانههای فرق باطل را بر روی بدن خود خالکوبی میکند که این کار نیز حرام است، یا اسامی مقدسی همانند خدا، پیامبر(ص) و اهلبیت(ع) را بر پوست بدن خود خالکوبی میکند، این کار نیز حرام است؛ چرا که اگر بدن او طاهر نباشد به این اسامی بی حرمتی کرده است؛ در مجموع هر کاری که فرهنگ دشمن را ترویج کند حرام است که شامل حتی نوشتن کتاب، مقاله، پیامک و دیگر مسائل میشود.
وی ادامه داد: خالکوبی(تاتو) که اکنون صورت میگیرد جرم نداشته و رنگ است که در این صورت برای وضو و غسل اشکالی ندارد؛ ولی اگر بانوی آرایش کرده باید آرایش خود را از نامحرم بپوشاند، درست است که زن دست و صورت خود را لازم نیست از نامحرم بپوشاند به شرط نداشتن آرایش است؛ فرقی نیست که آرایش ثابت همانند تاتو باشد یا غیر ثابت، اگر بانویی آرایش کند باید صورت خود را از نگاه نامحرم بپوشاند.
کارشناس احکام خاطرنشان کرد: شرط دیگر این است که آرایش نباید جلب توجه کند و انگشتنما باشد، برای نمونه اگر آقایی دو طرف موی خود را تراشیده و تنها موی وسط سر را باقی گذاشته است این کار هم مشکل دارد.
وی تصریح کرد: شرط پنجم در آرایش کردن فرد این است که مستلزم کار حرامی نباشد، یعنی فرد اجازه ندهد که جنس مخالف او را آرایش کند؛ متأسفانه برخی از بانوان میگویند که آرایشگر زن خوب کار نمیکند و مردها متخصص هستند و به نزد او میروند؛ حتی در جراحی پلاستیک نیز فرد باید به این موضوع توجه داشته باشد، پزشک برای فرد محرم نیست؛ اگر آرایش مستلزم نگاه و لمس نامحرم باشد، حرام است.
حجتالاسلام فلاح زاده بیان داشت: آرایش همچنین نباید مانع انجام وظیفه واجب فرد باشد، برای نمونه فرد آرایشی نکند که مانع انجام وضو و غسل شود؛ این مسأله درباره لاک زدن و کاشت ناخن نیز پرسیده میشود که بای گفت میان لاک زدن با کاشت ناخن تفاوت وجود دارد.
وی عنوان کرد: لاکهای متعارف مانع رسیدن آب به ناخن میشود، در حالی که ناخن باید در وضو و غسل شسته شود، پس در هنگام وضو باید آنها را برطرف کرد؛ البته نسبت به وضو اگر فرد حتی یک انگشت پا را لاک نزده باشد وضویش درست است، ولی برای غسل باید تمام لاکها را پاک کرد.
استاد حوزه علمیه قم درباره کاشت ناخن و آرایشهای جرم دار که امکان برداشت آنها وجود ندارد نیز بیان داشت: اکثر مراجع گفتهاند، اگر بانوی ناخنی بکارد که در هنگام وضو و غسل امکان برداشتن آن نباشد، در این صورت مرتکب حرام شده و جایز نیست، چرا که میداند مانعی را ایجاد میکند که نمیتواند آن را رفع کند، پس جایز نیست.
وی ادامه داد: برخی از مراجع نیز گفتهاند اگر اکنون وقت نماز نیست اصل این کار اشکالی ندارد، همانند رنگ کاری که در هنگام کار، رنگ به دستش میچسبد، مرتکب اشتباهی نشده است، ولی در هنگام وضو باید آنها را برطرف کند؛ فردی که ناخن کاشته باید همانند رنگ کار در هنگام نماز که میخواهد وضو بگیرد، ناخنها را بردارد، یعنی ممکن است ناخن را بکارد، ولی وقت نماز و غسل بردارد که مرتکب حرام نشده است؛ البته ممکن است گفته شود که نمیتواند بردارد که در این صورت اگر پول دارد باید پول خرج کند، وقت دارد باید وقت بگذارد، اگر مقداری سختی دارد ولی حرج و مشقتی ندارد، باز باید مانع را رفع کند، ولی اگر این موارد امکان نداشت برخی از فقها گفتهاند که اصل کار، اشکالی ندارد ولی اکنون باید مانع را برطرف کند، ولی اگر نشود وظیفه فرد تغییر میکند و وظیفه او وضوی جبیرهای میشود، یعنی با همین مانع وضوی جبیرهای بگیرد و نماز بخواند.
حجتالاسلام فلاح زاده گفت: تعبیر نیز این است که خود این مانع حکم جبیره را دارد و لازم نیست که فرد بر روی آن پارچه بیندازد و وضو بگیرد، بلکه باید روی همان مانع(ناخن) را بشورد.
کارشناس احکام درباره عطر زدن بانوان نیز اظهار داشت: خدا عطر را تنها برای آقایان نیافریده است، دستوراتی که درباره خوشبو شدن است اختصاص به آقایان ندارد، ولی تبصرهای وجود دارد که اگر بانویی خوشبو باشد و نامحرم بوی عطر او را استشمام نکند، مشکلی ندارد؛ ولی اگر نامحرم بوی عطر او را استشمام کند، حرام است.
وی افزود: البته اگر به مجلس زنانهای بخواهد برود در خود مجلس مصرف کردن اشکالی ندارد؛ موضوع دیگر این است که اگر عطر سبب جلب توجه نامحرم نشود، اشکالی ندارد/993/پ202/س