۰۲ مهر ۱۳۹۳ - ۱۵:۴۸
کد خبر: ۲۲۲۳۸۸
حجت‌الاسلام والمسلمین واعظ موسوی:

دولت نمی‌تواند از زیر بار مسؤولیت فرهنگی شانه خالی کند

خبرگزاری رسا ـ نماینده مردم آذربایجان شرقی در مجلس خبرگان رهبری با بیان این‌که سردمدار و پیشقراول مسائل فرهنگی همواره حوزه‌های علمیه هستتند، گفت: مسؤولیت حوزه در مسائل فرهنگی به این معنا نیست که دولت هیچ مسؤولیتی در این عرصه ندارد.
حجت الاسلام والمسلمين واعظ موسوي

حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمد واعظ موسوی نماینده مردم آذربایجان شرقی در مجلس خبرگان رهبری در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا،‌ فرهنگ را از مهم‌ترین نیازهای جامعه اسلامی دانست و اظهار داشت: نظام اسلامی برپایه فرهنگ بنا نهاده شده است.

 

وی با بیان این‌که دغدغه‌های اصلی انقلابیون، و امام راحل رشد و تعالی فرهنگی جامعه بوده است، گفت: امام خمینی(ره) به خاطر وجود انحطاط در ابعاد مختلف فرهنگی جامعه نهضت اسلامی را پایه گذاری کردند.

 

نماینده مردم آذربایجان شرقی در مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: افراد فراوانی به خاطر محقق شدن فرهنگ اسلامی در کشور خون خود را پای انقلاب ریختند و بسیاری نیز رنج شکنجه را تحمل کردند تا جامعه اسلامی به یک جامعه آرمانی فرهنگی تبدیل شود.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین واعظ موسوی با بیان این‌که حوزه‌های علمیه و علما از گذشته متولی امور فرهنگی و دینی مردم بوده‌اند، ابراز کرد: ‌از این رو بعد از پیروزی انقلاب، امام راحل و پس از ایشان مقام معظم رهبری همیشه به مسأله فرهنگ اسلامی اهتمام ویژه‌ای دارند.

 

استاد درس خارج حوزه علمیه قم با اشاره به این‌که در چند سال اخیر جنبه‌های فرهنگی مورد بی مهری و کم توجهی قرار گرفته است، افزود: متأسفانه امروز معضلات فرهنگی در عرصه‌های مختلف جامعه خودنمایی می‌کند.

 

وی با اشاره به دغدغه‌های بزرگان و دلسوزان نظام در رابطه با فرهنگ،‌ خاطرنشان کرد: در این چند سال اخیر وضعیت‌ فرهنگی به گونه‌ای بوده که تذکرات رهبر انقلاب و مراجع تقلید را در پی داشته است.

 

نماینده مردم آذربایجان شرقی در مجلس خبرگان رهبری با تأکید بر لزوم تخصص گرایی در جامعه، گفت:‌ هر فردی از عهده رتق و فتق امور فرهنگی  بر نمی‌آید و فعالیت در این عرصه مهم و تأثیرگذار نیازمند تخصص در سطح بالا و داشتن اطلاعات علمی، دینی، فرهنگی و اجتماعی است.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین واعظ موسوی ادامه داد: حوزه‌های علمیه و مراجع تقلید در کنار دیگر اقشار فرهیخته جامعه می‌توانند در ساختن بافت فرهنگی جامعه و حل معضلات این عرصه نقش اساسی ایفا کنند.

 

استاد درس خارج حوزه علمیه قم بیان کرد: با آداب و رسوم برخاسته از فرهنگی ایرانی اسلامی می‌توانیم در برابر شبهات و تهاجم فرهنگی دشمنان بایستیم و مطالبات رهبر انقلاب را در این زمینه محقق سازیم.

 

وی در ادامه نقش حوزه‌های علمیه در قبال مسائل فرهنگی را مورد توجه قرار داد و افزود:‌ اگر نظام حاکم بر کشور همچون چهار دهه قبل نظام ضد دین و در مقابل حوزه بود در اینجا می‌شد همه مسؤولیت‌های فرهنگی و معضلات را متوجه حوزه کرد.

 

نماینده مردم آذربایجان شرقی در مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: اما با توجه به این‌‌که پس از پیروزی انقلاب، نظام اسلامی در کشور ایجاد شده و مردم بر این باورند که نظام حاکم برخاسته از حوزه است باید توجه داشت که دولت نمی‌تواند از زیر بار مسؤولیت سنگین فرهنگی شانه خالی کند.

 

وی با بیان این‌که سردمدار و پیشقراول مسائل فرهنگی همواره حوزه‌های علمیه هستتند، بیان کرد: مسؤولیت حوزه در مسائل فرهنگی به این معنا نیست که دولت هیچ مسؤولیتی در این عرصه ندارد.

 

استاد درس خارج حوزه علمیه با اشاره به این‌که امروز بودجه‌ها و فصل بندی‌های مربوط به فرهنگ در اختیار دولت اسلامی است و حوزه‌ها همچنان به روش سنتی اداره می‌شوند، گفت: از این رو حوزه در پیشبرد فرهنگ مدرن نمی‌تواند بدون حمایت و پشتیبانی دولت به تنهایی کاری از پیش ببرد.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین واعظ موسوی سخن برخی از مسؤولان مبنی بر این‌که حوزه متولی فرهنگ جامعه است را مورد نقد قرار داد و تأکید کرد: اگر مراد دولت این است که حوزه باید سردمدار مسائل فرهنگی و پیشگام در عرصه فرهنگ باشد، مطلب درستی است اما اگر هدف فرافکنی بوده و با این سخنان بخواهند مشکلات و معضلات را به دوش حوزه بیندازند مسلما حرفی خام، نسنجیده و غیر قابل قبول است./927/ت302/ج

ارسال نظرات