۳۱ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۸:۴۱
کد خبر: ۲۲۲۰۷۲
در ششمین جلسه سوژه‌های سخن مطرح شد؛

مدیریت دینی و غیر دینی از نگاه حجت‌الاسلام ماندگاری

خبرگزاری رسا ـ حجت‏الاسلام ماندگاری گفت: وقتی حاکم جامعه یک عالم دینی باشد و با ابزار دین برای حکومت دنیا آماده شده باشد، می‏داند که خداوند، پیامبر، امامان و شهدا در حال مراقبت اعمال او هستند و این خود حاکم دینی را از غفلت باز می‏دارد.
حجت الاسلام ماندگاري

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا حجت‏الاسلام محمدمهدی ماندگاری عضو هیأت مدیره مؤسسه روایت سیره شهدا شامگاه دوشنبه در ششمین جلسه سوژه‏های سخن که در نماز خانه سفیران هدایت قم برگزار شد گفت: اگر بخواهیم ویژگی‏های مدیریت دینی و غیر دینی را مقایسه کنیم باید چند نکته را مورد توجه قرار دهیم.

 

حجت‏الاسلام ماندگاری در ادامه افزود: از ویژگی‏های مدیریت دینی بر دنیا این است که یک حاکم دینی در حکومت خود سه نکته را مد نظر قرار می‏دهد نخست این‏که دنیا را امانتی از خداوند می‏داند که باید به او بازگردانده شود.

 

وی دومین نکته قابل توجه حاکم دینی را بیان داشت و ادامه داد: موقتی دانستن دنیا در نگاه حاکم دینی که از آیات و روایات اتخاذ شده در قیاس با دوام آخرت از موارد بسیار مهم در سیره حکومتی دینی است.

 

این مبلغ دینی سومین نکته مورد نظر حاکم دینی را تحت نظر دانستن دنیا توسط خداوند متعال دانست و اظهار داشت: وقتی حاکم یک عالم دینی باشد و با ابزار دین برای حکومت دنیا آماده شده باشد می‏داند که خداوند، پیامبر، امامان و شهدا دائما در حال مراقبت اعمال او و دنیا هستند و این خود حاکم دینی را از غفلت باز می‏دارد.

 

این کارشناس دینی ویژگی‏های حکومت غیر دینی را در نظر نگرفتن این سه نکته دانست و خاطر نشان کرد: وقتی به حاکمان غیر دینی تاریخ بشر می‏نگریم می‏بینیم که این سه نکته یعنی امانت بودن، موقتی بودن و تحت نظر بودن توسط خداوند را در نظر نگرفته‏اند.

 

عضو هیأت مدیره مؤسسه روایت سیره شهدا دنیا پرستی برخواسته از روایات را به پنج بخش تقسیم و تصریح کرد: دنیا پرستی عاملی است که انسان را به تدریج از خداوند و میل به آخرت دور کرده و در نهایت به قعر دوزخ می‏فرستد، نخستین مرحله از دنیا پرستی میل به دنیاست که این میل گرفتاری و مصائب دنیا و آخرت را توامان برای انسان رقم خواهد زد و دومین آن حرص به دنیا است که برای درمان آن فقط یک راه وجود دارد آن هم حرص به آخرت، عبادت و خدمت است.

 

حجت‏الاسلام ماندگاری در ادامه یاد‏آور شد: سومین مرحله دنیا پرستی اسراف و مصرف گرایی است، اگر دنیا را برای دنیا مصرف کنیم اسراف است ولی اگر برای خدا مصرف کنیم عین تولید است زیرا که خداوند باقی است و هر کاری برای خدا انجام شود از بین رفتنی نیست.

 

وی چهارمین و پنجمین مراحل دنیا پرستی را توأمان دانست و ابراز داشت: دفاع نکردن از حق برای دنیا و ستیز با حق به خاطر دنیا مراحل آخر دنیا پرستی است که درمان آن بسیار مشکل است زیرا که شهادت امام حسین(ع) را همین دو مرحله رقم زد.

 

کارشناس مذهبی حوزه علمیه قم کوتاهی در امر به معروف و نهی از منکر را ناشی از دنیا طلبی دانست و تأکید کرد: اگر یک روحانی، کاسب، کارمند، جوان یا دانشجویی به خاطر هراس از هر مسئله کوچک یا بزرگی امر به معروف و نهی از منکر را کنار می‌گزارد، باید بداند به درد دنیا پرستی دچار شده است.

 

وی در پایان درمان دنیا پرستی را با استنباط از روایات بیان و ابراز داشت: کوچک نشان دادن دنیا در نگاه مردم پاتک جبهه حق برای هدایت مردم دنیا پرست است که با مقایسه حقارت دنیا با عظمت خداوند و آخرت و انسان قابل بیان است./1329/پ202/ی

ارسال نظرات