۲۸ شهريور ۱۳۹۳ - ۰۱:۳۴
کد خبر: ۲۲۱۴۸۷
آیت الله موحدی کرمانی:

کسانی که خطر دشمن را جدی نمی گیرند لیاقت جهاد ندارند/ زندگی مؤمنان سراسر آرامش است

خبرگزاری رسا ـ آیت الله موحدی کرمانی با اشاره به این که مؤمنان و بندگانی که با خدا در ارتباط هستند همه چیز را زیبا می بینند و در این راه سختی و بلاها را به جان می خرند، گفت: در نظام هستی مؤمنان تلخی وجود ندارد.
آيت الله محمد علي موحدي کرماني نماينده مردم کرمان در مجلس خبرگان رهبري

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله محمدعلی موحدی کرمانی نماینده مردم کرمان در مجلس خبرگان رهبری شب گذشته در شبستان امام خمینی(ره)حرم حضرت معصومه(س) با اشاره به این که مؤمنان واقعی همواره در معرض امتحان الهی و ابتلا به بلاها هستند، اظهار داشت: حضرت زینب(س) پس از تحمل آن همه مصیبت و سختی در پاسخ به یزید گفت من چیزی جز زیبایی ندیدم؛ این زیبایی را تنها انسان هایی می فهمند که ولایت خدا را پذیرفته اند.

وی با بیان این که برخی بلاها به واسطه رفتار غلط انسان ها به وجود می آید، گفت: به عنوان مثال کسی که دزدی می کند و زندان می رود، نتیجه عمل خودش را دیده است؛ حتی این قانونی که بر اساس آن مجرمین مجازات می شود نیز زیبا است.

امام جمعه موقت تهران در توضیح بیشتر این مطلب ابراز داشت: کسی که در طول تحصیل تنبلی کرده و عقب مانده آیا می تواند بگوید این چه مقرراتی است که موجب شد من عقب بمانم؟! قانون این است که هر کسی درس می خواند به مدارج بالا می رود وهرکس سستی کند پیشرفت نمی کند؛ این مقررات زیبا است.

بینش الهی به زندگی انسان آرامش می دهد

عضو جامعه روحانیت مبارز با اشاره به آیه«مَا أَصَابَکَ مِنْ حَسَنَةٍ فَمِنَ اللَّهِ وَ مَا أَصَابَکَ مِنْ سَیِّئَةٍ فَمِنْ نَفْسِکَ»گفت: نتیجه چنین بینشی آرامش است چراکه فرد با خود می گوید هر چه از جانب خدا است زیبا است«أَلاَ بِذِکْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ»از این طریق انسان می آموزد که صبر می کند چرا که می گوید خدا مرا برای یاری دینش انتخاب کرده و برگزیده بنابراین باید در این راه سختی ها را به جان خرید.

آیت الله موحدی کرمانی مرحله بعدی مقام رضا و خوشنودی دانست و بیان داشت: این مقام از صبر بالاتر است؛ به انسان صابر می گویند برای سلامتی و حفظ جانت این دارو تلخ را بنوش یا این جراحی سخت را تحمل کن، اما اگر رضا باشد منطق این می شود که هرچه هست شیرین است؛ تلخی در نظام هستی برای بنده مؤمن و کسی که با خدا ارتباط دارد وجود ندارد.

وی به فرازهای پایانی زیارت عاشورا اشاره کرد و گفت: در این بخش زیارت عرض می کنیم خدایا مصیبت کربلا بسیار بزرگ است اما من در برابر این مصیبت شاکر هستم زیرا روی دیگر جنایات یزیدیان، پیروزی اولیای خدا است؛ وقتی جنایات را می بینیم به خود می لرزیم اما با یادآوری پیروزی ها شادمان می شویم؛ دین خدا بر همین خون های مقدس استوار شده است.

نماینده مجلس خبرگان رهبری با بیان این که حالات مختلف انسان با ولایت پذیری کنترل می شود، ابراز داشت: غرور با ولایت کنترل می شود؛ امیرالمؤمنین(ع) حاکم مطلق بود اما می فرمود این حکومت ارزشش نزد من از کفش وصله شده من کمتر است اما در طول تاریخ مشاهده کردیم پادشاهان و ظالمان را که چگونه غرور تمام وجود آنها را گرفت و برای حفظ مقام چه جنایت هایی انجام دادند.

برای گریز از دام شیطان باید به خدا پناه ببریم

امام جمعه موقت تهران افتادن به دام شیطان را یکی از آفات دوری از ولایت پروردگار دانست و گفت: خدا می فرماید شما ضعیف هستید و زود به دام شیطان می افتید؛ غیبت که خوردن گوشت مردار است اما به نظر فرد لذت بخش می آید و آن را با اشتیاق انجام می دهد چراکه شیطان گناهان را زینت کرده است؛ خدا می فرماید اگر می خواهید فریب شیطان را نخورید به من پناه بیاورید.

آیت الله موحدی کرمانی با قرائت آیاتی از سوره ناس، بیان داشت: در آیات و روایات بسیاری خداوند این تعبیر را به کار برده است که«بیا در پناه من» اگر آمدی من تو را در فضایی نورانی قرار می دهم که دیگر فریب نخوری«اللَّهُ وَلِیُّ الَّذِینَ آمَنُوا یُخْرِجُهُمْ مِنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّورِ»در روشنی فرد زشتی گناه را می بیند و مرتکب آن نمی شود؛ کسانی که آلوده به گناه می شوند زشتی آن را متوجه نشده اند.

وی افزود: خدا می فرماید از«شَرِّ الْوَسْوَاسِ الْخَنَّاسِ»به من پناه بیاور زیرا وسوسه می کند و آن را در سینه انسان ها جای می دهد و خود را پناه می کند به نحوی که آدمی نفهمد این یک موجود خطرناک است حتی شاید فکر کند این وسوسه برنامه بسیار خوبی است.

نماینده مجلس خبرگان رهبری در بیان نمونه هایی از این دست که در ادعیه وجود دارد به بخشی از تعقیبات نماز عصر اشاره کرد و گفت: به خدا عرض می کنیم که به تو پناه می برم از این که سیر نشوم هرچه پول به دست آورم باز بگویم کم است، از این که قلبم سخت شود، دانشی داشته باشم اما از آن استفاده نکنم، نمازم بالا نرود، دعایم بالانرود.

امام جمعه موقت تهران اخلاص را مهم ترین مسأله دانست و اظهار کرد: اگر در این زمینه آسیب ببیند انسان بدبخت می شود شیطان قسم خورد همه بندگانت را فریب می دهم مگر یک گروهی که مخلص هستند«قَالَ فَبِعِزَّتِکَ لَأُغْوِیَنَّهُمْ أَجْمَعِینَ إِلاَّ عِبَادَکَ مِنْهُمُ الْمُخْلَصِینَ‌«کسانی که بنده و مطیع تو هستند و در این بندگی ناخالصی ندارند؛ باید مراقب باشیم این اخلاص آسیب نبیند.

آیت الله موحدی کرمانی گفت: می خواهیم مسؤولیت بپذیریم برای خدمت اما در پی وجهه اجتماعی آن نیز هستیم و یا کاری می کنیم که افزون بر رضای خدا مبلغی که از آن طریق به ما خواهد رسید نیز در پذیرش آن کار تأثیر می گذارد؛ اینها نمونه ای از ناخالصی در عمل است.

در قیامت تنها قلب پاک به درد می خورد

وی به آیه«یَوْمَ لاَ یَنْفَعُ مَالٌ وَ لاَ بَنُونَ إِلاَّ مَنْ أَتَى اللَّهَ بِقَلْبٍ سَلِیمٍ‌«اشاره کرد و ابراز داشت: در قیامت تنها قلب سلیم و روح پاک به درد انسان می خورد، دلی که بیمار نباشد؛ امام صادق(ع)فرمود قلب سلیم این است که انسان فقط دنبال رضای خدا باشد و بس، اگر دلی به خدا  نرسید نابود می شود و اگر به خدا رسید اما در کنار خدا چیز دیگری نیز قرار داد این دل نیز ساقط است.

عضو جامعه روحانیت مبارز با اشاره به تأکیدی که ائمه اطهار(ع) به دل بریدن از دنیا دارند، گفت: این که سفارش شده در دنیا زاهد باشید و عاشق دنیا نباشید برای این است که عشق شما منحصر به پروردگار باشد؛ تمام اینها به برکت نوری است که آن در ظل ولایت الله است.

امام جمعه موقت تهران به تبیین آیاتی که در این زمینه نازل شده است، گفت: ما به موسی وحی کردیم برو این مردمی که در ظلمت شهوت و محبت دنیا مانده اند از ظلمت نجات بده که اگر این چنین شد در میان جز محبت خدا چیز دیگری وجود نخواهد داشت؛ انس با خدا برای او لذیذترین چیزی است که نصیبش می شود در آن هنگام پیوسته حالت مناجات دارد.

آیت الله موحدی در توضیح آیه«إِنَّ الَّذِینَ قَالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقَامُوا تَتَنَزَّلُ عَلَیْهِمُ الْمَلاَئِکَةُ أَلاَّ تَخَافُوا وَ لاَ تَحْزَنُوا وَ أَبْشِرُوا بِالْجَنَّةِ الَّتِی کُنْتُمْ تُوعَدُونَ‌« بیان داشت: کسانی که در راه خدا ایستادگی می کنند، فرشته ها بر اینها نازل می شوند و به آنها آرامش و اطمینان می دهد و بشارت می دهند که بدانید شما برنده هستید غصه نخوردید دشمن شما هیچ غلطی نمی تواند بکند.

افراد تنبلی که خطر دشمن را جدی نمی گیرند لیاقت جهاد ندارند

وی با بیان این که خداوند به برخی از بندگان خود عنایت ویژه دارد، گفت: خدا این افراد را برای یاری دین انتخاب می کند زیرا آنها شایستگی دارند؛ در جنگ احد به دلیل تخلف برخی از فرمان پیامبر(ص) ضربات سختی بر پیکره اسلام آمد، جبرئیل نازل شد و حضرت را از تصمیم حمله دوباره دشمنان آگاه کرد و فرمود همان هایی که در جبهه احد مقاومت کردند باید دفاع کنند نه آنهایی که فرار کردند.

نماینده مجلس خبرگان رهبری افزود: تنها همان افراد زخمی و خسته جنگ احد شایسته جهاد در راه خدا بودند؛ آنقدر زخم بر بدن امیرالمؤمنین(ع) وارد شده بود که طبیب از درمان حضرت نا امید شد؛ پیامبر(ص)در این حال به او فرمود خداوند فرمان می دهد باید مجدد به طرف جنگ برویم حضرت فورا لبیک گفت؛ آن تنبل هایی که خطر دشمن برایشان مطرح نبود که لیاقت جهاد نداشتند.

امام جمعه موقت تهران به خاطره ای از دوران دفاع مقدس اشاره کرد و گفت: روزی به عیادت نوجوان مجروح پانزده ساله ای رفتم هر دو دست و هر دو پایش قطع شده بود؛ کمی او را دلداری دادم، نگاهی به من کرد و گفت من شرمنده هستم خدا مرا قبول نکرد و لیاقت شهادت نداشتم، عکس شهیدی که بالای سرش بود را نشان داد و گفت او قبول شد من رد شدم؛ نوجوانی که ابتدای عمر خود بود ذره ای ناراحت از این که دست و پایش را از دست داده ناراحت نبود.

شهادت بالاترین جایگاهی است که انسان می تواند به آن دست یابد

آیت الله موحدی کرمانی افزود: مردم ایران سرافراز هستند چراکه مقاومت کردند، شهید و مجروح دادند، زندان رفتند، شکنجه شدند و از این گرفتاری ها و بلاها استقبال می کردند و آنها را به جان خریدند تا نظام قدرت مند جمهوری اسلامی شکل گرفت.

وی ادامه داد: اینها به تعبیر قرآن زنده های واقعی هستند و بقیه مرده اند«وَ لاَ تَحْسَبَنَّ الَّذِینَ قُتِلُوا فِی سَبِیلِ اللَّهِ أَمْوَاتاً بَلْ أَحْیَاءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ یُرْزَقُونَ» نه تنها نگویید بلکه فکر هم نکنید که اینها مرده اند؛ زنده اند و در نزد خدا پذیرایی می شوند؛ این پذیرایی ویژه است و منظور از آن صرفا خوردنی و آشامیدنی ها نیست.

نماینده مردم کرمان در مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: در روایت داریم فراتر از هر کار خوبی، کار بهتر دیگری را نیز می توان متصور شد اما شهادت در راه خدا چیزی است که ارزشمندتر از آن وجود ندارد؛ در مکتب اسلام انسان های بزرگ همواره دعا می کردند که شهید شوند.

عضو جامعه روحانیت مبارز با بیان آیه«إِنَّ اللَّهَ اشْتَرَى مِنَ الْمُؤْمِنِینَ أَنْفُسَهُمْ وَ أَمْوَالَهُمْ»گفت: خدا می فرماید بیایید من خریدار جان و مال شما هستم، در مورد انسان های فوق العاده ارزنده تعبیر دیگری دارد؛ برخی جان خود را داوطلبانه می دهند نه برای بهشت که برای رضای خدا؛ امیرالمؤمین(ع) فرمود من عبادت نمی کنم از ترس جهنم یا برای بهشت، تنها برای این که عاشق و شیفته تو هستم، خدا را عبادت می کنم.

قدر نورانیت شب های جمعه و ایام ماه ذی القعده را بدانیم

آیت الله موحدی کرمانی با تأکید بر این که باید نورانیتی که خداوند در شرایط مختلف به ما بندگان می دهد را حفظ کنیم، ابراز داشت: نورانیت ماه مبارک رمضان، نوری که از زیارت مشاهد مشرفه کسب می کنیم، نورانیتی که در سحرها و شب های جمعه بدست می آورید را حفظ کنید.

وی شب های جمعه را زمان استجابت دعاها دانست و گفت: برادران یوسف بعد از این که ماجرا برهمگان معلوم شد از پدر خود یعقوب خواستند که برایشان طلب مغرفت کند حضرت فرمود به همین زودی برایتان دعا خواهم کرد؛ معصوم می فرماید ایشان صبر کرد تا شب جمعه فرا برسد و در سحر آن دعا کرد؛ قدر این فرصت ها را بدانید.

امام جمعه موقت تهران در تشریح عظمت شب بیست و سوم ماه ذی القعده تصریح کرد: این شب تعلق خاصی به امام رضا(ع) دارد و بنا به نقلی شهادت آن حضرت است؛ در این ماه حضرت موسی(ع)مهمان خدا بود بنابراین از شب ها و سحرهای این ماه استفاده کامل کنیم و خود را  شست و شو دهیم و از این فرصت برای راز و نیاز و مناجات با خدا بهره ببریم.

نماینده مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: اگر فکر می کنیم لایق نیستیم که مستقیما با خدا ارتباط برقرار کنیم دست به دامن اهل بیت(ع) بشویم؛ خداوند وعده بخشش داده است و رضا و غضب خود را در رضا و غضب ایشان قرار داده است./928/201/ع

 

ارسال نظرات