۱۶ شهريور ۱۳۹۳ - ۰۸:۱۷
کد خبر: ۲۱۹۶۳۷
وزیر ارشاد:

جشنواره امام رضا مبدأ بسیاری از نهادسازی های فرهنگی است

خبرگزاری رساـ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با ابراز خرسندی از برگزاری جشنواره امام رضا (ع) در200 نقطه در 31 استان کشور و 75 کشور جهان گفت:این جشنواره نمونه بارز فعالیت هنری است که براساس ساختارهای دقیقی شکل گرفته و امروز شاهد موفقیت های آن هستیم.
علي جنتي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا درمشهد، آیین اختتامیه دوازدهمین جشنواره بین المللی امام رضا(ع) همزمان با میلاد امام رضا(ع) شب گذشته 15 شهریور با حضورعلی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، افخم، سخنگوی وزارت امورخارجه و جمعی از مسؤولان کشوری و استانی در سالن همایش های صدا و سیمای خراسان رضوی(صبا) برگزار شد.

علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این جشنواره ابتدا به بیان نجواهای خود در بدو ورود به شهر مشهد همزمان با میلاد امام رضا(ع) پرداخت و گفت: همه کسانی که در آیین اختتامیه این جشنواره گرد هم آمده اند، اهالی فرهنگ و هنر هستند که هر کدام به زبان خودشان، ذکر زیارت را می گویند.

وی با بیان این در این سرزمین سال هاست که هنرنمایی برای امام رضا(ع) با آفرینش آثار هنری و ادبیات برای این امام همام شکل گرفته است، تصریح کرد: به همین دلیل ذهن اهالی فرهنگ را روشن و دست هایشان را هنرآفرین کرده است.

محبت و عقلانیت، لازمه توسعه و پیشرفت

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان این که آنچه که امروز در جامعه ایرانی نیازمند آن هستیم، عقلانیت توأم با محبت است،عنوان کرد:در همین راستا توسعه و پیشرفت نیز با محبت و عقلانیت حاصل می شود.

وی با بیان این که جشنواره امام رضا (ع) یکی از بارزترین مظاهر دیپلماسی فرهنگی در داخل و خارج کشور است،اظهار داشت: در واقع کمتر رویداد فرهنگی مانند جشنواره امام رضا (ع) در این کشور اتفاق می افتد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: جشنواره امام رضا مبدأبسیاری از جریان ها، رویدادها و نهاد سازی های فرهنگی در این سال ها بوده است که از نکات بارز آن توجه به سبک زندگی رضوی را برشمرد.

وی با بیان این که حضور امام رضا (ع)در مشهد کانون نور و کرامت است، تصریح کرد: شعاع نور این امام همام در سراسر جهان امتداد یافته و عقلانیت و مهربانی را در میان مردم گسترش داده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به این که حضور امام رضا (ع) در مشهد باعث شده فرهنگ رضوی با فرهنگ ملی آمیخته شود، افزود: خراسان سرزمین فرهنگ و هنر است و باعث شده امید به آینده در نگاه شیفتگانش وجود داشته باشد و همگان آرامش و امنیت را تجربه کنند.

وی با بیان این که امید است توجه به سبک زندگی رضوی، سبک معیار در زندگی ایرانیان بشود، اظهار داشت: برگزاری این جشنواره در همه جای ایران و جهان گسترده شده است و در بسیاری از کشورها هم به صورت رویداد بومی و مردم نهاد در آمده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با ابراز خرسندی از مشارکت دستگاه‌های مختلف و وزارت فرهنگ و ارشاد در برگزاری این جشنواره گفت: قطعاً هیچ رویداد فرهنگی هنری مانند این جشنواره در داخل کشور برگزار نشده است که به این اندازه گستردگی داشته باشد و می‌تواند الگوی ارزشمندی برای سایر همایش‌ها و جشنواره‌ها در داخل کشور باشد.

 حجت الاسلام سالک، رییس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به حدیثی امام رضا (ع) گفت: اثبات حاکمیت اسلام در قرن حاضر بسیار سخت بوده که با این وجود موقعیت و جایگاه مقام رهبر معظم انقلاب توانسته حاکمیت اسلام و نظام و جمهوری اسلامی را اثبات کند.

حمایت کمیسیون فرهنگی مجلس از جشنواره امام رضا

وی با بیان ضرورت تقویت پایه‌های فرهنگی در داخل کشور گفت: باید اصالت دینی علمی خود را در داخل کشور با حفظ کرامات و در جهان با جهت‌گیری دینی و اسلامی به عنوان وظیفه خود انجام دهیم.

رییس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: کشور ما در حال حاضر در عرصه جنگ نرم بوده و لذا باید پایه‌های فرهنگ در داخل کشور با علم و استفاده از اطلاعات اساتید دانشگاه‌ها و حوزه‌ها تقویت شود.

وی تاکید کرد: کمیسیون فرهنگی مجلس این ظرفیت را دارد که با حمایت‌های مادی و معنوی خود این رسالت را انجام داده و از جشنواره حمایت کند، امیدواریم در سال آینده این جشنواره با حضور 140 کشور جهان گسترش پیدا کند.

این گزارش حاکی است، در آیین اختتامیه این جشنواره از 16 خادم فرهنگ رضوی داخل و خارج کشور در دوازدهمین جشنواره بین المللی امام رضا(ع) نیز تقدیر شد.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی،خادم فرهنگ رضوی پیشنهادی از حوزه پژوهشی و منتخب ویژه جشنواره دوازدهم، احمد مسجد جامعی، خادم فرهنگ رضوی پیشنهادی از حوزه اجرایی و مدیریتی،استاد حاج محمد علی کریم خانی، خادم فرهنگ رضوی پیشنهادی از حوزه هنری،حجت الاسلام والمسلمین سید علی شبیری، خادم فرهنگ رضوی پیشنهادی از حوزه فضای مجازی،حجت الاسلام والمسلمین محمد علی لبخندان، خادم فرهنگ رضوی پیشنهادی از حوزه جشن های مردمی است.

محمود رضا برازش، خادم فرهنگ رضوی پیشنهادی از حوزه فرهنگی، مهندس سید جلال فیاضی، خادم فرهنگ رضوی پیشنهادی از حوزه مطبوعاتی و اطلاع رسانی،سیروس مقدم، خادم فرهنگ رضوی پیشنهادی از حوزه سینمایی هستند.

خادمان فرهنگ رضوی در خارج از کشور هم حجت الاسلام والمسلمین علی کاظمی، مدیر کل روابط عمومی و بین الملل جامعه المصطفی العالمیه،حجت الاسلام والمسلمین سید مرتضی رضوی، مؤوسس و امام جماعت مسجد امام رضا(ع) در شهر آنتاناتاریو، ماداگاسکار،حجت الاسلام والمسلمین حسین العوالی ف مؤوسس ومدیر حوزه علمیه امام رضا در کامیالا هستند.

احمد الخرساء، مدیر انتشارات دارالمحجه البیضاء در لبنان در زمینه علوم اسلامی و معارف شیعه،احمد آداموالصفا، مؤوسس و مدیر عامل بنیاد اسلامی اهل بیت (ع) در لاگوس،پارتریک رینگنبرگ، مدرس و محقق در دانشگاه لوزان سوییس و مؤولف کتاب راهنمای فرهنگی مشهد( مشهد در آینه جهانگردان)، حجت الاسلام والمسلمین دکتر ادگاردور روبین،مدیر دوره تربیت ملبغ ویژه شیعیان اسپانیا در مسجد امام رضا(ع)،حاج عزیز نبی اف،مدیر مدرسه امام رضا(ع)شهر مارنئولی و روحانی مسجد امام حسین (ع) این شهر در گرجستان و خانم مدیحه رسول،خالق ده ها اثر فاخر نقاشی آبرنگ با موضوع امام رضا(ع) از کشور پاکستان هشر لاهور در آیین اختتامیه دوازدهمین جشنواره بین المللی امام رضا(ع) مورد تقدیر قرار گرفتند./934/پ202/ج

 

 

ارسال نظرات