۱۱ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۰:۵۶
کد خبر: ۲۱۹۰۱۷
گزارشی از جشنواره فیلم مقاومت؛

استقبال خوب هنرمندان بسیجی از جشنواره مقاومت

خبرگزاری رس ـ -جشنواره فیلم مقاومت، شور و شوق خاصی در محافل و مجامع سینمایی کشور پدید آورده است.حس و حالی که می‌توان رگه‌هایی از آن را در تکاپوی سینماگران و اهالی رسانه، در آماده شدن برای برپایی این رویداد ملی و دینی مشاهده نمود.
مقاومت
به گزارش خبرگزاری رسا، با نزدیک شدن به زمان برگزاری جشنواره فیلم مقاومت، شور و شوق خاصی در محافل و مجامع سینمایی کشور برپاشده است. شور و شوقی که از دل حقیقت مقاومت و یادگارهای هنر هفتم ایران در این وادی مقدس و جاودانه برمی خیزد. یادگارهایی که هریک برافروزنده چراغی فراراه آینده این سینما و هدایتگری برای تشخیص مسیر روشن بازتاب مقاومت و پایداری در عرصه هنر هفتم ایران زمین هستند.
 
 
جشنواره امسال با حضور محمد خزایی به عنوان دبیر باسابقه و خوش فکر این رویداد، نسبت به دوره‌های گذشته حس و حال قابل توجه و درخوری پیدا کرده است. حس و حالی که می‌توان رگه‌هایی از آن را در تکاپوی سینماگران و اهالی رسانه، در آماده شدن برای برپایی این رویداد ملی و دینی مشاهده نمود.
 
اما مدیر عامل بنیاد سینمایی فارابی درباره این جشنواره یادآور شده است که برگزاری جشنواره به صورت مطلوب می‌تواند در پویایی سینمای دفاع مقدس موثر واقع شود. محمدرضا جعفری جلوه معتقد است: درسال های گذشته هم بیش و کم درحیطه دفاع مقدس فیلم‌هایی چه داستانی و چه مستند تولید شده که موجب سپاس است اما کافی نیست حماسه بیداری ایرانیان در تاریخ معاصر، انقلاب اسلامی و دفاع مقدس هشت ساله ملتشانی به مراتب فراتر از این داشته و دارد و آثاری شایسته‌تر را می‌طلبد.  وی افزود: نباید تصور بر این باشد که با سالانه شدن جشنواره بخشی بزرگی از آثار سینمایی به جبهه و جنگ اختصاص پیدا کند. در سینما روایت زندگی در همه ابعادش باید مورد توجه قرار بگیرد. زندگی اگرچه در همه وجوه مترادف با صبر و مقاومت است اما این ویژگی لزوما در هیئت و هیبت جنگ نیست.
 
فیلم مقاومت؛ جشنواره‌ای جریان ساز و موثر در سینمای کشور
 
محمدرضا جعفری جلوه یادآور شد: در زمان مسئولیتم در معاونت سینمایی و پیش و بعد از آن هر آنچه که در جریان برگزاری این جشنواره بوده‌ام می‌توانم از آن به عنوان جشنواره‌ای جریان ساز و موثر در سینمای کشور نام ببرم. به ویژه که مفهوم مقاومت به جوهر وجودی انسان توجه دارد و انسان اگردر کشاکش ایام و در برابر موانع مختلف استواری و پایمردی و استقامت نشان ندهد و صبر نکند، هرگز به مقامات انسانی و آرمانی دست پیدا نمی‌کند و در یک کلمه، بزرگ نمی‌شود. وی ادامه داد: از آنجایی که معتقدم این جشنواره به جوهره اصلی وجودی انسان توجه می‌کند و مقاومت مطابق طبیعت و فطرت آدمی است پس می‌تواند به مراتب فراتراز این در سینمای ایران جریان ساز شود و بهتر و موثرتر ایفای نقش کند.
 
معاون اسبق سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین در مورد اینکه جشنواره مقاومت چقدر می‌تواند در پویایی سینمای دفاع مقدس موثر باشد گفت: جشنواره میعادگاه فعالان تولید است وقتی جشنواره‌ای به صورت مستمر تلاش می‌کند، اثر گذار می‌شود در تولید پیوسته اندیشه و فکر که فیلمسازان سخت به آن نیاز دارند و نیز از طریق ترغیب و تشویق آن‌ها برای حضور و فعالیت یک جشنواره در عرصه نقد و ارزیابی آثار است و چه کسی است که امروز نداند که دیده شدن، رقابت میان فیلمسازان در یک مسابقه سالم و نقد و ارزیابی چقدر برای سینمای ایران مهم می‌تواند باشد. اموری که می‌تواند زیر چتر برگزاری یک جشنواره خوب و باکیفیت حاصل شود.
 
مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی در بخش دیگری از صحبت خود گفت: فیلم‌هایی با مضامین جنگ و دفاع مقدس هر ساله در سینمای ایران ساخته شده که اگر اکثریت آثار را به خود اختصاص نداده اما تا حدودی بوده که جوابگوی برگزاری یک جشنواره دو سالانه باشد. اما از این پس که مفهوم و معنای جشنواره از دفاع مقدس به مقاومت تغییر پیدا کرده این جشنواره می‌تواند پذیرای تعداد آثار سینمایی و رخدادهای تاریخی و جنگی بی شمارتری در خود باشد. در دوره‌ای این جشنواره دو سالانه بود اما از این پس با توجه به مفهوم مقاومت که در تعریف وسیع‌تر قرار می‌گیرد طیف بیشتر و وسیع‌تری از موضوعات در این مقوله می‌گنجد می‌تواند سالانه برگزار شود. باید تمهیداتی اندیشیده شود که نه جشنواره از تولیدات عقب بماند و نه تولیدات از جشنواره. روند تولید معقول و منطقی آثار دفاع مقدس را باید در سینمای ایران حفظ کرد.
 
جعفری جلوه در بخش دیگری از صحبت خود در مورد تلاش بنیاد سینمایی فارابی در این دوره برای حمایت و تولید از فیلم‌های دفاع مقدسی و مقاومت گفت: حمایت از تولید فیلم‌های دفاع مقدس همواره در سال‌های گذشته هم در بنیاد سینمایی فارابی صورت می‌گرفته. در این دوره هم در حال برنامه ریزی و پیش تولید برای تولید چند فیلم دفاع مقدسی خوب و مطرح در حیطه مقاومت هستیم که داستان این فیلم‌ها به ابعاد مهم و سرنوشت سازی از دفاع مقدس توجه دارد. به طور قطع بدانید انشاءالله بخشی از قابل اعتنا ترین فیلم‌هایی را با موضوع و مفهوم مقاومت و دفاع مقدس در سال‌های مدیریتمان در فارابی ارائه خواهیم کرد.
 
وی همچنین از تولید چند فیلم با مفهوم دفاع مقدس نام برد و گفت: فیلم سینمایی «بهشت از جنوب شرقی» با موضوع بیداری مقاومت در سیستان و بلوچستان با داستانی از شهید شوشتری به کارگردانی جواد اردکانی، «حکایت عاشقی» به تهیه کنندگی مسعود جعفری جوزانی و به کارگردانی احمد رمضان زاده با موضوع حماسه پیروزی ولفجر 10 و رخدادهای فاجعه بار حلبچه و نقشی که نیروهای ایرانی در کمک رسانی به مردم کرد عراق داشتند، همچنین فیلم با موضوع شهید حسن باقری به کارگردانی کمال تبریزی فیلم‌هایی هستند که در حال حاضر مرحله ساماندهی و به سرانجام رسیدن آن‌ها هستیم. وی گفت: تعدادی از کارگردان‌های جوان و همچنین پیشکسوت دیگر هم هستند که برای ساخت فیلم‌هایی با این مضمون اعلام آمادگی کرده‌اند که در مورد کار آن‌ها نیز بررسی صورت می‌گیرد؛ و قطعا آثار دیگری نیز به فهرست پیش گفته اضافه خواهد شد که در این زمینه ماه آینده اطلاعات بیشتر به رسانه‌ها داده می‌شود.
 
 
استقبال خوب هنرمندان بسیجی از بخش جلوه گاه نور جشنواره مقاومت
 
اما خبر دیگر اینکه امیر نصیر بیگی مدیر بخش جلوهای نور از استقبال خوب هنرمندان بسیجی از بخش جلوه گاه نور جشنواره مقاومت گفت. مدیر بخش جلوه گاه نور جشنواره مقاومت گفت: قریب به 1000 اثر در پنج بخش نماهنگ، مستند، فیلم کوتاه، انیمیشن و فیلم نامه نویسی به دبیر خانه جشنواره رسیده که ارزیابی اولیه توسط هیات انتخاب انجام شده و بخش‌های داوری هم در حال اجرا و بررسیست. وی یادآور شد: بخش جلوه گاه نور ویژه هنرمندان و فیلمسازان بسیجیست و بسیجیان هنرمند با موضوعات مختلف می‌توانند در این بخش شرکت داشته باشند.
 
او در ادامه به موضوعات این بخش اشاره کرد و گفت: انقلاب اسلامی و دفاع، بخش شهدای هسته‌ای و شهدای ترور، نقش مردم در مقابل تروریسم، فتنه و جریانات انحرافی، جایگاه امر به معروف و نهی از منکر در سالم سازی جامعه، جایگاه اقتصاد مقاومتی در شکست تحریم‌های اقتصادی و سیاسی دشمن، وحدت اسلامی و مقابله با اندیشه‌های تکفیری، بحث مقابله با جنگ نرم و شبکه‌های ماهواره‌ای و استکباری، نقش بسیج در عرصه‌های فرهنگی جتماعی دینی و اقتصادی، بسیج در نگاه ولایت و جایگاه بسیج در سازندگی، توسعه و پیشرفت کشور، بسیج و نهضت نرم افزاری و همچنین فرهنگ سازی حجاب و عفاف و تحکیم خانواده و نقش بسیج در حوزه همبستگی و انسجام اسلامی در حمایت از مقاومت و بیداری اسلامی و... از این قبایل موضوعات این بخش جشنواره دفاع مقدس است.
نصیر بیگی در بخش دیگری از صحبت خود با بیان اینکه استقبال خوبی از جانب هنرمندان از این بخش شده گفت: قریب به 1000 اثر در پنج بخش نماهنگ، مستند، فیلم کوتاه، انیمیشن و فیلم نامه نویسی به دبیر خانه جشنواره رسیده که ارزیابی اولیه توسط هیات انتخاب انجام شده و بخش‌های داوری هم در حال اجرا و بررسی است.
 
وی در پایان گفت: انشا ا... نتایج همه بخش‌ها همزمان با برگزاری سراسری جشنواره فیلم مقاومت در تهران همزمان با هفته دفاع مقدس معرفی و از ان‌ها تجلیل می‌شود. اما برمهانی کارگردان فیلم به پشت تابلو نگاه کن درباره این فیلم گفت که در آن مشکلات مسلمانان کشمیر در بیست سال گذشته را روایت کرده است.
 
جشنواره مقاومت نوید یک جشنواره استاندارد در سینمای ایران است
 
برمهانی گفت: کسانی که جشنواره فیلم مقاومت را اداره می‌کنند همه از حرفه‌ایهای سینمای ایران هستند لذا می‌توانیم بگوییم این جشنواره طی سال‌های اخیر در سینمای ایران جریان ساز بوده و رویداد مهم بین المللی به حساب می‌آید. محسن برمهانی کارگردان این فیلم گفت: این فیلم راجع به مشکلات مسلمانان کشمیر ظرف بیست سال گذشته است. داستان سه زن از سه نسل مختلف در این فیلم روایت می‌شود. پیرزن 80 ساله، زنی 40 ساله و دختری جوان در آستانه ازدواج شخصیت‌های اصلی این فیلم هستند. در این فیلم مدت زمان زندگی آن‌ها در سه سال دنبال می شودو مشکلاتی که برای ان‌ها بوجود آمده و شرایط نظامی که در آن منطقه وجود دارد روایت می‌شود... وی با بیان اینکه مدت زمان سه سال فیلمبرداری این فیلم طول کشید در خصوص پیش بینی‌اش از دیده شدن این فیلم در جشواره گفت: تصورم بر این است که این فیلم خوب دیده می‌شود.
 
برمهانی در خصوص ارزیابی‌اش از جشنواره فیلم مقاومت گفت: با توجه به بافت اجرایی که این جشنواره داردو اتفاقاتی که تاکنون در این رخداد بین المللی شاهد بودیم این جشنواره را می‌توانیم جزو جشنواره‌های حرفه‌ای سینمای ایران بنامیم. افرادی که جشنواره را مدیریت می‌کنند همگی از افراد حرفه‌ای سینمای ایران هستند. این یعنی نوید یک جشنواره استاندارد در سینمای ایران که قرار است مهر ماه شاهد برگزاری آن باشیم. وی همچنین در خصوص ابعاد بین المللی این جشنواره گفت: در جریان بخش بین المللی جشنواره نیستم. اما با توجه به اینکه تیم بین المللی جشنواره امسال تغییر کرده و افرادی که در راس کار قرار گرفتند به جنس مقاومت و مفهوم مقاومت نزدیک تر هستند به نظر می‌آید چه از حیث انتخاب و نوع فیلم‌ها همچنین داوری‌ها و مهمان‌های خارجی در این دوره روند خوبی جشنواره سپری می‌کند.
 
کارگردان فیلم «به پشت تابلو نگاه کن» در خصوص ارزیابی‌اش از سال‌های گذشته این جشنواره گفت: آنچه که از جشنواره پیشین خواندم و شنیدم خوب بود. به نظرم جشنواره دفاع مقدس و مقاومت جشنواره دم دستی که صرفا برگزار شود نیست. در سینمای ایران یک چنین رویدادی طی سال‌ها جریان ساز بوده. تولید برای این جشنواره صورت می‌گیرد و فیلمسازان گوشه‌ای از نگاهشان در تولید فیلم‌هایشان به این رخداد بین المللی است.
 
وی در خصوص سالانه برگزار شدن این جشنواره گفت: سالانه برگزار شدن جشنواره یک اشکال اساسی دارد و آن اینکه سطح کیفیت فیلم‌های نازل را در جشنواره گسترش می‌دهد. به این مفهوم که وقتی از بین دو سال فیلم‌ها برای جشنواره انتخاب می‌شوند سطح کیفی ارتقا پیدا می‌کند. اما وقتی از بین تولیدات سالانه فیلم‌ها انتخاب می‌شوند این یعنی افت و نزول سطح کیفی فیلم‌های جشنواره. از جهت دیگر هم وقتی جشنواره‌ای سالانه برگزار می‌شود در صورتی که ردیف بودجه خوبی برای تولید فیلم در حوزه مقاومت جدای از هزینه‌های جشنواره به خود اختصاص دهد می‌تواند با ارتقا جشنواره در برگزاری سالانه هم همراه باشد... به عبارت دیگر می‌تواند بنگاه تولیدی در کنار دبیر خانه راه اندازی شود. از آنجاییکه ساخت یک چنین فیلم‌هایی مربوط به مقاومت اسلامی جزو استراتژی و سیاست‌های خارجی ماست یک چنین مسئله‌ای می‌تواند دستمایه ساخت فیلم‌ها هم قرار بگیرد.
 
این مستند ساز همچنین در خصوص مشکلات و مصائب فیلم‌های در ژانر دفاع مقدس گفت: فیلمسازان این ژانر لوکیشن ویژه ندارند. اگر بخواهند تصاویر غیر آرشیوی استفاده کنند یا به شهرک دفاع مقدس می‌روند یا برای ساخت این نوع فیلم‌ها مشکل دارند. به هرحال می‌دانیم موضوع فیلم‌های مستند مقاومت در دفاع مقدس گسترده شده. برای ساخت یک چنین فیلم‌هایی در مرحله بازسازی صحنه‌های جنگ باید لوکیشن وجود داشته باشد. البته به این نکته هم می‌توان اشاره کرد که به طور کل فیلم‌های مستند در کشور مان مهجور است و آنقدربه این گونه بها داده نمی‌شود. چه با لوکیشن چه بی لوکیشن. برمهانی همچنین در مورد ادای دین سینمای ایران به فیلم‌های دفاع مقدس انقلاب و مقاومت گفت: در این مسیر بسیار کم شاهد ساخت فیلم بودیم. کار جدی متکی به مدیریت‌های دولتی صورت نگرفته. هر حرکتی هم بوده از جانب خود فیلمساز بوده و دغدغه تولید را خودش داشته.
 
آری؛ براستی باید گفت نزدیک شدن به زمان برگزاری جشنواره فیلم مقاومت، شور و شوق خاصی در محافل و مجامع سینمایی کشور پدیدآورده است. شور و شوقی که از دل حقیقت مقاومت و یادگارهای هنر هفتم ایران در این وادی مقدس و جاودانه برمی خیزد. بجاست تا مدیران فرهنگی و اصحاب هنر و همه اهالی سینما قدر این شور و ارج این شوق را بدانند و شکرش را به جای آورند./1327/پ203/س
ارسال نظرات