۲۶ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۷:۳۴
کد خبر: ۲۱۶۷۰۱

چند خبرکوتاه از سازمان اوقاف و امور خیریه

خبرگزاری رسا ـ معاون بهره وری اقتصادی موقوفات و بقاع متبرکه سازمان اوقاف با تشریح رویکردها و سیاست های این سازمان در عرصه اقتصاد مقاومتی، گفت: یکی از مولفه های مهم اقتصاد مقاومتی، وقف و موقوفات هستند.
سازمان اوقاف و امور خيريه

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از روابط عمومی سازمان اوقاف و امور خیریه، عباسعلی جعفری با اشاره به ابلاغ سیاستهای اقتصاد مقاومتی توسط مقام معظم رهبری در انتهای سال گذشته گفت: با توجه به سیاستهای ابلاغی معظم له؛ اجرای اقتصاد بومی و علمی برآمده از فرهنگ انقلابی و اسلامی، فائق آمدن بر مشکلات اقتصادی، واداشتن دشمن به عقب نشینی در جنگ اقتصادی، حفظ دستاوردها و تداوم پیشرفت و ایجاد اقتصاد متکی به دانش و فناوری و عدالت بنیان از جمله اهداف اقتصاد مقاومتی است.

سیاست ها و رویکردهای سازمان اوقاف در عرصه اقتصاد مقاومتی اعلام شد

وی با اشاره به این‌که در سیاست های ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری رویکرد اقتصاد مقاومتی جهادی، انعطاف پذیر، فرصت ساز، مولد، درون زا، پیشرو و برون گرا اعلام شده است، گفت: بنابراین اقتصاد مقاومتی را می‌توان مقاوم‌سازی اقتصاد ملی در مقابل تغییرات، مخاطرات و تهدیدهای داخلی و خارجی بر سر راه پیشرفت و دستیابی به اهداف چشم‌انداز کشور دانست.

معاون بهره وری اقتصادی موقوفات و بقاع متبرکه سازمان اوقاف تصریح کرد: در همین راستا لازم و شایسته است که در سازمان اوقاف و امورخیریه و در مدیریت اقتصادی موقوفات، بدنبال مقاوم کردن اقتصاد وقف باشیم.

وی افزود: برای مقاوم کردن اقتصاد وقف و موقوفات، لازم است تا ابتدا نقاط آسیب‌پذیر و شکننده در مقابل بحران‌های احتمالی، شناسایی و برای آنها برنامه‌ریزی کنیم.

جعفری گفت: در حوزه اقتصاد وقف و با توجه به مؤلفه‌های اقتصاد مقاومتی، می‌توان در 5 حوزه «درون زایی(تکیه بر ظرفیت های داخلی)»، «مردم محوری»، «برون گرایی»، «دانش‌بنیان» و«پویا و مولد؛ فرصت ساز و انعطاف پذیر» اقدام به تهیه برنامه برای تحقق وقف در مؤلفه‌های اقتصاد مقاومتی کرد.

وی با بیان این‌که در هریک از این 5 حوزه می‌توان اقدام به تهیه راهبرد کلان نموده و سپس برنامه عملیاتی برای اجرای آنها تدوین کرد، افزود: راهبردهای اولیه معاونت بهره‌وری اقتصادی موقوفات و بقاع متبرکه در حوزه «درون زایی» عبارت از شتاب بخشیدن به رشد اقتصادی موقوفات با توسعه و افزایش ظرفیت سرمایه گذاری بر مبنای مزیت نسبی و متناسب با ظرفیت موقوفات موجود هراستان و ارتقاء بهره وری و توجه به ارزش اقتصادی موقوفات به عنوان سرمایۀ فزاینده است.

معاون بهره وری اقتصادی موقوفات و بقاع متبرکه سازمان اوقاف با اشاره به راهبرد کلان این معاونت در حوزه «مردم محوری» گفت: راهبردهای اولیه معاونت بهره‌وری اقتصادی موقوفات و بقاع متبرکه برای اقتصاد مقاومتی در حوزه «مردم محوری» شامل؛ کاهش تصدی گری سازمان و پرداختن به ایفای وظایف حاکمیتی در چارچوب سیاستها، افزایش سهم بخش خصوصی در اقتصاد وقف و ایجاد امنیت سرمایه گذاری برای مردم، عدم ورود در تصدی فعالیت های اقتصادی به دلیل نارسایی های ساختاری ناشی از حاکمیت سیستم مدیریت اقتصاد دولتی و افزایش سطح عمومی اشتغال است.

وی، افزایش سطح تعامل با دستگاه ها و نهادهای ذیربط، بهره گیری از ظرفیت متولیان موقوفات غیرمتصرفی، توسعه دیپلماسی وقف و اصلاح نگاه عمومی و ایجاد تغییر در نگرش مردم نسبت به وقف را از جمله راهبردهای معاونت بهره‌وری اقتصادی موقوفات و بقاع متبرکه برای اقتصاد مقاومتی در حوزه «برون گرایی» دانست.

جعفری با اشاره به راهبرد کلان این معاونت در حوزه «دانش بنیان» گفت: راهبردهای معاونت بهره‌وری اقتصادی موقوفات و بقاع متبرکه برای اقتصاد مقاومتی در حوزه «دانش بنیان» هم شامل؛ تعامل فعال و مستمر با مراکز دانشگاهی، حوزوی، پارک های علم و فناوری، ایجاد رشته دانشگاهی در حوزۀ وقف و اقتصاد وقف، استفاده از ظرفیت پایان نامه ها در قالب نیازسنجی طرح های مورد نیاز و خلق و تولید ثروت و ایجاد درآمد بیشتر از محل دانش، برای خدمت بیشتر به مردم است.

وی، استفاده از مزیت های نسبی، بهره گیری از نهادها و ابزارهای نوین پولی و مالی، بهره گیری از قابلیت های بازار سرمایه، مدیریت منابع مالی موقوفات، مدیریت مناسب بر مصرف و هزینه و مدیریت املاک و اراضی موقوفات را از جمله دیگر راهبردهای معاونت بهره‌وری اقتصادی موقوفات و بقاع متبرکه برای اقتصاد مقاومتی دانست.

یک واحد مسکونی سه میلیارد ریالی در شهریار وقف نگهداری از ایتام و بی سرپرستان شد

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان شهریارگفت: یک باب منزل مسکونی در این شهرستان به منظور حضانت و سرپرستی از ایتام و بی سرپرستان وقف شد.

حجت الاسلام سید جواد موسوی، رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان شهریارگفت: قاسم نیکو سخن بلبل و خانم مهناز عاصی،واقفان خیر اندیش در راستای ادامه سنت نبوی و علوی، شش دانگ یک باب منزل مسکونی به مساحت 187 متر مربع واقع در شهر اندیشه شهریار را با تمامی تجهیزات مورد نیاز از قبیل(مبل، تلویزیون، یخچال و ...) وقف کردند.

وی افزود: ارزش ریالی تقریبی این ملک مسکونی سه میلیارد ریال برآورد شده است.

رئیس اداره اوقاف وامورخیریه شهریار افزود: این موقوفه با نیت حضانت وسرپرستی از ایتام و بی سرپرستان در محل موقوفه، به ثبت رسیده است.

گفتنی است، از ابتدای امسال تاکنون سه وقف جدید در شهریار به ثبت رسیده است

پایان مردادماه؛ آخرین مهلت ارسال آثار به دبیرخانه کنگره بی بی حکیمه(س) اعلام شد

دبیر علمی نخستین کنگره بین المللی حضرت بی بی حکیمه(س)گفت: با توجه به نزدیکی زمان برگزاری کنگره سراسری بی بی حکیمه(س)، آخرین مهلت ارسال مقالات تا 31 مردادماه جاری اعلام شده است.

دکتر آرمین محمودی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد گچساران و دبیر علمی نخستین کنگره بین المللی حضرت بی بی حکیمه(س) با اعلام این خبر گفت: نخستین کنگره سراسری حضرت بی بی حکیمه(س) در روزهای 16 و 17 مهرماه همزمان با دهه ولایت در گچساران برگزار می شود و فراخوان مقالات این کنگره صادر و دبیرخانه کمیته علمی آن نیز با محوریت دانشگاه آزاد گچساران فعال و آماده دریافت مقالات در این حوزه است.

وی از ارسال بیش از 30 هزار فراخوان و 20 هزار پوستر کنگره سراسری بی بی حکیمه(س) به مراکز علمی، فرهنگی و نهادهای اداری و سیاسی و تمامی اصحاب قلم خبر داد و اظهار داشت: مهلت ارسال مقالات تا 31 مرداد ماه جاری تمدید شده است و علاقه‌ مندان می ‌‌توانند در چند روز باقیمانده مقالات خود را به دبیرخانه این کنگره ارسال کنند.

وی با بیان این‌کهاز مقالات برگزیده حمایت‌ هایی نیز صورت می‌ گیرد، ادامه داد: کتابی از مقالات برتر این کنگره نیز منتشر می شود.

 

 

 

براساس این گزارش، مرقد و زیارتگاه امامزاده بی ‌بی حکیمه خاتون(س) دختر بلافصل امام هفتم موسی ‌بن‌ کاظم(ع) در 81 کیلومتری و جنوب گچساران در ضلع شرقی روستای بی ‌بی حکیمه از توابع و روستاهای این شهرستان، حد فاصل بندر گناوه به مرکز گچساران(دوگنبدان) در میان تنگه ‌ای بزرگ و طولانی قرار گرفته است

یاراحمدی: حج ظرفیت عظیمی برای تبیین توانمندی های قرآنی ایران است

 رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف گفت: اعزام قاریان ایرانی به مراسم حج فرصت مناسبی برای تبیین توانمندی های قرآنی جمهوری اسلامی ایران است .

ولی یاراحمدی رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف در نشست توجیهی - آموزشی کاروان قرآنی اعزامی به حج تمتع اظهار داشت: حضور قاریان ممتاز ایرانی در مراسم حج به عنوان نماینده جامعه قرآنی ایران، یک مأموریت ساده نیست، بلکه یک مأموریت از طرف جامعه قرآنی کشورمان است که می تواند در مبارزه با جریان های تکفیری وهابی موثر باشد .

وی در این نشست با اشاره به برگزاری 455 محفل قرآنی در ایام ماه مبارک رمضان با حضور قاریان ایرانی و مصری در کشورمان خاطرنشان کرد: قاریان ایرانی نه تنها دست کمی از قاریان مصری ندارند، بلکه رقا بت تنگاتنگی هم با آنها دارند .

یاراحمدی خطاب به قاریان اعزامی خاطر نشان کرد: رفتن شما به این سفر یک مأموریت است که باید بدانید که حضور شما در مبارزه و پیروزی بر افکار پوسیده وهابی ها چقدر می تواند موثر باشد .

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف در بخش دیگری به واکنش دولت و رسانه های مصری در مورد سفر قاریان آن کشور به جمهوری اسلامی اشاره کرد و گفت: متأسفانه فشارهای زیادی به قاریانی که به ایران سفر می کنند از سوی دستگاه های دولتی مصر وارد می شود .

یاراحمدی در این ارتباط به قرائت بخش هایی از مطالب یک روزنامه رسمی در مصر در مورد حضور 9 تن از قاریان مصری پرداخت و گفت: این اقدام رسانه های مصر از لحاظ مذهبی و قرآنی هیچ توجیهی ندارد .

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف گفت: قاریان مصری با این‌که می دانند مورد تعرض و محکومیت دولت مصر قرار می گیرند، اما با عشق و علاقه به ایران می آیند و نه به خاطر مسائل مادی، بلکه ایران را از صمیم قلب قبول دارند .

وی استفاده از تجربیات اساتید در این سفر را به افراد اعزامی یادآور شد و افزود: کاروان قرآنی اعزامی به این سفر می تواند نوعی نمایش وحدت و دوستی باشد .

یاراحمدی در پایان تأکید کرد: باید ضوابط و قواعد لازم در این سفر قرآنی رعایت شود و این کاروان بتواند

منعکس کننده گزارش های مثبت و تجربیاتی گرانبها برای سال های آینده باشد .

کاروان قرآنی نور 16 شهریور به حج تمتع اعزام می شود

مدیر تبلیغات بعثه مقام معظم رهبری گفت: نخستین کاروان قرآنی جمهوری اسلامی ایران 16 شهریور ماه به حج تمتع اعزام می شود .

مجید آخوند زاده در جمع اعضای کاروان قرآنی جمهوری اسلامی ایران اعزامی به حج تمتع گفت: هنر تلاوت قرآن اعضای این کاروان باید در عرصه بین المللی به منصه ظهور برسد .

دبیر ستاد برگزاری مراسم گفت: از لحاظ پراکندگی اعزام امسال از 10 استان قاری اعزامی خواهیم داشت و 14 قاری برجسته، یک گروه تواشیح 5 نفره و یک حافظ کل قرآن در این گروه قرار دارد .

وی گفت: همانند سال گذشته از وجود قاریان برجسته در موسم حج استفاده خواهیم کرد و برنامه های سال گذشته گویای فعالیت این عزیزان در مقاطع مختلف است .

آخوند زاده با یادآوری نقش و جایگاه معنوی و ممتاز حج برای کاروان قرآنی اظهار داشت: الحمدلله با برنامه ریزی های بعثه مقام معظم رهبری و تأکید بر استفاده هر چه بیشتر از قاریان، جلسات محفل انس بیش از پیش در این سفر معنوی در نظر گرفته شده و برنامه هایی نظیر شبی با قرآن در مکه و مدینه برای قاریان پیش بینی شده است .

آخوندزاده متذکر شد: قرار است هر شب در طبقه دوم مسجد الحرام برنامه های قرآنی به صورت جمع خوانی، تک خوانی و تواشیح در ایام حج برگزار شود و امیدواریم در این مراسم قاریان بار اولی طوری رفتار کنند که برای دیگران الگو قرار بگیرند، همانطوری که در سال های گذشته قاریان عزیزالگو بوده اند .

مدیر تبلیغات بعثه مقام معظم رهبری با اشاره به محدودیت های کشور عربستان،کاهش تعداد زائران ایرانی را متذکر شد و افزود: به علت همین فشارها و طولانی شدن زمان اعزام، تعداد افراد در بعثه نیز کاهش یافته است .

آخوندزاده تصریح کرد: ما تلاش کرده ایم با استفاده از زائران علاقه مند در مقابل کاهش نیرو در بعثه مقابله کنیم و برای محورهای مختلف دعای کمیل نیز از آنهااستفاده کنیم، لذا انشاء ا... با همکاری قاریان عزیز بتوانیم برنامه های جذاب قرآنی را در این سفر معنوی به اجرا بگذاریم .

وی رعایت مسائل امنیتی و حفاظتی را خواستار شد و گفت: قاریان باید به صورت جمعی و با هماهنگی در مراسم و برنامه ها حضور داشته باشند .

آخوندزاده برقراری ارتباط با شیعیان سایر کشورها را در ایام مراسم حج را مورد اشاره قرار دارد و افزود: جلسات

مسجد الحرام مهم ترین برنامه در این سفر معنوی است و اجرای برنامه جمع خوانی می تواند اثر بسیار زیادی را روی حجاج داشته باشد .

آخوند زاده خاطر نشان کرد: داشتن آشنایی بیشتر با جغرافیا، تاریخ و فرهنگ کشور عربستان برای قاریان بار اولی الزامی است.

وی خواستار بهره گیری مناسب قاریان از این سفر معنوی شد و گفت: این طور نیست که همیشه این سفر مهیا باشد چرا که زائرانی هستند که مدت های زیادی در انتظار به سر می برند و این طور نیست که هر وقت شخص اراده کند می تواند اعزام شود .

آخوند زاده خطاب به قاریان گفت: شما از بین هزاران نفر انتخاب شده اید و قرعه این سفر الهی به نام شما درآمده است چرا که الحمدلله قاری در کشور ما زیاد است اما این اکنون توفیق نصیب شما شده است و قدر این نعمت را بدانید .

وی در پایان انجام کارها با نیت رضای خدا را به اعضای کاروان نور توصیه کرد و گفت: اگر هر کاری با نیت رضای خدا انجام شود، اجر آن مضاعف خواهد شد .

کتاب «بهشت مهربانی» در راستای طرح زائران حرم رضوی به چاپ رسید

مدیر کل موسسات خیریه و امور اجتماعی سازمان اوقاف گفت: در راستای اجرای دومین طرح زائران حرم رضوی توسط این سازمان کتاب «بهشت مهربانی» تالیف حجت الاسلام حسین ژولیده به چاپ رسید.

حمید عسگری سوادجانی، مدیر کل موسسات خیریه و امور اجتماعی سازمان اوقاف با اشاره به اجرای طرح زائران حرم رضوی در مهرماه سال‌جاری گفت: یکی از برنامه ها و اهداف اصلی این طرح، ارتقای سطح معرفت دینی و افزایش گرایش معنوی زائرین است که در همین راستا، معاونت فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف، اقدام به تهیه و تولید کتاب «بهشت مهربانی»، به قلم حجت الاسلام حسین ژولیده کرده است.

عسگری افزود: این کتاب شامل دیباچه و هشت گفتار است که دربرگیرنده مباحثی همچون؛ جایگاه رفیع امام رضا علیه السلام و آثار زیارت آن حضرت، آداب و فرهنگ زیارت، وقف و... است و در بخش پایانی این کتاب نیز، زیارتنامه امام رضا علیه السلام ذکر شده است.

مدیر کل موسسات خیریه و امور اجتماعی سازمان اوقاف در پایان خاطرنشان کرد: طرح زائران حرم رضوی، با هدف اجرای امینانه نیات مرتبط با موضوع زیارت حضرت علی ابن موسی الرضا علیه السلام، در مهرماه سال جاری و در دو نوبت پانزدهم الی بیستم و بیستم تا بیست و چهارم برگزار می گردد که در هر دوره پانصد نفر از مشتاقان زیارت امام رضا علیه السلام که تاکنون شرفیاب حضرتش نشده اند، به پابوس امام رضا(ع) اعزام می شوند.

رئیس سازمان اوقاف: راه ایستادگی در برابر آمریکا، پناه بردن به قرآن کریم است

نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه جنایات رژیم صهیونیستی در غزه، داعش در عراق و گروه‌های تکفیری در سوریه را ظالمانه و با حمایت آمریکا دانست و گفت: امروزه شیطان واقعی آمریکاست که باید با پناه بردن به قرآن و آموزش تعالیم این کتاب در برابر آن ایستادگی کنیم.

 حجت‌الاسلام و المسلمین محمدی در مراسم تجلیل از برگزیدگان دومین طرح تربیت حافظان قرآن کریم در مجتمع فرهنگی امامزاده سید علی علیه السلام استان قم، رتبه برتر استان قم در زمینه فعالیت‌های قرآنی در سطح کشور را حاصل تلاش مردم شهید پرور این استان دانست و اظهارداشت: کسی که به قرآن کریم احترام بگذارد، در واقع به خداوند تبارک و تعالی احترام گذاشته است.

 وی اضافه کرد: رعایت احترام قرآن کریم فقط قرائت آن نیست، بلکه قرائت و حفظ مقدمه‌ای برای عمل به آموزه‌های این کتاب الهی است که مورد تاکید ائمه اطهار علیهم السلام نیز قرار گرفته است.

 حجت الاسلام محمدی با اشاره به این‌که مردم قم پیشتاز دفاع از انقلاب بوده اند، گفت: قم خاستگاه و مبدأ انقلاب است و این انقلاب از این شهر مذهبی به سایر کشورهای اسلامی صادر شده است.

 نماینده ولی فقیه در سازمان اوقاف و امور خیریه ادامه داد: وجود شش هزار شهید از استان قم در میان شهدای هشت سال دفاع مقدس، نشان‌دهنده حضور پرشور مردم این استان در مقابله با دشمن بوده و این امر در دیگر عرصه‌ها نیز مشهود است.

 وی پایه و اساس نظام انقلاب اسلامی را قرآن و معارف اهل بیت علیهم اسلام دانست و گفت: توجه بسیاری که امروزه به برنامه‌ها و فعالیت‌های قرآنی شده، به برکت نگاه رهبر انقلاب اسلامی است و در سخنان معظم له در دیدار با جامعه قرآنی و دیدار با برگزیدگان مسابقات بین المللی قرآن کریم، برای همه اهالی قرآن رهنمودهای بسیاری وجود دارد.

 حجت الاسلام محمدی با بیان این‌که مقام معظم رهبری در آخرین دیداری که با جامعه قرآنی داشتند، در سخنان خود از فعالیت‌های قرآنی به عنوان راهکاری راهبردی برای جامعه اسلامی نام بردند، تصریح کرد: این اقدامات راهبردی نیازمند حمایت‌ها و سیاست‌گذاری‌های راهبردی توسط مسئولان دولتی است که امروزه شاهد انجام اقدامات مناسبی در این زمینه در سطح کشور هستیم.

 رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه کشور با اشاره به روایتی از حضرت محمد صل الله علیه و آله و سلم که فرموده‌اند؛ «اگر زندگی سرافراز، مرگ با عزت، توانایی تشخیص حق از باطل و دوری از شیطان را می‌خواهید، قرآن را بیاموزید»، تأکید کرد: این کتاب آسمانی صیانت بخش و محافظ انسان در برابر شیطان است.

 وی در ادامه جنایات رژیم صهیونیستی در غزه، داعش در عراق و گروه‌های تکفیری در سوریه را ظالمانه و با حمایت آمریکا دانست و افزود: امروزه شیطان واقعی آمریکاست که باید با پناه بردن به قرآن کریم و آموزش تعالیم این کتاب در برابر آن ایستادگی کنیم.

حجت الاسلام محمدی تصریح کرد: رفاه، اتحاد و توانایی ایستادگی در برابر دشمنان، نتیجه پناه بردن به قرآن کریم بوده و حضور مردم ایران با زبان روزه در راهپیمایی جهانی روز قدس، نشان‌دهنده نهادینه شدن آموزه‌های معجزه پیامبر اسلام صل الله علیه و آله و سلم است.

 نماینده ولی فقیه در سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان برخی از سخنان رهبر معظم انقلاب در ارتباط با گسترش جامعه قرآنی گفت: حفظ، آموزش و ترویج مفاهیم قرآن کریم اولویت سازمان اوقاف و امور خیریه کشور است و طبق تعهدی که به رهبر انقلاب اسلامی مبنی بر تربیت یک میلیون حافظ در طی چهار سال داده‌ایم تاکنون برنامه‌های بسیار مطلوبی را در سطح استان‌های کشور اجرا کرده‌ایم.

 رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه کشور قرآن کریم و ائمه اطهار علیهم السلام را از نعمت‌های بزرگ خداوند دانست و افزود: ما باید قدردان این نعمت‌ها باشیم و به آن‌ها تمسک جوییم.

 وی با اشاره به ظرفیت‌های مذهبی استان قم خاطرنشان کرد: در راستای گسترش معارف قرآنی، نباید از هیچ اقدامی دریغ کنیم زیرا گسترش این معارف، تاثیرات بسیاری برای پیشبرد جوانان و نوجوانان دارد.

 حجت الاسلام محمدی در پایان خاطرنشان کرد: اداره اوقاف و امور خیریه استان قم در راستای گسترش فرهنگ قرآنی اقدامات مطلوبی داشته است که اگر این اقدامات با استفاده از دیگر ظرفیت‌های استانی و با تلاش بیشتر دیگر مسئولان این استان همراه باشد به نتایج بسیار مطلوبی دست خواهیم یافت

هجدهمین دوره آزمون اعطای مدرک به حافظان قرآن از صبح امروز آغاز شد

هجدهمین دوره آزمون اعطای مدرک کارشناسی و بالاتر به حفاظ قرآن کریم از صبح امروز شنبه 25 مرداد با رقابت حافظان خواهر آغاز شد و تا 3 شهریورماه ادامه خواهد داشت.

در این آزمون، 452 خواهر و 269 برادر حافظ قرآن کریم رقابت خواهند کرد که آزمون خواهران از 25 تا 29 مردادماه به مدت 5 روز و آزمون برادران از یکم تا 3 شهریورماه به مدت سه روز برگزار می شود.

براساس این گزارش، 12 داور خواهر و 12 داور برادر این آزمون را ارزیابی خواهند کرد و برای هر داوطلب 10 سوال شفاهی(از هرجزء قرآن سه سوال) مطرح خواهد شد و در هر سوال داوطلب باید 10 سطر از قرآن را تلاوت کند.

گفتنی است، این آزمون برای نخستین بار در ساختمان مرکز امور قرآنی به نشانی تهران، خیابان خارک، خیابان شهید هاشمی‌فر، ساختمان مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه در دو نوبت صبح از ساعت 8 تا 12 و عصر از ساعت 13 تا 18 برگزار می شود و در هر نوبت صبح و عصر 50 نفر از داوطلبان آزمون خواهند داد

قائم مقام شورای عالی قرآن: قرآنیان اعزامی به حج تمتع مبلغ فرهنگ قرآن و انقلاب اسلامی هستند

قائم مقام شورای عالی قرآن گفت: قرآنیان را علاوه بر انجام وظایف عبادی در این سفر، مبلغ فرهنگ قرآن و انقلاب دانست و گفت: شما قرآنیان در عین حال وظیفه و ماموریت تبلیغی نیز بر عهده شماست.

سیدعلی سرابی، قائم مقام شورای عالی قرآن صبح امروز در اردوی توجیهی و آموزشی کاروان قرآنی اعزامی به حج تمتع سال 93(کاروان نور) با اشاره به نکات فرهنگی لازم الاجرای اعضای این کاروان گفت: قاریان و حافظان قرآن مولود و سفیران انقلاب اسلامی در سرزمین وحی هستند و کوچکترین خطایی می تواند شخصیت آنها را تضعیف کند.

وی با بیان این‌که جامعه قرآنی فرزندان امام و رهبری هستند و مردم این افراد را سمبل و تربیت شده مکتب انقلاب می دانند، افزود: این تفکر به مراتب در خارج از کشور دوچندان شده و در شرایطی که فشار بر مکتب انقلاب اسلامی وجود دارد، این تهدیدها از جانب مسلمانان و غیرمسلمانان وارد می شود و ما قرآنیان به عنوان شیعیان و امت اهل بیت(ع)، باید توجه بیش از پیشی داشته باشیم زیرا این مکتب در دنیا مورد توجه افکار عمومی است.

سرابی با اشاره به این‌که این دشمنی ها به علت احساس خطری است که دشمنان دارند، تصریح کرد: انقلاب اسلامی کار خود را انجام داده و با دستاوردهای فرهنگی به رزم دشمنان نظام و انقلاب رفته است لذا بغضی در دل آنها نسبت به ایرانی ها و شیعیان موج می زند.

قائم مقام شورای عالی قرآن با بیان این‌که اعزام به حج تمتع آرزوی هر قاری و حافظ قرآن است، گفت: شاید یکی از بزرگترین آرزوهای یک قاری و حافظ قرآن حضور در کاروان قرآنی نور باشد، سفری که حلاوت و خاطرات آن تا سال ها برای انسان باقی می ماند، این سفر معنوی سفری عجیب است و فلسفه حضور قاریان و حافظان انجام یک تکلیف الهی است.

وی قرآنیان را علاوه بر انجام وظایف عبادی در این سفر، مبلغ فرهنگ قرآن و انقلاب دانست و گفت: شما قرآنیان همزمان، سازنده ترین عبادت را انجام می دهید و برای زندگی خود انرژی معنوی کسب می کنید و در عین حال نیز وظیفه و ماموریت تبلیغی نیز بر عهده شماست.

سرابی در پایان خاطر نشان کرد: شاید روحانیون و مبلغان نیز در ایام حج وظیفه تبلیغ را داشته باشند اما قاریان و حافظان در کانون توجهات مردم هستند.

رئیس حوزه ارتباطات شورای عالی قرآن: کاروان نور از 15 شهریور به حج تمتع اعزام می شود

رئیس حوزه ارتباطات شورای عالی قرآن از اعزام کاروان قاریان و حافظان قرآن به موسم حج 93 از 16 شهریور خبر داد.

محمدتقی میرزاجانی، رئیس حوزه ارتباطات شورای عالی قرآن در اردوی توجیهی وآموزشی کاروان اعزامی قرآنی به حج تمتع سال 93(کاروان نور) گفت: کاروان قرآنی در دو نوبت به سرزمین وحی اعزام می شوند که نخستین گروه 16 شهریور به این سفر معنوی اعزام می شود.

وی با بیان این‌که در مرحله اول استاد سعید طوسی، خانی، علیزاده، شایق، هژبری، فربین، گروه تواشیح و همخوانی طاها از جمله اعضای کاروان نور اعزامی در تاریخ 16 شهریور هستند، افزود: همچنین استاد حسینی، هاشمی، وکیلی، خوشنود، و حصاری در تاریخ 31 شهریور به سرزمین وحی اعزام می شوند.

میرزاجانی با بیان این‌که متوسط حضور هر نفر از اعضای کاروان در ایام حج 40 روز است، به برگزاری آزمون اعزامی قاریان و حافظان حج تمتع امسال اشاره کرد و گفت: پس از رقابت بیش از 100 نفر حافظ و قاری برجسته کشور طی آزمونی 14 قاری، 5 نفر در قالب گروه تواشیح و یک نفر حافظ به عنوان اعضای کاروان مشخص شدند.

میرزاجانی با اشاره به اهم برنامه های ششمین دوره اردوی آموزشی و توجیهی کاروان قرآنی اعزام به حج تمتع سال 93 تصریح کرد: این اردو طی دو روز در 22 و 23 مرداد برگزار می شود و در روز نخست استاد محمدحسین سعیدیان از قاریان برجسته کشورمان پیرامون اقتضائات فنی تلاوت قرآن در ایام حج، استاد کریم دولتی پیرامون صفحات تلاوت مناسب با ایام حج، حجت الاسلام موسوی شاهرودی پیرامون احکام و مناسک حج و حجت الاسلام کاظم صدیقی پیرامون آثار و برکات این سفر معنوی سخنرانی می کنند.

هجدهمین دوره آزمون اعطای مدرک به حافظان قرآن شنبه 25 مردادماه آغاز می شود

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه از برگزاری هجدهمین دوره آزمون اعطای مدرک کارشناسی و بالاتر به حفاظ قرآن کریم از شنبه 25 مرداد تا 3 شهریورماه توسط این سازمان و با مشارکت سازمان سنجش آموزش کشور خبرداد.

ولی یاراحمدی اظهارداشت: در این آزمون، 452 خواهر و 269 برادر حافظ قرآن کریم که از سوی سازمان سنجش آموزش کشور معرفی شده اند، شرکت خواهند کرد که آزمون خواهران از 25 تا 29 مردادماه به مدت 5 روز و آزمون برادران از یکم تا 3 شهریورماه به مدت سه روز برگزار خواهد شد.

وی با بیان این‌که داوطلبان شرکت در این آزمون، حافظان قرآنی هستند که در حین ثبت نام آزمون کارشناسی ارشد، گزینه حافظان قرآنی را انتخاب کرده اند، افزود: 12 داور خواهر و 12 داور برادر این آزمون را ارزیابی خواهند کرد و برای هر داوطلب 10 سوال شفاهی(از هرجزء قرآن سه سوال) مطرح خواهد شد و در هر سوال داوطلب باید 10 سطر از قرآن را تلاوت کند.

 

 

 

وی با بیان این‌که این آزمون برای نخستین بار در ساختمان مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف برگزار می شود، افزود: آزمون اعطای مدرک تحصیلی در دو نوبت صبح از ساعت 8 تا 12 و عصر از ساعت 13 تا 18 در ساختمان مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف به نشانی تهران، خیابان خارک، خیابان شهید هاشمی‌فر، ساختمان مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه برگزار می شود و درب های این مرکز پیش از ساعت 8 باز نخواهد شد.

یاراحمدی افزود: در هر نوبت صبح و عصر 50 نفر از داوطلبان آزمون خواهند داد و زمان آزمون برای داوطلبان قابل تغییر نیست.

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه خاطرنشان کرد: اعلام نتایج این آزمون از سوی سازمان سنجش و ارائه مدرک از سوی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اعطا می شود و سازمان اوقاف تنها مجری برگزاری آزمون است و داوطلبان پس از آزمون نتایج را از سازمان سنجش پیگیری نمایند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: داوطلبان شرکت در این آزمون در روز برگزاری علاوه برکارت ورود به جلسه آزمون، کارت ملی یا شناسنامه عکس دار همراه داشته باشند.

کتابچه«وارثان عترت» با موضوع پاسخ به شبهات مطرح پیرامون امامزادگان کشور به چاپ می رسد

مدیر مجتمع فرهنگی پژوهشی سازمان اوقاف از چاپ کتابچه «وارثان عترت» با موضوع تکریم و تجلیل از امامزادگان و پاسخ به شبهات مطرح شده از سوی وهابیت در شمارگان 50 هزارنسخه خبرداد.

حجت‌الاسلام سیدموسی موسوی تبریزی با بیان این‌که طرح نشاط معنوی در ایام تابستان در امامزادگان کشور در حال برگزاری است، اظهارداشت: برای اجرای این طرح سه کتاب با عنوان «نشاط معنوی» ویژه مبلغان اعزامی به امامزادگان در 3 هزار نسخه برای مقاطع ابتدایی، راهنمایی و جوانان به چاپ رسید.

وی با بیان این‌که کتاب «سوژه های سخن» نوشته حجت الاسلام ماندگاری از دیگر کتاب های چاپ شده در این طرح برای مبلغان است، افزود: کتاب های «چراغ ابدی»، «مهمانی»، «اجازه آی اجازه» و «هدیه های آسمانی» هم به همراه CD در 10 هزار شمارگان برای کودکان به چاپ رسیده است.

موسوی تبریزی اضافه کرد: پوستر طرح های «نشاط معنوی»، «مهر تحصیلی»، «مهر تندرستی» و «تکریم و بزرگداشت امامزادگان» از سوی این مجتمع طراحی و برای چاپ و بهره برداری به سراسر کشور ارسال شده است.

مدیر مجتمع فرهنگی پژوهشی سازمان اوقاف با اشاره به این‌که کتابچه «وارثان عترت» در 50 هزار نسخه ویژه روز تکریم و بزرگداشت امامزادگان به چاپ خواهد رسید، تصریح کرد: این کتاب با موضوع تکریم و تجلیل از امامزادگان کشور و پاسخ به شبهات مطرح شده از سوی وهابیت در خصوص امامزادگان به چاپ خواهد رسید و همچنین مجموعه تابلوهای نمایشگاهی با همین عنوان در 25 تابلو آماده شده است.

وی با بیان این‌که کلیپ های صوتی و تصویری و نرم افزارهای آندرویدی از سوی این مجتمع طراحی می شود، گفت: بنا داریم از این پس برای مجموعه های نمایشگاهی و کتاب های چاپ شده این مجتمع بارکد آندرویدی طراحی کنیم تا علاقه مندان آن ها را در گوشی های خود دانلود کنند.

آمادگی سازمان اوقاف برای برگزاری کنگره بزرگداشت بقاع متبرکه اندونزی

دکتر حجت اله ابراهیمیان رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در اندونزی با مدیر کل حوزه ریاست، روابط عمومی و امور بین الملل سازمان اوقاف و امور خیریه دیدار و گفتگو کرد.

در این دیدار که روز سه شنبه 21 مرداد انجام شد، درخصوص نحوه تعامل و همکاری های متقابل رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در اندونزی با سازمان اوقاف و امور خیریه گفت وگو و تبادل نظر شد و مقرر شد مقدمات لازم جهت برپایی کنگره ای بین المللی در قالب تجلیل از بقاع متبرکه 9گانه اندونزی که به عنوان شخصیت های مروج اسلام و تشیع در آن منطقه بوده اند، فراهم شود.

در این دیدار دکتر ابراهیمیان رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در اندونزی با تاکید بر اهمیت ترویج فرهنگ اهل بیت علیهم السلام در کشورهای مسلمان و حفظ و صیانت از بقاع متبرکه شیعه در سراسر جهان بویژه در کشورهای اسلامی افزود: فرقه ساختگی وهابیت، به عنوان دشمنان اسلام ناب محمدی(ص)، درپی آن است که ضمن ایجاد اختلاف بین شیعه واهل سنت، به ازبین بردن آثار اهل بیت(ع) در سراسر جهان بپردازد و جنایات اخیر گروهک های تکفیری در سوریه و عراق در قتل و غارت و ارعاب و تخریب بقاع متبرکه انبیاء و اولیاء الهی، همه و همه شاهدی بر این مدعا است.

وی افزود: باتوجه به بیانات مقام معظم رهبری دام ظله العالی در خصوص تبدیل بقاع متبرکه به قطب فرهنگی، برآنیم که از همه ظرفیت های موجود در جهت تحقق منویات رهبر انقلاب استفاده نماییم.

در ادامه این دیدار حسن ربیعی، مدیر کل دفتر ریاست، روابط عمومی و امور بین الملل سازمان اوقاف و امور خیریه با تاکید بر آمادگی و عزم جزم این سازمان برای همکاری فی ما بین، از تلاش های رایزن فرهنگی ایران در اندونزی تشکر و تقدیر کرد.

وی همچنین ضمن تشریح نظرات و دیدگاه های نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه در حوزه بین الملل مبنی بر آمادگی این سازمان در جهت صیانت و حفاظت معنوی از بقاع متبرکه در سطح جهان اسلام، بر ضرورت تجلیل از بقاع اولیاء نه گانه در کشور اندونزی در قالب بر پایی کنفرانس بین المللی تاکید کرد.

ربیعی افزود: این سازمان در سال گذشته در حرکتی ارزشمند و موفق در قالب برپایی کنگره بین المللی امامزادگان در سطح جهان اسلام، آغازگر فصلی نو در جهت تبلیغ وترویج معارف قرآن و عترت(ع) بوده است.

شایان ذکر است که اولین کنگره بین المللی امامزادگان توسط سازمان اوقاف و امور خیریه سال گذشته در شهر اصفهان برگزار شد و مورد استقبال محققان جهان اسلام واقع شد، به طوری که قریب به 600 مقاله به دبیرخانه این کنگره ارسال و از بین آنان، مقالات برتر و برگزیده در کتابی چهار جلدی منتشر گردید.

نماینده مردم قزوین درمجلس: برنامه های فرهنگی امامزادگانبرای مردم جذاب است

نماینده مردم قزوین آبیک و البرز در مجلس گفت: متنوع بودن برنامه های فرهنگی امامزادگان، جذابیتی را ایجاد کرده که همه ابعاد و نیازهای معنوی، فکری، تفریحات و سرگرمی مخاطبان و زائرین را در بر می گیرد.

 داود محمدی،، نماینده مردم قزوین، آبیک و البرز در مجلس شورای اسلامی در جلسه هیات امناء آستان مقدس امامزاده زبیده خاتون(س) قزوین ضمن تقدیر و تشکر از برنامه های برگزار شده در این استان و استقبال از برنامه های این آستان، در خصوص برنامه های اجرا شده اظهار داشت: خوشبختانه هم برنامه های توسعه خوبی در این امامزاده در حال انجام است که حتما می تواند فضای نوین و جذابی را برای این امامزاده و این مرکز فرهنگی رقم بزند و هم متنوع بودن برنامه های فرهنگی، جذابیتی را ایجاد کرد که همه ابعاد و نیازهای معنوی، فکری، تفریحات و سرگرمی مخاطبان و زائرین را تامین می کند که هم از لحاظ کیفی و کمی، قابل قبول بوده و این امر از میزان استقبال از برنامه ها، کاملا مشهود است.

محمدی گفت: برنامه های فرهنگی هدفمند و تاثیرگذار از نیازهای امروز جامعه است که برای انجام صحیح آن، باید ضمن به کارگیری تمامی ظرفیت، همزمان از نیروهای جوان و باتجربه و عالم و آشنا به کار که جنس فعالیت فرهنگی و نیاز فرهنگی را بشناسند، استفاده کرد.

نماینده مردم قزوین، آبیک و البرز در مجلس شورای اسلامی در پایان اظهار داشت: این امامزاده توانسته جوانان خوبی را در سطح شهر چه در قالب هیات های مذهبی و چه در قالب کلاسهای آموزشی و برنامه های تفریحی و سرگرمی دور خود جمع کند

دو هزار و 500 مترمربع زمین در اصفهان وقف ساخت مجموعه فرهنگی شد

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه ناحیه دو شهرستان اصفهان گفت: واقف خیراندیش اصفهانی ملک خود را با نیت ساخت مجموعه فرهنگی وقف کرد.

حجت الاسلام سیدمحمدهادی روح الامینی، رئیس اداره اوقاف و امور خیریه ناحیه دو شهرستان اصفهان اظهار کرد: علی کشتکار واقف خیراندیش اصفهانی زمینی با مساحت دو هزار و 500 مترمربع را وقف کرد.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه ناحیه دو شهرستان اصفهان تصریح کرد: براساس وقف نامه تنظیم شده و نظر واقف نیک اندیش، این موقوفه با نیت ساخت مجموعه فرهنگی و حسینیه شهداء وقف شده است.

وی خاطرنشان کرد: ارزش ریالی این موقوفه بالغ بر پنج میلیارد ریال برآورد شده است./966/د101/س

 

یاراحمدی ادامه داد: این آزمون در مجموع دارای 300 نمره است که 200 نمره آن به حسن حفظ اختصاص دارد و 100 نمره آن به صحت قرائت شامل؛ تجوید، وقف و ابتدا و صوت و لحن اختصاص پیدا می کند که هر داوطلب برای قبولی باید حداقل 160 نمره از حسن حفظ و 70 نمره از صحت قرائت کسب کند.

 

دبیر علمی نخستین کنگره بین المللی حضرت بی بی حکیمه(س) با بیان این‌که در کنار این کنگره سراسری نمایشگاهی از آثار فرهنگی و هنری مرتبط نیز برپا می شود، گفت: در تلاش هستیم این کنگره سال آینده به صورت بین المللی برگزار شود.

ارسال نظرات