۱۶ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۷:۵۳
کد خبر: ۲۱۵۵۸۵
دژاکام:

رسانه تابلویی برای انتقال سخنان مردم و حاکمیت است/ کاریزمای مکتبی خبرنگار دینی باید قوی باشد

خبرگزاری رسا ـ فعال عرصه خبر، رسانه را تابلوی انتقال سخنان مردم و حاکمیت به یکدیگر دانست و گفت: برای رسانه نظام اسلامی نیاز است که دیدگاه‌های متقابل حاکمیت و مردم را اطلاع رسانی کند.
دژاکام دژاکام

تقی دژاکام، از فعالان عرصه رسانه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، وضعیت اطلاع رسانی حوزه دین را مطلوب ارزیابی نکرد.

 

وی گفت: کارهای زیادی نسبت به سال‌های گذشته صورت گرفته و روحانیان جوان، پرانرژی و خوش فکری در این عرصه وارد شدند، ولی فاصله اطلاع رسانی کنونی با اطلاع رسانی که حداقل نیازها را برطرف می‌کند بسیار زیاد است.

 

فعال عرصه رسانه با بیان این‌که روحانیان و مبلغان حوزه مسائل دینی را در چارچوب‌های کلیشی مربوط به سه دهه پیش به مخاطبان ارائه می‌دهند، خاطرنشان کرد: متأسفانه هیچ نوآوری و قالب ریزی جدیدی در ارائه مفاهیم تبلیغی خود به کار نمی‌برند.

 

وی افزود: بسیاری همان سخنان، شیوه‌ها و دغدغه‌های قدیمی را دارند، در حالی که اکنون لحظه به لحظه دغدغه‌های جدید در حوزه دین و معرفت برای جوانان ما پیش می‌آید که بسیاری از روحانیان فاصله‌های زیادی با آن دارند.

 

دژاکام با اشاره به حرکت‌های خودجوش و غیر سازمانی صورت گرفته از سوی روحانیان خوش فکر نیز خاطرنشان کرد: این‌ها تعدادشان به قدری کم است که در برابر نیاز تبلیغی برای حوزه علمیه ناچیز بوده و به چشم نمی‌آید.

 

مدیر کل ارتباطات اجتماعی خبرگزاری فارس در ادامه سخنان خود صداقت، سرعت، صحت، دقت و به روز رسانی در اطلاع رسانی را از نیازهای اولیه یک خبرگزاری حرفه‌ای برشمرد.

 

وی درباره شاخصه‌های خبرگزاری تراز نظام اسلامی نیز بیان داشت: برای رسانه نظام اسلامی نیاز است که دیدگاه‌های متقابل حاکمیت و مردم را اطلاع رسانی کند، یعنی مردم دغدغه نرسیدن سخنانشان به مسؤولان و یا مسؤولان دغدغه تکراری بودن سخنان خود را نداشته باشند.

 

دژاکام شجاعت را از صفات خبرنگاران خواند و اظهار داشت: خبرنگاری اگر شجاعت داشته باشد به راحتی مفاهیم و مطالب را در رسانه منتقل کند؛ رسانه باید تابلویی باشد که مردم نسبت به حاکمیت و حاکمیت نسبت به مردم بتوانند سخنان خود را راحت بیان کرده و افراد از چیزی نترسند که به نظر بنده صداقت در حکومت اسلامی مقداری دست خوش محافظه کاری شده است.

 

وی تصریح کرد: آشنایت و مسلط بودن به ابرازهای اطلاع رسانی مدرن، صداقت، صراحت در گفتار و پایبندی، دغدغه دین داشتن از دیگر ویژگی‌های خبرنگار دینی است، کاریزمای مکتبی خبرنگار دینی باید قوی باشد.

 

وی با بیان این‌که ابزارهای سنتی پاسخ‌گوی نیازهای کنونی جامعه نیست، خاطرنشان کرد: گاهی اثر یک کلیپ چند دقیقه از سخنان علما، با موزیک و ترکیب رنگ خاص بیشتر از چند منبر یک روحانی است.

 

وی افزود: علما، صاحبان منبر و تریبون‌های مذهبی اگر به رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی ورود داشته باشد بهتر می‌توانند دغدغه‌های نسل معاصر را شناخته و راه‌های اقناع مخاطبانی که نیاز به دستگیری و روشنگری را دارند بشناسند؛ فردی که نتواند از ابزارهای مدرن استفاده کند تقریبا کلاهش پس معرکه است.

 

فعال عرصه رسانه در پایان با اشاره به تاکید رهبر معظم انقلاب درباره لزوم توجه به فضای مجازی، خاطرنشان کرد: مطالبات رهبری در این باره نشان می دهد باید در راستای ورود هدفمند در عرصه فضای مجازی برنامه داشته باشیم. /933/ت302/ج

ارسال نظرات