۳۱ تير ۱۳۹۳ - ۱۶:۲۰
کد خبر: ۲۱۳۹۹۷
معاون پژوهش دانشگاه معارف اسلامی مطرح کرد؛

«عرفی‌گرایی» آسیب جدی بر سر راه نشر دینی

خبرگزاری رسا ـ‌ معاون پژوهش دانشگاه معارف اسلامی به آسیب های پژوهش و نشر مطالب دینی و تبلیغی اشاره کرد و گفت: 80 درصد کتاب‌هایی که به ستاد کتاب سال فرستاده می شود موضوعاتی عرفی و پیش پا افتاده هستند.
غلامحسين گرامي معاون پژوهش دانشگاه معارف
غلامحسین گرامی، معاون پژوهش دانشگاه معارف اسلامی، در گفت‌و‌گوی با خبرنگار خبرگزاری رسا به بیان آسیب‌های عرصه پژوهش و نشر دینی و تبلیغی پرداخت و گفت: یکی از مهم‌ترین آسیب‌های عرصه پژوهش، نداشتن مطالعات دقیق و مبنایی برخی مؤلفان و نویسندگان است.
 
وی با بیان این که بیشتر انتشارات دینی، تبلیغی به سوی عرفی شدن حرکت می کنند، اضافه کرد: مطالعاتی که در موضوعات مختلف صورت می گیرد اکثرا با توجه به علاقه مخاطب صورت می گیرد و لازم است که به نیاز اصلی و واقعی مخاطب توجه شود و نگاه سطحی به نیاز مخاطب اشتباه است.
 
گرامی در تعریف عرفی شدن انتشارات دینی و تبلیغی گفت: عرفی شدن آن است که مولف برای انتخاب موضوع خود کاملا متکی به مخاطب باشد و نیاز اصلی مخاطب را از یاد ببرد. به عنوان مثال در حوزه رفتار دختر و پسر کتاب‌های زیادی منتشر شده است مولف به جای این که احساسات و عواطف مخاطب را هدف قرار دهد باید عقلانیت او را نیز مورد بررسی قرار دهد تا بتواند نقش تأثیرگذاری را در جامعه ایفا کند.
 
وی با ابراز تأسف از این که 80 درصد کتاب‌هایی که برای انتخاب کتاب سال ارسال می شود موضوعات عرفی و پیش پا افتاده هستند، در ادامه به نبود متولی واحد برای هدف گذاری در زمینه نشر مطالب دینی، تبلیغی اشاره کرد و افزود: با وجود ادارات و تعدد سیستم های تصمیم گیری برای حوزه نشر نمی توان به هدف مطلوبی دست یافت، موازی کاری مؤسسات و ارگان‌ها باعث هدر رفتن منابع می‌شود.
 
وی یکی از آسیب‌های حوزه نشر دینی، تبلیغی را نبود نگاه جهانی برخی فعالان این حوزه دانست و ابراز داشت: اسلام یک دین جهانی است و انقلابی که امام خمینی(ره) آن را طراحی کرده اند برای کل جهان بوده اما در عرصه نشر دین کمتر به این مقوله توجه شده است پس باید به مسائل کلی و جهانی توجه شود.
 
گرامی یکی از مسائل مهم جهانی موجود را اتحاد بین مسلمانان شیعه و سنی دانست و بیان داشت: با توجه به سفارش قرآن و اهل بیت(ع) و تاکید رهبر معظم انقلاب مبنی بر اتحاد بین شیعه و سنی، کمتر دیده شده که به این امر پرداخته شده است و در جاهایی برخلاف سفارش های یادشده پیش می روند.
 
وی در پایان گفت: راهکار اصلی برای رفع این آسیب ها  داشتن سازمان واحد برای تبلیغ دین است تا بتوان یک مدیریت درست در همه عرصه های دینی خصوصا انتشارات  صورت بگیرد./921/ت302/س
ارسال نظرات