۲۴ تير ۱۳۹۳ - ۱۳:۳۸
کد خبر: ۲۱۳۲۷۲
مدیر مؤسسه امیرالمومنین ‌کاشان:

نهج البلاغه دریایی از مفاهیم والای عرفانی و اخلاقی است

خبرگزاری رسا ـ مدیرعامل مؤسسه امیرالمومنین کاشان، گفت: خطبه متقین یا ‹‹همام›› خطبه ای است که مولا امیرالمؤمنین علیه السلام درباره صفات، فضائل، آثار و روحیات انسان‌های باتقوا سخن گفته است.
حجت الاسلام مجتبي حسن زاده
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا درکاشان، حجت الاسلام مجتبی حسن زاده مدیرعامل مؤسسه امیرالمومنین علیه السلام کاشان پیش از ظهر امروز در نشستی با خبرنگاران، گفت: امیرالمومنین علیه السلام در توصیف زیبایی و نفوذ کلام خود در نهج البلاغه می فرماید، ما امیران سخن هستیم که درخت سخن در وجودمان ریشه دوانده و شاخسارهای آن بر ما سایه افکنده است.
 
 
وی افزود: بر این اساس نهج البلاغه دریایی است سرشار از مفاهیم والای عرفانی و اخلاقی که هرخطبه، نامه و حکمت آن، زیبایی ها و عجائب خاص خود را دارد اما در میان تمام مرواریدهای درخشان کلام مولا، خطبه 193معروف به خطبه ‹‹همام›› خطبه ای است دربیان ویژگی ها و اوصاف متقین که در پاسخ به سوال فردی به نام ‹‹ همام›› توسط حضرت بیان شده است.
 
 
حجت الاسلام مجتبی حسن زاده در مورد ماجرای تاریخی و علت بیان این خطبه از سوی علی(ع) گفت: همام از امیرالمومنین علیه السلام درخواست کرد تا متقین را به گونه ای به او معرفی نماید که گویا آنها را با چشم می بیند و حضرت ابتدا از پاسخ به درخواست وی امتناع کرد اما پس از درخواست های مکرر، چنان با کلامی شیوا و بلیغ، متقین را توصیف نمودند که درنهایت همام،تاب ازکف داد وجان سپرد.
 
 
مجری طرح تخصصی حفظ، ترجمه و تفسیر قرآن، نهج البلاغه و صحیفه سجادیه درکاشان یاد آورشد: در این خطبه به علم و حلم متقین در روز، تلاوت قرآن در شب و سایر ویژگی های بارز انسان های با تقوا اشاره شده است که شرح کامل آن درخطبه 193 نهج البلاغه آمده است.
 
 
حجت الاسلام حسن زاده که خود در این شب ها به شرح خطبه متقین و قرائت دعای ابوحمزه ثمالی اهتمام ویژه ای دارد گفت: مسأله تقوا در اسلام، اساسی ترین، مفیدترین و مؤثرترین عامل در اصلاح فرد و جامعه بشری است و نظر قرآن کریم نیز همین است که این انسان را جز تقوا، چیز دیگری تربیت و اصلاح نخواهد کرد و در نتیجه صلاح فرد و جامعه در پیاده کردن و پیاده شدن مسأله تقوا است.
 
 
مدیر نخستین مدارس شبانه روزی حفظ یکساله قرآن و نهج البلاغه کشور افزود: امیرالمؤمنین علیه السلام طی حدود پنج سال خلافت ظاهری، مسأله تقوا را به ویژه در زمینه تشکیل حکومت و اداره امور مربوط به مردم از جمله تقوا در زندگی، تقوا در حکومت، تقوا در جنگ، تقوا در صلح،  هم با بیان و زبان و هم با عمل با تمام توان به مردم ارائه کرد و به امام المتقین معروف شد.
 
 
حجت الاسلام حسن زاده گفت: با این که همه معصومان در عالی ترین درجه تقوا و فضائل بودند، اما ایشان به دلیل بیان مفصل و ارائه تفصیلی تقوا، به لقب مبارک امام المتقین مشهور شدند.
 
 
وی در ادامه با اشاره به برنامه اخیر این مؤسسه در برگزاری جلساتی پیرامون شرح خطبه متقین و طرح های ابتکاری و اجرایی مؤسسه امیرالمؤنین(ع) کاشان در حوزه آموزش و ترویج نهج البلاغه یادآورشد: ابتکار و اجرای دوره های متعدد طرح تخصصی حفظ یکساله و هفتگی نهج البلاغه، برگزاری دوره های متعدد مسابقه نخستین بار که نهج البلاغه را خواندم، برگزاری دوره های متعدد آموزش اشاره نهج البلاغه ویژه خردسالان از جمله فعالیت ها است.
 
 
حجت الاسلام حسن زاده افزود: افزون بر این سال 1391 نیز با هدف ترویج و زدودن غبار غربت از نهج البلاغه و ایجاد شور، علاقه و انگیزه ای مضاعف در نوجوانان و جوانان جهت حفظ نهج البلاغه و اهتمام به قرائت، تدبر، درک مفاهیم و عمل به این کتاب، برای نخستین بار در ایران اسلامی، آیین حفظ خوانی نهج البلاغه توسط این مؤسسه در کاشان برگزار شد ودرسال92 و پس ازیک دهه فعالیت درعرصه نهج البلاغه و به دنبال استقبال حافظان قرآن و علاقه مندان آشنایی به معارف اهل بیت علیهم السلام به ویژه حضرت علی علیه السلام از سراسر کشور، موسسه امیرالمومنین (ع)کاشان، اولین مدرسه شبانه روزی حفظ یکساله نهج البلاغه کشور را در کاشان راه اندازی کرد که امیدواریم باعث تحولی شگرف در عرصه ترویج نهج البلاغه در کشور شود.
 
 
لازم به توضیح است مؤسسه فرهنگی قرآن وعترت امیرالمؤمنین(ع) کاشان، مجری طرح تخصصی حفظ، ترجمه و تفسیر قرآن، نهج البلاغه و صحیفه سجّادیه، فعالیت خود را از سال 1382 آغاز و تاکنون موفق به تربیت 37 حافظ کل نهج البلاغه برای نخستین بار در جهان تشیع و کسب بیش از40 مقام برتر کشوری در مسابقات سراسری نهج البلاغه شده است که شعار ‹‹کاشان شهر نهج البلاغه›› گواه بر این مدعا است ضمن این که این مؤسسه موفق به تربیت بیش از 500  نفر حافظ قسمت هایی از قرآن و نهج البلاغه، تحت پوشش قرار دادن بیش از دو هزار عضو قرآنی و اجرای بیش از 20 نوع فعالیت متنوع قرآن، عترت و نهج البلاغه شده است.
 

گفتنی است شرح خطبه متقین نهج البلاغه درشب های ماه مبارک رمضان با حضور پرشور نوجوانان و جوانان کاشانی همزمان بابرگزاری دعای ابوحمزه ثمالی به همت موسسه فرهنگی قرآن و عترت امیرالمؤمنین(ع) کاشان در حسینیه کاظمیه واقع درخیابان بابا افضل شهرستان کاشان برگزار می شود./1307/پ202/ب4

ارسال نظرات