۲۴ تير ۱۳۹۳ - ۱۳:۴۶
کد خبر: ۲۱۳۲۷۰
رسا گزارش می دهد؛

واکنش آیت الله شبستری به اقدام مدیرکل میراث فرهنگی آذربایجان شرقی

خبرگزاری رسا ـ نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی نسبت به منع برپایی شعائر اسلامی در برخی مساجد تاریخی تبریز هشدار داد.
مسجد کبود تبريز مسجد کبو دتبريز مسجد کبود تبريز مسجد کبود تبريز آيت الله شبستري

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، جمعی از مردم مؤمن و متدین تبریز و برخی از هیأت های مذهبی این شهر با حضور در بیت آیت الله مجتهدشبستری، نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی نسبت به تعطیلی مراسم‌های مذهبی و همچنین منع برپایی نماز جماعت در مسجد کبود، که به فیروزه جهان اسلام شهرت دارد، اعتراض کردند.


این در حالیست که پیش از این آیت الله شبستری با استدلال فقهی و قرآنی بر اقامه نماز جماعت در تمامی مساجد تأکید داشته و مدیرکل سابق میراث فرهنگی آذربایجان‌شرقی هیچگونه ممانعتی در برگزاری برنامه های فرهنگی، قرآنی و دینی در محوطه و داخل این مسجد تاریخی نداشته است.


اما اصل ماجرا از چه قرار است؟ جریان از آنجا آغاز می شود که جمعی از جانبازان و ایثارگران دوران دفاع مقدس در دیدار با مدیرکل میراث فرهنگی آذربایجان شرقی درخواست برگزاری جلسات هیأت عزاداری و نماز جماعت در این مسجد تاریخی را ارایه می کنند که این امر با مخالفت مسؤول میراث فرهنگی استان مواجه می شود و استدلال دکتر حق‌پرست این بود که مسجد کبود، موزه است و به هیچ عنوان نمی توان در این مکان برنامه ای اجرا کرد.


البته در نهایت وی به برگزاری تنها یک جلسه در روز چهارم شعبان مصادف با میلاد امام سجاد(ع) و روز جانباز رضایت می دهد، اما پس از آن مراسم که با حضور آیت الله شبستری نیز همراه بود، از برگزاری مراسم های مذهبی و اقامه نماز جماعت ممانعت صورت گرفت. از سوی دیگر اعضای هیأت جانبازان به مسجد بودن، مسجد کبود تأکید و بر خواسته خود اصرار داشتند.


علت پافشاری این جمع آن بود که اولا مسجد کبود حکم مسجد دارد و نباید تبدیل به موزه شود، همچنانکه مسجد گوهرشاد مشهد و مسجد امام اصفهان با وجود تاریخی بودن همه روزه میزبان خیل کثیری از نمازگزاران مؤمن و متعهد کشورمان هستند، دوم این‌که به علت تاریخی بودن این مسجد همه روزه شاهد ورود گردشگران داخلی و خارجی به صحن مسجد بدون رعایت حرمت این مکان مقدس هستیم.


همچنین پیش از این دیواری میان محوطه مسجد کبود و پارک خاقانی وجود داشت که با حذف آن محوطه مسجد کبود تبدیل به خلوتگاه جوانان، معتادان و گیتاریست‌های شهر شده است، البته بنا به اذعان مسؤولان هیأت جانبازان به علت خلوت بودن صحن ورودی مسجد این روزها شاهد مظاهر روزه‌داری در این مکان مقدس هستیم.


بنا بر این گزارش، ماجرا به اینجا ختم نمی شود، آیت الله شبستری نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی با وساطت در این مسأله جلسه‌ای در بیت امام جمعه با حضور مدیرکل میراث فرهنگی، مدیرکل اوقاف و امور خیریه و همچنین مسؤولان هیأت جانبازان تبریز ترتیب می دهد تا مسجد به صورت هیأت امنایی اداره شود و حکم مسجد بودن به مسجد کبود باز گرداننده شود، یا به عبارت دیگر مسجد کبود بار دیگر مأمن نمازگزاران و مؤمنان شهر شود.


در این جلسه ضمن تعیین حجت الاسلام سرایی به عنوان امام جماعت مسجد کبود، صورت جلسه ای تهیه شد که ابتدا آیت الله مجتهدشبستری امضاء کرد، سپس دیگر اعضا، اما مدیرکل میراث فرهنگی از امضای صورت جلسه امتناء کرد و اذعان داشت که بنده مسؤولیتی در این خصوص ندارم.


تا این‌که آیت الله مجتهدشبستری جمعه هفته گذشته در خطبه های نماز جمعه تبریز در سخنانی با انتقاد از برخی ارگان ها و افرادی که به بهانه میراثی بودن مساجد اجازه برپایی شعائر الهی را نمی دهد، اظهار داشت: این افراد مصداق این آیه قران کریم هستد که فرمود "ومن أظلم ممن منع مساجد الله أن یذکر فیها اسمه " که ظالم ترین افراد را کسانی می داند که مانع از برپایی مراسم های عبادی در مساجد می شوند.


وی خاطر نشان کرد: اگر چناچه تذکرات خصوصی در مورد افرادی که مانع از برپایی شعائر در مساجد می شوند ثمر بخش نباشد نام آنها را در خطبه نماز جمعه افشا خواهم کرد.


گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز حاکی از آنست که روز گذشته دوشنبه 23 تیر از ورود نمازگزاران به مسجد کبود با این استدلال که بنا بر قانون دوشنبه هر هفته موزه ها تعطیل هستند، ممانعت صورت گرفته است که این امر موجب نارضایتی روزه‌داران و حرکت آنان به سمت بیت امام جمعه تبریز شده است./935/پ201/ب

ارسال نظرات