۱۲ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۸:۳۴
کد خبر: ۲۰۸۲۷۸

درخواست اسنودن از برزیل برای پناهندگی

خبرگزاری رسا ـ مأمور سابق سرویس های اطلاعاتی آمریکا با توجه به این که پناهندگی موقت وی در روسیه تا اوائل ماه اوت به سر می رسد، درخواست پناهندگی را به طور رسمی به مقامات برزیل ارسال کرد.
ادوارد اسنودن، کارمند سابق اداره امنيت ملي آمريکا

به گزارش سرویس مانیتورینگ خبرگزاری رسا به نقل از «ریا نووستی» رسانه وابسته به دولت روسیه، گفت: ادوارد اسنودن، افشاگر آمریکایی و مأمور سابق سرویس های اطلاعاتی این کشور با توجه به این که پناهندگی موقت وی در روسیه تا اوائل ماه اوت به سر می رسد، درخواست پناهندگی را به طور رسمی به مقامات برزیل ارسال کرد.

 

اسنودن در مصاحبه با شبکه تلویزیونی Globo، اظهار داشت: اگر برزیل به من پیشنهاد پناهندگی بدهد، با خوشحالی این پیشنهاد را می پذیرم، دلم می خواهد در برزیل زندگی کنم.

 

وزارت امور خارجه برزیل نیز اعلام کرده است که تاکنون درخواست رسمی پناهندگی را از اسنودن دریافت نکرده است.

 

پیشتر گزارش شده بود که اسنودن نامه سرگشاده ای به مقامات برزیل نوشته و پیشنهاد کرد در مقابل دریافت پناهندگی سیاسی، در تحقیقات درباره فعالیت جاسوسی آمریکا علیه این کشور کمک کند.

 

دیلما روسف، رییس جمهور برزیل، اظهار داشت دولت وی این نامه را مورد تفسیر قرار نخواهد داد، با این حال مردم خواستار پذیرش اسنودن هستند و در چارچوب برنامه حمایت از واگذاری پناهندگی به وی در این کشور بیش از یک میلیون امضا در اینترنت جمع آوری شده است.

 

گفتنی است، ادوارد اسنودن، مامور سابق سازمان سیا آمریکا که به عنوان پیمانکار برای سازمان امنیت ملی نیز کار می کرد، اوایل ژوئن سال 2013 میلادی اطلاعات محرمانه ای را افشا کرد که از برنامه های گسترده این کشور برای کنترل مکالمات و مراسلات الکترونیکی در فضای مجازی پرده بر داشته است.

 

افشاگری های اسنودن درباره فعالیت سرویس های اطلاعاتی آمریکا علیه برزیل باعث سردی مناسبات دو کشور شده است، رییس جمهور برزیل از پشت تریببون سازمان ملل متحد از چنین فعالیت جاسوسی ایالات متحده به شدت انتقاد کرده است./993/1409/ح

ارسال نظرات