۰۷ خرداد ۱۳۹۳ - ۲۱:۰۴
کد خبر: ۲۰۷۶۶۱

تهدید اسلحه های غیر قانونی علیه امنیت افغانستان

خبرگزاری رسا ـ در سال ۲۰۰۸ بیش از ۵ هزار اسلحه گرم در این کشور وجود داشت، ولی در سال ۲۰۱۰ این تعداد به ۱۲ هزار و در سال ۲۰۱۲ به حدود ۱۸ هزار افزایش یافته است.
طالبان در افغانستان

به گزارش سرویس مانیتورینگ خبرگزاری رسا، بی بی سی فارسی در خبری گفت: امین الله امرخیل، فرمانده پلیس ولایت بغلان در شمال افغانستان تایید کرده که حوالی ساعت 9 بامداد امروز به وقت محلی نیروهای وابسته به دو فرمانده مسلح غیر مسئول محلی به نام‌های جمعه خان و سلیم در یک مراسم عروسی با هم درگیر شدند که هفت نفر در این درگیری کشته شدند.


او به بی‌بی‌سی گفت که در این درگیری چهار نفر مسلح که دو نفر آنها مربوط به سلیم و دو نفر دیگر وابسته به جمعه خان بودند، کشته شدند. علاوه بر آنان یک زن، یک کودک و یک مغازه دار نیز در این حادثه جان خود را از دست داده‌اند.


آقای امرخیل تاکید کرد که نیروهای پلیس بعد از یک ساعت خود را به محل رساندند و درگیری متوقف شد، ولی هر دو فرمانده محلی موفق شدند به کوه‌های اطراف فرار کنند که نیروهای پلیس در صدد دستگیری آنها هستند.


او تاکید کرد که اکنون اوضاع تحت کنترل است و در حدود 70 سرباز پلیس در محل حادثه مستقر شده‌اند.


فرمانده پلیس ولایت بغلان با اشاره به اینکه در حدود 900 فرد مسلح غیر مسئول در این ولایت وجود دارد، گفت که متاسفانه به دلیل صعب‌العبور بودن منطقه اندراب ولایت بغلان، نیروهای پلیس تاکنون موفق به خلع سلاح این افراد نشده‌اند.


منطقه اندراب در سال‌های اخیر شاهد خشونت‌های فراوانی میان گروهی بوده است و گفته می‌شود خصومت‌های شخصی خانوادگی یکی از عوامل اصلی این خشونت‌‌ها در اندراب است.


منتقدان می‌گویند به دلیل عدم حضور فعال نهادهای قضایی دولت در این منطقه، افراد اقدام به انتقام‌گیری‌های شخصی می‌کنند و سلسله این انتقام‌گیری‌ها همچنان ادامه دارد.


در ولایت‌های شمالی افغانستان وجود گروه‌های مسلح غیر مسئول یکی از تهدیدهای مهم امنیتی به حساب می‌آید.


دولت افغانستان در سال 1383 برنامه‌ای را به منظور خلع سلاح گرو‌ه‌های مسلح و جذب آنان به زندگی عادی آغاز کرد.


ارزیابی‌ها نشان می‌داد که در سال 2008 بیش از 5 هزار اسلحه گرم در این کشور وجود داشته باشد، ولی در سال 2010 این تعداد به 12 هزار و در سال 2012 به حدود 18 هزار افزایش یافته است.


جرایم مسلحانه نیز در سال 2008 بیش از 10 هزار مورد ثبت شده بود و در سال 2010 به بیش از 8 هزار کاهش یافت و در سال 2012 این تعداد به بیش از 12 هزار افزایش یافت./1421/1409/ح

ارسال نظرات