۰۵ خرداد ۱۳۹۳ - ۲۲:۴۰
کد خبر: ۲۰۷۴۴۶

روابط هند و پاکستان دست خوش تغییر

خبرگزاری رسا ـ ناظران اقدام آقای مودی در دعوت نخست وزیر پاکستان و قبول این دعوت از سوی آقای شریف را تلاش دو طرف برای شروع روابطی بدون تنش بین دو کشور ارزیابی می‌کنند.
ناريندرا مودي نخست‌وزير تازه هند

به گزارش سرویس مانیتورینگ خبرگزاری رسا، بی بی سی فارسی در خبری گفت: ناریندرا مودی نخست‌وزیر تازه هند امروز در مراسمی در دهلی، پایتخت این کشور، مراسم سوگند به جا آورد. در این مراسم نواز شریف نخست وزیر پاکستان نیز شرکت داشت.


از زمان استقلال دو کشور هند و پاکستان در سال 1947 این برای اولین بار است که نخست‌وزیری از یک از این دو کشور در مراسم تحلیف نخست‌وزیر دیگری شرکت می‌کند.


به دنبال انتخابات اخیر هند حزب بهاراتیا جاناتا، به اختصار بی‌جی‌پی، به پیروزی رسید.


به گفته مقامات کمیسیون انتخابات هند، انتخابات سراسری مجلس نمایندگان هند موسوم به "لوک سبها" بیشترین نرخ مشارکت را در تاریخ انتخابات پارلمانی این کشور شاهد بوده است.


حزب بی‌جی‌پی در این انتخابات توانست شگفتی بیافریند و برای اولین بار در طول سی سال گذشته اولین حزبی شد که توانست اکثریت پارلمانی را به دست آورد.


در مراسم تحلیف آقای مودی که در مقابل کاخ ریست جمهوری این کشور برگزار می‌شود، اعضای کشورهای عضو همکاری های جنوب آسیا موسوم به "سارک" شرکت می‌کنند. حامد کرزی، رئیس جمهور افغانستان، نیز در این مراسم شرکت کرده است. هند و افغانستان از روابط بسیار نزدیکی برخوردارند.


بر اساس گزارشها حدود 3 هزار نفر در مراسم تحلیف شرکت دارند. اما حضور نخست وزیر پاکستان در این مراسم به ویژه توجه محافل سیاسی و رسانه‌ها را به خود جلب کرده است.


دو کشور هند و پاکستان از زمان استقلال خود تاکنون سه بار با یکدیگر درگیری تمام عیار نظامی و تعداد زیادی درگیرهای کوچکتر مرزی داشته‌اند.


حضور حزب هندوی ملیگرای بی‌جی‌پی در راس قدرت در هند نگرانیهایی را دامن زده است.


بر اساس گزارشها قرار است دو نخست وزیر روز سه شنبه فردا (27 مه) با یکدیگر ملاقات کنند.

 

ناظران اقدام آقای مودی در دعوت نخست وزیر پاکستان و قبول این دعوت از سوی آقای شریف را تلاش دو طرف برای شروع روابطی بدون تنش بین دو کشور ارزیابی می‌کنند./1421/1409/ح

ارسال نظرات