۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۳:۲۱
کد خبر: ۲۰۲۹۶۲
مدیر حوزه علمیه امام باقر دامغان:

فرهنگ اسلامی یک ثروت عظیم برای ایران است

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه موقت دامغان گفت: برخورد‌های شعاری، مقطعی و گاه ابزاری با حوزه فرهنگ، جز از دست دادن فرهنگ اسلامی برگرفته از منابع غنی قرآن و حدیث و سیره اهل بیت(ع) به‌عنوان ثروتی عظیم برای کشور ما ثمره‌ای ندارد.
حجت الاسلام رستميان امام جمعه موقت دامغان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در دامغان، حجت الاسلام و‌المسلمین محمد حسن رستمیان، مدیر حوزه علمیه امام محمد باقر(ع) این شهرستان صبح امروز در نخستین نشست جامع هم‌اندیشی متولیان حوزه فرهنگ شهرستان دامغان که با حضور جمعی از مدیران کل استان سمنان و فرماندار، رؤسا و نمایندگان دستگاه‌های اجرایی دامغان در محل کانون فرهنگی تربیتی حاج اکبر تقوی این شهرستان برگزار شد اظهار‌داشت: امروز متولیان فرهنگ باید به این سؤال پاسخ دهند که حوزه‌های فرهنگ ساز جامعه کدامند و از این طریق می‌توان اهداف و چشم‌انداز‌های تدوین شده در این بخش را اجرایی کرد.

 

وی با اشاره به نام گذاری سال 93 از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی و تأکید ایشان بر فرهنگ و اقتصاد، خاطر‌نشان کرد: روشن است که علی‌رقم وجود سرمایه و پشتوانه‌های بسیار کشور در این حوزه‌ها در هر دو زمینه فقری را شاهدیم که از متغیر‌های متعددی از جمله عدم مدیریت نشأت گرفته است.

 

استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: رؤسای دستگاه‌های اجرایی شهر و استان توجه کنند که ابلاغ‌ها و دستورالعمل‌های غیر کاربردی که هیچ‌گاه در ادارات اجرایی نمی‌شود دردی از فرهنگ و اقتصاد جامعه دوا نمی‌کند، امروز باید به دنبال برنامه‌های برویم که بایسته‌های فرهنگ اسلامی و ایرانی را در زندگی مردم جاری سازد.

 

حجت الاسلام و‌المسلمین رستمیان با بیان اینکه متولیان فرهنگ باید به این سؤال پاسخ دهند که حوزه‌های فرهنگ ساز جامعه کدامند، افزود: نخستین حوزه فرهنگ‌ساز در هر جامعه‌ای، تبیین و تعمیق باورها و ارزش‌ها در وجود افراد آن اجتماع است و دومین جایگاه شکل‌گیری فرهنگ در جامعه اسلامی و اخلاقی ما محیط خانواده است که باید از گزند شبیخون فرهنگی و آسیب‌های اجتماعی حفظ شود.

 

امام جمعه موقت دامغان، آموزش و پرورش و مدارس و سپس دانشگاه‌ها را از مؤثرترین و بارز‌ترین مصادیق حوزه‌های فرهنگ‌ساز جامعه و نیازمند توجه، برنامه‌ریزی و نگرش به دور از سیاست زدگی و خود باختگی فرهنگی و امید و اراده آفرینی مسؤولان امر عنوان کرد.

 

وی حوزه‌های علمیه، هیئت‌های مذهبی و کانون‌های فرهنگی و هنری را از مهمترین قطب‌های فرهنگ‌سازی و تأثیر گذاری در فضای اجتماعی کشور دانست و کم‌توجهی، برخورد‌های سلیقه‌ای و گاه سیاسی، عدم فراهم سازی زیر‌ساخت‌های فعالیت و نبود توازن بین حمایت و نظارت و توقع مسؤولان بالا دستی را از دلایل کمرنگ شدن این مراکز برشمرد.

 

مدیر حوزه علمیه امام محمد باقر(ع) دامغان از رسانه‌ها و مطبوعات خواست نقش تأثیر‌گذار و روشنگر خود در فرهنگ‌سازی را باور داشته و همسو با رهبر معظم انقلاب، علما و صاحب‌نظران فرهنگ و نظام ایران اسلامی در راه اعتلای جامعه پویای دینی و خلق حماسه اقتصادی مدیران و مسؤولان اجرایی کشور را یاری کنند.

 

ترویج فرهنگ خوب کار‌کردن و افزایش کیفیت تولیدات داخلی یک ضرورت است

 

مرتضی علی‌آبادی، فرماندار دامغان نیز در این جلسه بابیان این مطلب که ما اگر بتوانیم فرهنگ خوب‌کارکردن را در جامعه نهادینه کنیم کار بزرگی انجام داده‌ایم، افزود: تولیدات داخلی ما امروز به‌شدت نیازمند پیشرفت کیفی است و تحقق این مهم جز با حاکم شدن بیش از پیش فرهنگ تولید با کیفیت و وجدان‌کاری در بین صاحبان صنایع و تولیدکنندگان، مدیران و کارکنان بخش تولید کشور عینیت نخواهد یافت.

 

وی با تأکید بر بیانات رهبر معظم انقلاب در سال گذشته مبنی بر لزوم رواج فرهنگ استفاده از تولیدات داخلی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی، کیفیت نه‌چندان مطلوب برخی تولیدات داخلی را در کنار فرهنگ غلط ترجیح کالای خارجی بی اطلاع از کیفیت آن را موجب انباشت مقادیر زیادی از کالاهای خارجی در منازل هریک از افراد جامعه ما بدون توجه به اثر سوء بی‌اعتنایی به تولیدات داخلی در پایداری سرمایه و اشتغال دانست.

 

نایب رییس شورای فرهنگ عمومی شهرستان دامغان با انتقاد از مشاهده مواردی از احتکار و عدم عرضه کالاهای مورد نیاز مردم از سوی برخی کسبه این شهر به‌منظور سود جویی از افزایش احتمالی قیمت‌ها پس از اجرایی شدن مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها و عزم جدی مسؤولان شهرستان دامغان در برخورد با این رویکرد، گفت: اهمیت اشائه فرهنگ کسب و کار اسلامی در بین صنوف مختلف با رخ دادن این‌گونه موارد مشهود‌تر می‌شود.

 

بستر سازی فرهنگی لازمه تحقق حماسه اقتصادی است

 

فرماندار دامغان از تمامی مدیران ادارات به‌ویژه متولیان حوزه فرهنگ خواست، حرکتی جهادی را در ایجاد زیر‌ساخت‌های لازم و استفاده از پتانسیل‌های بالقوه بسیار فرهنگی شهرستان دامغان آغاز نمایند و اظهار‌داشت: گفتمان به‌وجود آمده در ابتدای سال‌جاری و این نشست و جلسات مشابه را به فال نیک می‌گیریم و امیدواریم با تلاش تمامی مدیران و کارکنان شاهد تحولی پایدار در فرهنگ و اقتصاد شهر، استان و کشورمان باشیم.

 

وی فرهنگ را واژه‌ای ارزشمند و واقعیتی ملموس و والا خواند و تصریح کرد: همان‌گونه که رهبر معظم انقلاب بستر‌سازی فرهنگی و فرهنگ‌سازی در تمامی حوزه‌ها را لازمه پیشرفت کشور در دیگر بخش‌ها عنوان کردند مانیز باید با عزم ملی و روحیه‌ای جهادی ضمن ارائه راهکار‌های لازم به‌ویژه در حوزه فعالیت اداره یا سازمان محل خدمت خود ضعف‌های فرهنگی و اجتماعی را یک به یک از چهره جامعه محو کنیم.

 

نماینده عالی دولت در شهرستان دامغان خاطر‌نشان کرد: به‌عنوان خادم ملت و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در هر پست و مقامی که مشغول به فعالیت هستیم بالاخص مدیران دستگاه‌ها باید نهایت تلاش خود را برای تحقق حماسه اقتصادی مد نظر رهبری که رخ دادن آن از سال گذشته به تأخیر افتاده، به‌کار گیریم و بدانیم که در این مسیر خود باوری و فردانگری دو اصل غیر‌قابل چشم‌پوشی است./977/پ202/ب

ارسال نظرات