۰۹ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۴:۳۲
کد خبر: ۱۹۸۸۵۷
امام جمعه قم:

اقتصاد مقاومتی با خود باختگی در برابر بیگانه اجرایی نمی شود/ تمام پیشرفت ما در پی قطع رابطه با آمریکا محقق شده است

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه قم با تأکید بر این‌که اقتصادی مقاومت به معنای انزوای سیاسی و اقتصاد ریاضتی نیست، گفت: اقتصاد مقاومت نقطه عطفی در شکوفایی ظرفیت‌های داخلی با تکیه بر قدرت و عظمت درونی ملت است.
سخنراني سيدمحمد سعيدي امام جمعه قم در کنگره بين المللي حضرت آيت الله مرعشي نجفي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمد سعیدی، تولیت آستانه مقدسه کریمه اهل‌بیت(ع) در خطبه‌های نماز جمعه این هفته قم که در حرم مطهر حضرت معصومه(س) برگزار شد، با اشاره به 12 اسفند، سالروز تحریم استعمال تنباکو از سوی میرزای شیرازی، گفت: بدون شک مرجعیت شیعه در طول تاریخ پشتوانه محکم برای همه مسلمانان، محرومان و شیعیان بوده و همانند امروز سد محکمی در برابر ظالمان بوده است.

وی ادامه داد: با نهضت امام راحل مرجعیت شیعه یک آبرو و موقعیت جهانی دیگری پیدا کرد، امروز نیز در سایه ولایت فقیه و مراجع عظام این قدرت برپا است، بر دولت و ملت ایران اسلامی است که قدر این ذخایر الهی را بیشتر دانسته و نسبت به تذکرات خیرخواهانه این بزرگواران دل خور نشوند.

امام جمعه قم، تصریح کرد: مراجع تقلید هدفی جز سعادت مردم نداشته و تنها به دنبال گسترش مکتب الهی هستند، همچنین خیر دنیا و آخرت ما به پیروی از مراجع تقلید و ولایت فقیه بستگی دارد.

اقتصاد مقاومتی فصل نوینی در روند پیشرفت رو به جلوی ملت است

حجت‌الاسلام والمسلمین سعیدی با اشاره به ابلاغ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومت از سوی مقام معظم رهبری و استقبال سران قوا برای اجرای این سیاست‌ها را نوید بخش فصل نوینی در روند پیشرفت و حرکت رو به جلوی ملت ایران دانست و خاطرنشان کرد: سیاست‌های ابلاغی افزون‌بر الگو سازی می‌تواند منجر به رونق و تحول اقتصادی در کشورهای اسلامی شود.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران اگر چه از نظر وسعت تنها یک درصد مساحت کل جهان را دارست ولی با این وجود 9 درصد ذخایر نفت، 16 درصد ذخایر گاز و 3 درصد منابع معدنی جهان را دارا است.

تولیت آستانه مقدسه کریمه اهل‌بیت(ع) اقتصاد مقاومت ابلاغ شده از سوی رهبری را تکیه بر ظرفیت و منابع درونی کشور و مردم خواند و بیان داشت: اقتصاد مقاومت به معنای انزوای سیاسی و اقتصاد ریاضتی نیست، بلکه اقتصاد مقاومتی نقطه عطفی در شکوفایی ظرفیت‌های داخلی با تکیه بر قدرت و عظمت درونی ملت است.

با شیفتگی و خودباختگی نسبت به بیگانگان نمی‌توانیم به اقتصاد مقاومتی برسیم

وی تأکید کرد: یکی از مهم‌ترین الزامات اقتصاد مقاومتی بسیج و عزم ملی است، اراده مردم و توافق نخبگان می‌تواند زمینه‌های باروری ظرفیت‌های درونی کشور را فراهم کند، اگر چنان‌چه برخی از نخبگان به جای توجه به ظرفیت درونی، شیفته زر و برق بیرونی شوند و این شیفتگی سبب خود باختگی شود هرگز به اهدافی که در اقتصاد مقاومت ترسیم شده نمی‌توان امید داشت و رسید.

امام جمعه قم با تأکید بر این‌که نگاه به بیرون و تکیه بر منابع دشمنان در نهایت منجر به تقویت دشمنان و نابودی درونی شده که این نوعی فاجعه به شمار می‌آید، اظهار داشت: اعتماد به بخش خصوصی از دیگر الزامات اقتصاد مقاومتی است، مردم نقش مهمی در تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی دارند.

وی خاطرنشان کرد: دولت تنها باید در مقام نظارت و تنظیم امور باشد، مجلس نیز مصمم به همسویی با دولت جهت بر طرف کردن موانع تحقق اقتصاد مقاومت همانند کاهش تبصره‌ها است.

حجت‌الاسلام والمسلمین سعیدی در ادامه سخنان خود با بیان این‌که ملت ایران اسلامی در طول تاریخ از توجه و تکیه بر بیگانگان به ویژه آمریکا هیچ خیری ندیده است، گفت: آمریکایی‌ها نشان دادند در دوران حضورشان در هر کشوری به ویژه کشور ما مانع اصلی رشد و پیشرفت بودند.

تمام پیشرفت‌ها ما در پی قطع رابطه با آمریکا بوده است

وی افزود: آمریکایی‌ها در هر کشوری حضور پیدا کردند یا استعدادها را سرکوب کرده و یا در جهت پیشرفت خودشان مغزها را جذب کردند، پس از انقلاب اسلامی نیز به رهبری امام راحل ما هر چه پیشرفت داشتیم در پی قطع رابطه با آمریکا بوده است.

تولیت آستانه مقدسه کریمه اهل‌بیت(ع)، تأکید کرد: در حال حاضر نیز هیچ کشوری به ویژه از کشورهای منطقه را سراغ نداریم که به سبب ارتباط با آمریکا توسعه و پیشرفت واقعی پیدا کرده باشد، نمونه حاضر آن کشور مسلمان مصر است، مطمئن باشید کشور اوکراین و هر کشور وابسته را نیز به این روز می‌اندازند.

وی یادآور شد: آمریکایی‌ها حتی در مذاکرات با مسؤولان ما نتوانستند بغض، کینه و اهداف پلید خود را پنهان کنند، اگر بر این کشور حاکم باشند از تمام پیشرفت‌های ما جلوگیری می‌کنند، البته اگر کسی همانند صهیونیست‌ها قدرت مافوق‌شان باشد مثل سگ از او متابعت می‌کند.

تنها راه رام کردن سگ جهانی قدرتمند شدن در تمام عرصه‌ها است

امام جمعه قم، بیان داشت: ما نیز برای این‌که این سگ هار جهان را رام کنیم، باید در تمام عرصه‌ها قدرت‌مند شویم و جمهوری اسلامی جز این راه دیگر ندارد، رهبر معظم انقلاب بر این اساس می‌فرمودند «من به مذاکرات خوشبین نیستم»، ما با اتکاب به خدا، مردم و مسؤولان در عرصه‌های فرهنگی و جبهه اقتصادی که آمریکا علیه‌ ما گشوده پیروز نهایی هستیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین سعیدی در خطبه نخست با تأکید بر حفظ تقوا الهی از سوی مؤمنان، گفت: تقوا دوستان خدا را از انجام گناه باز داشته و قلب مؤمنان را خوف و خشیت خدا پر می‌کند.

وی در ادامه با اشاره به آیات سوره حجرات، افزود: شناخت صحیح سنت‌های پیامبر(ص) سبب می‌شود تا مؤمنان بر خلاف آن حرکت نکنند، البته سنت‌ها گاهی به معنی روش گذشتگان و گاهی به معنی قول، فعل و تقریر نبی‌اکرم(ص) و اهل‌بیت(ع) است.

تولیت آستانه مقدسه کریمه اهل‌بیت(ع) یادآور شد: البته سنت گاهی حسنه و گاهی سیئه است، پیامبر(ص) در روایتی می‌فرمایند «اگر فردی سنت خوبی بگذارد بعد از مرگ نیز از ثواب این سنت بهره‌مند می‌شود»، در روایت  دیگر نیز آمده «اگر فردی سنت بدی را بنا کنند از عقاب آن بهره‌مند می‌شود».

وی افزود: سنت‌های خوب ارتباطی با بدعت ندارد و تنها وهابی‌ها کوتاه فکر با این سنت‌ها مخالفت می‌کنند، آن‌‌ها معتقدا که برگزاری ایام فاطمیه، محرم، میلاد نبی‌اکرم(ص) بدعت است.

امام جمعه قم تأکید کرد: باید توجه داشته باشیم سنت‌ها تحریف نشوند، یکی از سنت‌ها پیامبر(ص) غذا دادن به اهل‌ مصیبت است که متأسفانه این سنت کاملا تحریف شده است، به جای این‌که دیگران برای صاحبان عزا غذا تهیه کنند زحمت مضاعف برای آن‌ها ایجاد می‌کنند./993/پ201/ج

 

ارسال نظرات