۱۹ بهمن ۱۳۹۲ - ۲۲:۵۳
کد خبر: ۱۹۷۳۱۸
حجت‌الاسلام خسرو پناه در مراسم رونمایی از پایگاه رسای اندیشه:

منظومه فکری رهبر انقلاب همانند حضرت امام است/ سه جریان فکری روحانیت پس از انقلاب

خبرگزاری رسا ـ رییس مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران با بیان این‌که منظومه فکری رهبری همانند منظومه فکری امام راحل است،‌ گفت: شاخص اصلی ما منظومه فکری امام راحل و رهبری است و باید این شاخص را جریان شناسی و معرفی کرد، باید حوزه فکری امام و مقام معظم رهبری در موضوعات سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، مدیریتی، اهداف نظام‌های اجتماعی و دیگر مسائل به حوزه‌ها معرفی شوند.
راه اندازي پايگاه جريان شناسي فکري روحانيت

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام والمسلمین خسروپناه، عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی،‌ شامگاه شنبه، نوزدهم بهمن ماه سال جاری در مراسم راه اندازی پایگاه جریان شناسی فکری روحانیت «رسای اندیشه» که در سالن اجتماعات خبرگزاری رسا برگزار شد، با تبریک سالروز ولادت امام حسن عسگری(ع) و ایام الله دهه فجر به ایراد سخن درباره جریان شناسی فکری روحانیت پرداخت.

رییس مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران با بیان این‌که جریان به کار اثرگذار جمعی گفته می‌شود، گفت: فعالیت فردی هر چند اثر گذار باشد جریان نیست، بلکه جریان یک جمعیت مدیریت شده تأثیرگذار در جامعه است و نباید میان جریان و گرایش جریانی خلع ایجاد کرد.

وی ادامه داد: در جریان شناسی باید ابعاد، ‌مبانی، مؤلف‌های جریان، مروجان، مخاطبان، تکنیک‌ها، تاکتیک‌ها و دیگر مسائل شناخت شود که نیاز به کار و شناخت میدانی دارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین خسرو پناه با تأکید بر این‌که باید در جریان شناسی کار به صورت دقیق و با صبر انجام گیرد، یادآور شد: گاهی ممکن است جریان شناسی مربوط به گذشته باشد که در این صورت نیاز بسیار زیادی به دقت ندارد، ولی اگر جریان شناسی مربوط به دوره معاصر به ویژه جریان شناسی فکری روحانیت معاصر باشد باید کار با دقت زیاد و صبر انجام گیرد.

وی افزود: متأسفانه برخی از بولتن‌ها که درباره یک سلسله از فرقه‌ها گزارش تهیه کرده و بعضا از سوی نهادها معتبر منتشر می‌شوند از صدر تا ذیل اشتباه هستند.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی جریان فکری حوزه و روحانیت را به جریان‌های سنتی، سنتی نو اندیش و نو اندیش تقسیم و بیان داشت: جریان سنتی روحانیت بیشتر به مباحث سنتی علوم اسلامی می‌پردازد، جریان نواندیش نیز مباحث مدرنیته را مورد توجه قرار می‌دهد.

روحانیت انقلاب اسلامی دارای جریان فکری سنتی نو اندیش است

وی تصریح کرد: جریان شناسی سنتی نو اندیش افزون‌بر توجه به مباحث سنتی علوم اسلامی، مباحث مدرنیته را نیز مورد توجه قرار می‌دهد، روحانیت انقلاب اسلامی به صورت سنتی نو اندیش است که به میراث علوم اسلامی پایبند بوده و می‌خواهد به پرسش‌های دنیا مدرن با روش اجتهاد سنتی فقه پاسخ دهد که این خود سبب پویایی فقه می‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین خسروپناه با بیان این‌که اکثر علما و مراجع ما سنتی نو اندیش هستند، تأکید کرد: از برکات انقلاب اسلامی این  بود که روحانیت ما عالم به زمانه شده و نیازهای زمان خود را خوب شناختند.

وی ادامه داد: اکنون شبهه‌ای درباره کلام نیست مگر علما جواب داده‌اند، شبهه‌ای نیست که زمین مانده باشد، حتی از سوی روحانیان در زمینه سیاست، اقتصاد، فقه سیاسی، مدیریت، تربیت و همانند آن کارهای خوب و مبارکی انجام شده است، البته می‌توان درباره روحانیت گذشته نیز کار جریان شناسی انجام داد.

تدبیر امام و رهبری سبب بالندگی حوزه‌های علمیه شده است

رییس مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران تدبیر امام خمینی(ره)، مقام معظم رهبری، تلاش‌های مراجع و علما، خون شهدا و پیروزی انقلاب اسلامی را از مهم‌ترین عوامل شکوفایی، رشد و بالندگی حوزه‌های علمیه برشمرد و خاطرنشان کرد: باید این شکوفایی به طلاب به ویژه طلاب جدیدالورود بیان شود تا این افراد به سوی اندیشه سنتی یا نو اندیش نروند.

وی افزود: کارکرد ذاتی روحانیت شناخت روشمندانه، مجتهدانه از دین و شناساندن آن به جامعه و عینیت بخشید است، البته روحانیت با این کارهای ذاتی می‌تواند کارکرهای نوعی همانند امام جماعتی، قضاوت و همانند آن را نیز داشته باشد که باید برای مردم ارتباط کارکرد ذاتی و نوعی تبیین شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین خسرو پناه با تأکید بر این‌که فعالیت در جریان شناسی سنتی نو اندیش حوزه نباید سبب انداختن گرایش‌های مختلف در این حوزه به جان یک‌دیگر شود، بیان داشت: باید کارکرد جریان شناسی سبب تشویق گفت‌وگو و مباحثه میان جریان‌های سنتی نو اندیش با یک‌دیگر شود.

جریان سنتی نو اندیش دغدغه تمدن سازی دارد

وی تصریح کرد: جریان سنتی نو اندیش دغدغه تمدن سازی دارد، آن چه مهم است محکم‌تر کردن پیوند حوزه با نظام، تمدن سازی و معرفی دغدغه‌های روزمره است.

رییس مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران با اشاره به این‌که سایت و پایگاه‌های جریان شناسی نباید به صورت مستقیم جریان سنتی نو اندیش را نقد کنند، گفت: البته این سایت‌ها باید به نقد صریح جریان‌های مخالف نظام و تمدن سازی که می‌خواهند مسیر انقلاب را به سمت انحراف بکشند بپردازند، نباید همیشه دست به عصا را رفت.

منظومه اصلی ما فکر امام و رهبری است

وی ادامه داد: شاخص اصلی ما منظومه فکری امام راحل و رهبری است و باید این شاخص را جریان شناسی و معرفی کرد، باید حوزه فکری امام و مقام معظم رهبری در موضوعات سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، مدیریتی، اهداف نظام‌های اجتماعی و دیگر مسائل به حوزه‌ها معرفی شوند.

حجت‌الاسلام والمسلمین خسرو پناه منظومه فکری مقام معظم رهبری را همانند منظومه فکری امام خمینی(ره) دانست و تصریح کرد: باید در بحث جریان شناسی از طبقات روحانیت معاصر شروع کرد و از بناها به سمت مبناها رفت، چرا که جذابیت بیشتری دارد.

روحانیت باید افزون‌بر جریان شناسی، جریان سازی داشته باشد

وی یادآور شد: شیوه انتخاب باید جذابیت داشته باشد، در بحث جریان شناسی باید تلاش مضاعفی شود و بدانیم که هنوز در ابتدای جریان شناسی فکری روحانیت هستیم، البته پس از جریان شناسی باید جریان سازی کرد و جریان سنتی نو اندیش را توسعه داد تا هر طلبه‌ای وارد حوزه علمیه می‌شود با خط امام و رهبری آشنا شده و در این خط قرار گیرد.

رییس مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران با بیان این‌که در یک زمانی اگر فرد می‌خواست در زمینه جریان شناسی فکری کاری انجام دهد حتی یک مقاله نبود، گفت: این در حالی بود که در زمینه جریان شناسی سیاسی مقاله و حتی کتاب نوشته شده بود.

وی ادامه داد: نسبت به جریان شناسی فکری باید تحقیقات میدانی انجام گیرد، اکنون نیز یک ظرفیتی در اختیار است که می‌توان از آن برای جریان شناسی فکری استفاده کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین خسرو پناه در پایان گفت: بنده به نوبه خود وظیفه می‌دانم از عزیزان زحمتکش و مخلصی که در خبرگزاری رسا تلاش کرده و کارهای ارزنده‌ای را در معرض دید قرار می‌دهند تشکر کنم.

گفتنی است پایگاه جریان شناسی فکری روحانیت «رسای اندیشه» شامگاه شنبه، نوزده بهمن ماه سال جاری در سالن اجتماعات خبرگزاری رسا به صورت رسمی راه اندازی شد./993/پ202/ع

ارسال نظرات