۱۱ آذر ۱۳۹۲ - ۱۸:۳۲
کد خبر: ۱۹۱۲۴۷
امام جمعه سیهات عربستان:

تصور دست‎یابی به یقین حقیقی عامل بسیاری از اشتباهات تاریخ است

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه سیهات عربستان ضمن شرح یقین حقیقی و آثار آن در زندگانی انسان گفت: تصور دست‎یابی به یقین حقیقی عامل بسیاری از اشتباهات در طول تاریخ شده است.
شيخ عبدالله النمر از علماي شيعه عربستان

 

به گزارش خبرگزاری رسا، حجت الاسلام شیخ عبدالمحسن النمر امام جمعه سیهات عربستان روز گذشته در جمع مردم این شهر با اشاره به آیه 82 سوره انعام گفت: مسائل بسیاری در ساختار شکل گیری شخصیت انسانی و اجتماعی همانند نسبت، مال، چهره و روابط اجتماعی موثر و تاثیرگذار است.

 

وی افزود: این ملاک‎های شخصیتی در اجتماع نیز بسیار حائز اهمیت است به طوری که می تواند در مسائلی همانند اقتصادی، اداری و سیاسی، قویترین و بادوام‎ترین عنصر معرفت و فرهنگ باشد.

 

این عالم عربستانی عنوان کرد: در هر جامعه‎ای که فرهنگ وجود نداشته باشد به طور یقین آن جامعه بسیار ضعیف و سست است. عمل پاک و با اخلاص عقیده و سلوک معنوی انسان‎های صالح است که باید با کسب معرفت و افزایش ایمان، عقیده خود را به خدا قوی‎تر کرد.

 

وی یقین حقیقی را استوار بر دو برهان دانست و بیان داشت: برهان به معنای واقعی بر ضمیر و ناخوداگاه انسانی پایه گذاری شده است که این نوع یقین بر مبنای حقیقت و برهان تکیه دارد.

 

حجت الاسلام نمر، نوع دوم یقین را توهمی بر شمرد و گفت: در یقین توهمی انسان با تحریک شهوت‎های درونی به بعضی از ظن و شک‎ها قالب یقین می‎پوشاند و ادعای یقین حقیقی و تام می‎کند که آیه 42 سوره بقره این نوع یقین را باطل بر می‎شمارد.

 

وی ادامه داد: بیشترین اشتباهاتی که انسان در طول زندگانی خود انجام می‎دهد از قبیل نوع دوم یقین است که انسان فکر می‎کند اقدامی که دارد انجام می‎دهد درست است ولی در حقیقت اشتباه محض است. هر انسانی عارف به همه معارف دینی نیست و نمی تواند همه معارف دینی را فراگرفت.

 

امام جمعه سیهات عربستان با اشاره به روش‎های تشخیص یقین حقیقی از غیر حقیقی گفت: برای متوجه شدن یقین صادق باید به نتیجه آن نگاه کرد اگر نتیجه سالم و مطابق شریعت اسلامی بود این یقین صحیح و قابل اطمینان است./994/ب902/د

ارسال نظرات