۲۹ آبان ۱۳۹۲ - ۱۲:۲۹
کد خبر: ۱۹۰۱۶۴
آیت الله آملی لاریجانی:

غرب به دنبال جدا کردن نسل جوان از پیشینه و هویت دینی است

خبرگزاری رسا ـ رییس قوه قضائیه با بیان این که غرب به دنبال منقطع کردن نسل جوان از پیشینه و هویت دینی خود است، گفت: معرفی عالمان، آثار و الگوهای اخلاقی تاریخی بسیار نقش بی بدیلی در این خصوص دارد.
آيت الله صادق آملي لاريجاني آيت الله آملي لاريجاني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری در ساری، آیت الله آملی لاریجانی رییس قوه قضاییه ظهر امروز در کنگره بین المللی علامه ابن شهرآشوب ساوری با اشاره به این که برگزاری کنگره ها نقاط تاریک را روشن می کند، گفت: کنگره و همایش ها فرصتی برای معرفی شخصیت ها و عالمان دینی به جامعه اسلامی است.

 

وی با اشاره به این که عالمانی همچون ابن شهرآشوب نقشی بسیار ارزنده و اثرگذاری در شکل دهی هویت ما دارند، افزود: مرحوم ابن شهرآشوب یک حلقه از حلقه های عالمان مؤثر در هویت دهی به انسان است.

 

آیت الله آملی لاریجانی با بیان این که اندیشه های ثانوی به ما ثابت می کند که هویت ما مرهون کاری است که در طول تاریخ برای ما صورت گرفته است و ما یک حقیقی داریم که شخصیت ما ساخته شده از این آثار در تاریخ بوده است، نقش عالمان در ایجاد این سنت و انتقال سنت ها باید مورد بررسی قرار گیرد.

 

وی با اشاره به این که علم، عمل و رفتار ما هویت ما را می سازد، خاطرنشان کرد: علم انسان ساز است و این علم از کجا آمده و این علم به یکباره و بریده از پیشینه تاریخی این علم را کسب نکردیم.

 

آیت الله آملی لاریجانی ادامه داد: علمی که ما و رفتار ما را می سازد خود معلول اندیشه های دیگری است و معلول کاری است که علما به صورت حلقه های متعدد در تاریخ انجام دادند.

 

وی ادامه داد: آنچه که امروز برای ما به عنوان یک هویت حاضر است در واقع معلول یک پروسه دائمی است و آنچه که این حلقه ها را ساخته عمدتاً عالمان دینی بوده است.

 

آیت الله آملی لاریجانی افزود: علامه ابن شهرآشوب به عنوان یک حلقه از حلقه های تحویل دهنده این سنت در ساختن هویت من دخیل بوده و توجه به این امر و شناختن عالمان دینی و معارفی که آنها تحویل می دهند در شناختن خود من دخیل است.

 

رییس قوه قضاییه ادامه داد: اگر می خواهیم به نحو تفصیلی خودمان را بشناسیم حتماً مراجعه تاریخی لازم است و شناختن عالمان و معارفی که منتقل کردند بسیار مهم است.

 

وی با اشاره به این که عالمانی در مغرب زمین در خصوص نقش سنت ها سخن گفته اند، ادامه داد: زمانی در مغرب زمین تجدد به عنوان یک گرایش فکری و عملی مطرح شده است و آنچه که به آن مدرنیته می گفتند و متأسفانه وقتی به عنوان تجدد به کشور ما آمد یک سری آدم خودباخته و غرب زده آمدند و گفتند ما از فرق سر تا نوک پا باید فرنگی شویم.

 

وی ادامه داد: این حرف ناشی از این بود که تفکر مدرنیته که تا اکنون هم در مغرب زمین حاکم است و لیبرالیسم غربی نیز از آنجا ناشی می شود این است که ما آنچه که سنت است را باید کنار بگذاریم، سنت مربوط به گذشته است و الآن جهان دائم در حال تحول است و ما حرف نو می خواهیم.

 

آیت الله آملی لاریجانی خاطرنشان کرد: وقتی این اندیشه وارد محیط دینی ما می شود تبدیل به این می شود که بگویند که علما حرف های گذشته می زدند که در زمان طاغوت نیز می گفتند روحانیت مرتجع هستند و این تفکر مدرنیته است که آنچه که مربوط گذشته است باید برود.

 

وی افزود: بحث مرجعیت که منبع مورد اعتبار که رجوع ما باشد این را هم گذاشتند کنار و تفکر مدرنیته مقابل تفکر مرجعیت است.

 

رییس قوه قضاییه با اشاره به این که برخی منتقدان مدرنیته در غرب می گویند که ما در سنت ها زندگی می کنیم، ادامه داد: وقتی واکاوی می کنیم تحول علمی و هویت خودمان را آنچه که مهم است علم و رفتار ما است که همه این ها در سنت واقع شده و معلول سنت است یعنی پیشینه تاریخی که عمدتاً در محیط دینی از سوی عالمان دینی نقل و انتقال داده می شود عالمان دینی جدای از این که خود عالم، روشنگر و واجد معلومات هستند و در مقام عمل نیز نمونه و سرآمد هستند یک نقش دیگری نیز ایفا می کنند که سنت ها را از نسلی به نسل دیگر انتقال می دهند.

  

وی با بیان این که علم ما وامدار این سنتی است که به دست ما رسیده، گفت: ما نمی گوییم که سنت ها تحکم اضطراری جبری دارند، اما واقع در سنت هستیم و از این معلومات استفاده کردیم و به یک نقطه اندیشه ای رسیدیم.

 

رییس قوه قضاییه با بیان این که ما در هر صورت در فضای سنت ها تنفس، تدبر و فهم می کنیم، خاطرنشان کرد: این بحث مهمی است که مدرنیته که فکر ساعد در مغرب زمین است که می گویند سنت کنار رود، نقادان مدرنیته حرفی می زنند که بسیار قابل توجه است.

 

آیت الله لاریجانی با بیان این که نقش عالمان دین علاوه بر نقش وجودی آنها تأثیری است که در سلسه می گذارند و در ساختن هویت ما دخیل هستند.

 

وی ادامه داد: رسیدن، آشنا شدن به وضعیت علما و پرداختن به معرفی علمان دینی در جامعه دینی یک اثر مهم خودآگاهی دارند یعنی جوامع ما خودشان را می شناسند و خودآگاهی نیز منشأ استقلال دارد.

 

رییس قوه قضاییه با بیان این که زمانی فرهنگ های مهاجم بر این کشور تسلط پیدا می کنند که دین کشور را بی پناه ببینند و وقتی یک ملتی از خود اندیشه نداشته باشد، اندیشه مهاجم زود حاکم می شود.

 

وی ادامه داد: اگر یک ملتی پیشینه تاریخی دارد و هویت آن بر سر سفره هزاران عالم نشسته این فرهنگ مهاجم نمی تواند به راحتی حاکم شود چون فرهنگ ما ساخته شده از آنجا است.

 

آیت الله آملی لاریجانی با بیان این که در دوران طاغوت خیلی تلاش کردند تا مسأله روحانیت و مجالس عزاداری را بر هم بزنند، گفت: در کشور ما هویتی داریم که هزار 400 سال ساخته شده بر این اساس است و این هویت به زودی قابل از بین بردن نیست مگر این که عالمان و متدینین به وظابف خود عمل نکنند.

 

وی ادامه داد: به فراموشی سپردن ارزش های دینی چیزی است که فرهنگ های مهاجم می خواهند.

 

وی با اشاره به اخطار چند سال قبل رهبر معظم انقلاب اسلامی در خصوص شبیخون فرهنگی، افزود: در این تهاجم می خواهند بین نسل موجود و پیشینه ای که او را ساخته انقطاع ایجاد کنند که این انقطاع آسان هم نیست و در واقع به بحران هویت این شخص می انجامد.

 

آیت الله آملی لاریجانی با بیان این که مشکل مدرنیته که به بحران مدرنیته در مغرب زمین معروف است، هویت شخص را قطع کرده، گفت: مثل یک انسان آویزان و رها شده در آسمان است.

 

وی با اشاره به این که این مطلب به لحاظ تربیتی برای ما بسیار مهم است، گفت: خانواده ها نباید بگذارند این انقطاع برای فرزندان شان ایجاد شود و ماهواره ها، اینترنت و سی دی های مبتذل در مقام این هستند که نسل جوان و پیشینه او فاصله بیاندازند که این کار همان شبیخون فرهنگی است.

 

وی ادامه داد: ما به عنوان کار عقلانی و دینی مسأله هویت خود را احیاء کنیم یعنی شناخت خودمان را از طریق شناخت پیشینه تاریخی خودمان احیا کنیم.

 

آیت الله آملی لاریجانی با بیان این که الگو های فرهنگی و اخلاقی باید به مردم و نسل جوان معرفی شود، تصریح کرد: نگذاریم انقطاع ایجاد کنند و کشورهای غربی همواره از حقوق بشر حرف می زنند اما شبیخون آنها ضد بشری است.

 

رییس قوه قضاییه با بیان این که غرب به دنبال منقطع کردن نسل جوان از پیشینه و هویت دینی خود است، افزود: معرفی عالمان، آثار و الگوهای اخلاقی تاریخی بسیار نقش بی بدیلی در این خصوص دارد.

 

وی با بیان این که امام خمینی(ره) از جمله شخصیت هایی هستند که در شناخت خود و بازگشت به هویت تأکید داشتند، خاطرنشان کرد: علمای ما نشان دادند که در مقام فهم و شناخت مرز قائل نیستند و کتابخانه های عالمان شیعی مملو از کتب اهل سنت بود و در مواجهه علمی مرز قائل نبودند.

 

آیت الله آملی لاریجانی در پایان گفت: خود بودن یعنی این که پیشینه تاریخی خود، اعتقادات، منبع الهی و آثار اهل بیت را مورد توجه قرار دهیم و این جز با کار خالصانه و مجاهدانه مقدور نیست./950/پ201/ج

ارسال نظرات