عامل رشد و گسترش سلفیها و وهابیت سوار شدن بر بال شبهات است
وی ادامه داد: بزرگ وهابیان محمد بن عبدالوهاب است و دلیل اینکه تفکر و اندیشه این فرد همانند تفکر ابن تیمیه و حنبلی از بین نرفته به سبب پشتیبانی محمد بن سعودی و ارتباط با انگلستان بوده است.
استاد حوزه و دانشگاه در ادامه سخنان خود به بررسی مفهوم سلفی پرداخت و اظهار داشت: گاهی نگاه ما به سلفیها تاریخ محور است، در حدیث شناسی سلفیها اعتقادی به رأی نداشته و عقل را کنار میگذارند، برای نمونه فردی همانند احمد بن حنبل به شدت حدیث گرا بوده و حتی به روایت ضعیف نیز اسناد میکرده که این واکنش حنبل در برابر معتزله بوده است.
وی افزود: امروز نیز سلفی به شدت خود را به احمد بن حنبل میچسبانند چرا که این فرد حدیث گرا بوده است، همچنین به عقیده ابن تیمیه عمل صحابه در قرن نخست، دوم و سوم همانند قرآن و سنت از منابع شریعت است، چرا که پیامبر(ص) فرمودند «بهترین مردم کسانی هستند که در قرن من و دو قرن پس از من زندگی میکنند» ابن تیمیه نیز بر اساس این روایت سخنان صحابه را با چشمهای بسته میپذیرد.
حجتالاسلام علیزاده موسوی مرجعیت علمی، اجتماعی، حکومتی سلفیها را گذشتگان برشمرد و خاطرنشان کرد: سلفیها میگویند سلف هر کاری که انجام داده باشند درست بوده و ما نیز سعی میکنیم همانند آنها باشیم از اینرو از کمترین امکانات استفاده کرده و همانند گذشتگان لباس میپوشند.
وی تصریح کرد: نگاه سلفیها به حکومت خلیفهای است در حالی امروز در میان اهل تسنن نگاه خلیفهای وجود نداشته و نظریه شورا محور حاکم است، عقاید سلفی گری در دوران ابن تیمیه بسته میشود، ابن تیمیه میگوید یک فرد سلفی نقل گرا است در حالی که ما در اسلام برای رسیدن به حکم چهار روش عقل، نقل، روش کشف، شهود و تجربه را داریم.
این محقق حوزوی با بیان اینکه اسلام روش عقلی و نقلی را در کنار یک دیگر میپذیرد، عنوان ساخت: سلفیها صرفاً به نقل تأکید میکنند در حالی که در قرآن بیش از چهل بار عقل بیان شده است، سلفیها حتی در حوزه روایت نیز صحیح عمل نمیکنند بلکه تنها به برداشتهای خود اکتفا میکنند، معیار سلفیها در روایت سلیقهای است و هر جای که با دیدگاههای آنها سازگاری داشته باشد را قبول دارند.
وی افزود: دومین حوزه ابن تیمیه رابطه معنی و لغت ظاهری است، ثمره این تفکر نیز این میشود که میگویند خدا پا، دست، چشم و اعضای بدن دارد؛ همچنین مبنای سلفیها در حوزه هستی شناسی مربوط به حس میشود یعنی میگویند چیزی را که ما حس نکنیم قابل قبول برایمان نیست، ثمره حس گرایی نیز در نگاه سطحی آنها به برزخ ظاهر میشود.
حجتالاسلام علیزاده موسوی با اشاره به اینکه خود مفهوم سلف ارزش داشته و به معنای گذشتگان است، گفت: زمانی مفهوم سلف بیارزش میشود که به یک فرقه و مذهب تبدیل شود.
وی تصریح کرد: سلفیها امروز مذهب ایجاد کردند و دلیل گسترش و رشد این اندیشه سوار شدن بر بال شبهات است، در دنیا پانزده میلیون وهابی واقعی وجود ندارد ولی آنها با ایجاد شبهه کارهای خود را پیش میبرند و تفاوت شبهه با پرسش در این است که پرسش یعنی طلب استفهام ولی شبهه یعنی تخریب تفکر و اندیشه دیگران.
پژوهشگر حوزوی با اشاره به اینکه در دوران ابن تیمیه سلفیه اعتقادی بوده است، خاطرنشان کرد: سلفی گری امروز سیاسی و اعتقادی است چرا که سیاست در کنار عقاید قرار میگیرد./993/پ202/ن