۲۴ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۶:۲۲
کد خبر: ۱۸۴۲۴۰
آیت الله امامی کاشانی:

نورانیت انسان صالح در پرتو قرب الهی جز در سایه نماز حاصل نمی شود

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه موقت تهران گفت: نورانیت انسان صالح در پرتو قرب الهی جز در سایه نماز با توجه حاصل نمی شود که اگر این امر پایه و اساس نماز انسان قرار گیرد در واقع انسان خودش را زنده کرده و این همان معنای تجلی است که همراه با نماز خوانی درست در مسجد به دست می آید.
 آيت الله امامي کاشاني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، اختتامیه همایش ملی«تجلی نماز و مسجد در فرهنگ رضوی»، ظهر امروز 24 شهریور با حضور آیت الله محمد امامی کاشانی، امام جمعه موقت تهران، حجت الاسلام حمید رضا سلیمانی، مشاور وزیر ارشاد و دبیر ستاد عالی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور، سعید سرابی، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی در سالن همایش های دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی با ارایه دو مقاله برگزیده برگزار شد.

 آیت الله محمد امامی کاشانی در این مراسم با اشاره به حدیثی از امام رضا (ع) و آیات قرآن درباره اهمیت و فواید نماز اثرگذار و سود بخش به سمت کمال معنوی انسانی، اظهار داشت: در واقع تاکید امام رضا(ع) بر این است که نماز زیاد عبادت نیست و نمازی جزو عبادت محسوب می شود که در فضای تفکر و تأمل  و همراه با تدبر و مطالعه باشد.

نماز همراه با تفکر و تأمل در جوهره وجودی انسان متجلی می شود

وی در ادامه با طرح این سؤال که تفکر باید به چه صورتی باشد و معنای تفکر چیست؟ تصریح کرد: در آیه 125 سوره بقره خداوند حضرت ابراهیم (ع) را امر به ساختن خانه اش کرد و در واقع مسجد محلی برای نمازخواندن شد و این موضوع حاکی از این مطلب است که ظرف نماز مسجد است و ارزش نماز در مسجد متجلی می شود نه در خانه و غیر خانه.

امام جمعه موقت مشهد در  ادامه تشریح آیه 125 سوره بقره تصریح کرد: از آنجا که حضرت ابراهیم (ع) خانه خدا را برپا کرده است  و این خانه، همان خانه توحید است در واقع مسجد نیز برپایه ولایت است و ولایت به معنای  قرب الهی است و مسجد با این دو شاخصه  و از سویی نماز همراه با تفکر و تأمل نقطه اوج این مکان است.

وی در ادامه با اشاره به نامگذاری نام همایش گفت: در واقع تجلی به این معنا است که نماز و مسجد آثار خودش را در جوهره وجودی انسان نشان بدهد.

آیت الله امامی کاشانی با اشاره به اهمیت نماز از زبان امام رضا (ع) و با تبیین سیره رضوی گفت: تجلی نماز و مسجد در فرهنگ امام رضا (ع) این است که ظرف نماز مسجد است و ریشه نماز و مسجد ولایت است و ولایت همان قرب الهی است که هر انسانی با قرب به حق می تواند از نور خداوند نورانی شود و به حکمت دست یابد.

نورانیت انسان صالح در پرتو قرب الهی  جز در سایه نماز با توجه حاصل نمی شود

وی افزود: نورانیت انسان صالح در پرتو قرب الهی  جز در سایه نماز با توجه حاصل نمی شود که اگر این امر پایه و اساس نماز انسان قرار گیرد در واقع انسان خودش را زنده کرده و این همان معنای تجلی است که همراه با نماز خوانی درست در مسجد به دست می آید.

امام جمعه موقت تهران با بیان ویژگی های نماز خوان واقعی در سیره رضوی گفت: در واقع چنین فردی با این خصوصیات اهل راز  و نیاز با معبود می شود و ولی خدا و امام معصوم (ع) نیز با او ارتباط می گیرند.

حجت الاسلام حمیدرضا سلیمانی، مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و دبیر ستاد عالی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور نیز در این مراسم به بیان اهمیت  نماز در قرآن و سیره ائمه اطهار (ع) پرداخت و اظهار داشت: در واقع برترین و بهترین رسالت حضرت ابراهیم (ع) اینست که نماز را به پا دارد و خانواده اش را نیز به این فریضه الهی دعوت کند.

وی افزود: سفارش نخستین و آخرین پیامبر اکرم (ص) به نماز، توجه حضرت علی (ع) به نماز در زمان جنگ با کفار و نماز امام حسین (ع) در واقعه عاشورا درکربلا در واقع همان پیام های  اهمیت دادن به این  فریضه واجب الهی است.

انقلاب از مساجد متولد شد

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به جایگاه عبادی و سیاسی مسجد به بیان جایگاه مسجد از زبان امام خمینی (ره) نیز پرداخت و اظهار داشت: در واقع امام (ره) نیز پیام خودشان را از طریق مساجد به گوش جهانیان رساندند و انقلاب از مساجد متولد شد.

حجت الاسلام سلیمانی با اشاره به مهندسی خاص قرآن نسبت به نماز گفت: در قرآن کریم پیوندهای بسیاری برای نماز ترسیم شده است و نمازهمراه با روزه، زکات ، حج، جهاد، مشورت و عدالت اجتماعی آمده است.

وی افزود: در واقع این مهندسی قرآن است که نماز را با موضوعات ومبانی مختلف درهم آمیزد که  فراموش نشود.

در این مراسم از رقیه علایی، سیما جوینی پور، باقر گرگین، عبدالرضا نور محمدی، اصغر طهماسبی، فاطمه حمیدیان، مجید غلامی، الهام تقی نیا و محمد جانی پور به عنوان برگزیدگان همایش علمی پژوهشی «تجلی نماز و مسجد در فرهنگ رضوی» نیز تقدیر شد.

 گفتنی است، در این مراسم از آیت الله موسوی شاهرودی که به مدت پنجاه سال امام جماعت حرم رضوی و مسجد حوض لقمان مشهد هستند نیز تجلیل شد./934/پ202/ج

ارسال نظرات