۱۴ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۸:۵۹
کد خبر: ۱۸۳۱۰۰
آیت الله سبحانی:

مبانی عقیدتی خود را شجاعانه و مؤدبانه مطرح کنیم/ شیعه نقطه ضعف ندارد

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت‌الله سبحانی با تاکید بر طرح عالمانه، محققانه و شجاعانه مبانی عقیدتی شیعه گفت:‌ ما باید در موضع هجوم باشیم، باید تاریخ را ورق بزنیم و با عقاید سایر فرقه ها آشنا شویم و مؤدبانه و محققانه تاریخ را برای آنان روشن کنیم؛ وظیفه ما دفاع نیست زیرا ما نقطه‌ضعفی نداریم که نیاز به دفاع باشد.
درس تفسير قرآن کريم آيت الله سبحاني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حضرت آیت‌الله جعفر سبحانی از مراجع تقلید، امروز چهاردهم شهریور در آخرین جلسه از سلسله مباحث درس «کلام و اندیشه اسلامی» ایشان در مدرسه سلیمانیه، با تأکید بر منحرف بودن رهبران سلفیان، گفت: این مذهب را بررسی کرده و شناختیم و با تناقضات آن نیز آشنا شدیم؛ ما نیز می‌توانیم یک سلفی باشیم اما در معنای واقعی خود یعنی سلف صالح نه شخصی مثل مروان بن حکم.

وی به کشته‌شدگان در جنگ  صفین اشاره کرد و افزود: همان طور که در جنگ صفین که میان امیرالمؤمنین (ع) و معاویه در گرفت، تعداد زیادی از سپاه دو طرف کشته شدند، حال آن که اگر سلف ملاک باشند، کدام طرف جنگ بر حق بوده و کدام طرف باطل؟ از سوی دیگر، اگر یک طرف را حق بدانیم، طرف دیگر این جنگ باطل است پس عملکرد سلف، مصون از گناه نیست و این دلیل آنان پذیرفتنی نیست.

این استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این که سلفیان بیان نقاط ضعف خود را خط قرمز قرار داده‌اند، اظهار داشت: هرگاه از نقاط ضعف و تناقضات عقاید آنان سخنی مطرح می‌شود، برای فرار از پاسخ دادن و همچنین نپذیرفتن آن، سخنی از عمر بن عبدالعزیز که خود فردی خطاکار است نقل می‌کنند که می‌گوید: «خداوند شمشیرهای ما را از خون انان پاک کرده پس زبان ما نیز به ذکر آنان آلوده نشود».

وی خاطرنشان کرد: ببینید کسانی که امروز به عنوان رهبران فکری سلفیان مطرح هستند، چند نفر از آنان به دست پیامبر حد خورده‌اند؟ اگر بناست سلفی باشیم، باید سلفی صالح باشیم و سلف، همان ائمه اثنی‌عشر هستند.

حضرت آیت‌الله سبحانی با بیان روایتی از امیرالمؤمنین: «هرکسی در خانه خود بنشیند و به او حمله کنند، او از بین خواهد رفت»، تأکید کرد: ما نباید در موضع دفاع باشیم تا بر ما اشکال کنند و ما جواب دهیم، ما باید در موضع هجوم باشیم، باید تاریخ را ورق بزنیم و با عقاید آنان آشنا شویم و مؤدبانه و محققانه تاریخ را برای آنان روشن کنیم؛ وظیفه ما دفاع نیست زیرا ما نقطه‌ضعفی نداریم که نیاز به دفاع باشد.

وی تصریح کرد: وظیفه ما، معرفی سلفی‌هایی که مدعی هستند و خلفای اموی از طریق رسانه‌هاست؛ آنان می‌خواهند افرادی همچون متوکل را به عنوان سلفی معرفی کنند.

این مرجع تقلید به بیان شخصیت جنایتکار متوکل پرداخت و عنوان داشت: او شخصی است که برای اهل حدیث بسیار ارزشمند بوده و او را سلف می‌دانند درحالی‌که متوکل کسی است که قبر حسین بن علی (ع) را شکافت و در آن شیار ایجاد کرد تا در آن زراعت کنند و کسی است که عقل‌گرایان را از بین برد و اهل حدیث را مطرح کرد؛ آیا این شخص می‌تواند سلف صالح باشد؟

تنها ائمه اطهار (ع) سلف صالح هستند

استاد عالی حوزه علمیه قم یادآور شد: در اطراف شهر مشهد جوانانی هستند که تبلیغ سلفی گری می‌کنند، جوانان شما نیز باید با مطالعه تاریخ، زندگی، عقاید و ضعف‌های آنان، به آنان هجوم علمی، ادبی و اخلاقی انجام دهند.

حضرت آیت‌الله سبحانی با اشاره به نزدیک شدن به دهه کرامت، با بیان این مطلب که لقب عالم آل محمد را تنها امام رضا (ع) دارا است، اظهار داشت: ایشان به دلیل مناظرات علمی بسیار و پاسخ‌گویی به سؤالات ادیان مختلف، این لقب را تنها به ایشان نسبت داده‌اند؛ تمام ائمه معصوم (ع) عالم هستند اما این لقب تنها بای ایشان استفاده می‌شود.

گفتنی است، در پایان این جلسه، حضرت آیت‌الله سبحانی به چند سؤال طلاب حاضر در سالن پاسخ داد و همچنین محمد عیدیان، طلبه جوان مدرسه علمیه سلیمانیه به دست این مرجع تقلید ملبس به لباس مقدس روحانیت شد. حضرت آیت الله سبحانی خطاب به این طلبه جوان گفت: وقتی عمامه را بر سر می‌گذارید، بسیاری از حلال‌ها بر شما حرام می‌شود زیرا دیگر یک فرد عادی نیستید و این لباس، حرمت دارد./9315/پ202/ج

ارسال نظرات