۰۴ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۹:۲۹
کد خبر: ۱۸۱۸۶۴
آزمون جدید ارشاد/14؛

معادلات فرهنگی نیازمند چاره‌جویی است

خبرگزاری رسا ـ به راستی در این زمانه که تهاجم فرهنگی از مرحله شبیخون فرهنگی گذر کرده و به پهنای جنگ نرم وارد شده است، ما در کدامین سو به تفرج گام می زنیم. چه برنامه جامعی در زمینه مقابله با امواج خانمان سوز ماهواره داریم؟ چگونه می خواهیم با تهدیدات مهاجمی که سبک زندگی مردم را مورد تهدید قرا داده است مقابله کنیم؟
فرهنگ
فرهنگ امری سیال و بین الاذهانی است که از تراکم نشانه های محیطی، رفتارهای شخصی، کنش ها و واکنش های انسانی مردمان جوامع شکل می گیرد و فرهنگ اسلامی فرهنگی است که تمامی ارکان و اصول و موازین آن بر اساس شریعت و اخلاق اسلامی بنا شده است و مهم تر این که بر ساختاری از معرفت شناسی، انسان شناسی و جهان شناسی دینی بنیان نهاده شده است که بدون شک تحقق فرهنگ ناب اسلامی بدون روش شناختی اجتهادی میسر نیست.
 فرهنگ در گذر زمان
فرهنگ زاییده دوران ها است و زمان در بطن خود با توجه به رفتارهای نشأت گرفته از منبع های کنش توانسته است روح معنوی جامعه را سامان دهد. بدون شک اگر فارابی در کتب خود در تقسیم اجتماعات انسانی به طبقه بندی پرداخته است و جوامع را از مدینه فاضله تا مدینه ضاله برشمرده است، متکی بر ارزش ها و فرهنگ های  ابناء بشر در یک دوره زمانی خاص عمل نموده است.
بررسی فرهنگ در زمان ما که زمان جوشش دین در مقیاس یک حرکت دینی در قاب تمدن سازی نوین جهانی است، بدون شک نیازمند تحلیل پیدایش و بررسی محتوای فکری و شالوده نظری انقلاب اسلامی ایران است.
انقلاب اسلامی ایران در مقایسه با سایر جنبش هایی که در کشورهای دیگر اتفاق افتاده است، دارای ویژگی منحصر به فردی است که از آن جمله رویکرد فرهنگی آن است.
با نگاهی به شعار های مردم در قبل از انقلاب و مطالبات مردمی شکل گرفته که بر اساس سخنان رهبران مردمی و در رأس آنها که معمار کبیر انقلاب امام خمینی(ره) است، می توان نظریات شکل گیری انقلاب بر اساس فرهنگ را از رهیافت های اقتصادی، سیاسی، روان شناختی و... بارزتر دانست.
پس از وقوع انقلاب اسلامی ایران که مطالبه به حق آن اسلامی شدن ارکان و ساختارهای کشور بود، مجامع علمی حوزوی و دانشگاهی کشور که مغز متفکر یک جامعه اند، نباید از انقلاب و تحول بی بهره می ماندند و ضروری بود تا با انقلاب علمی و فرهنگی،  زمینه ساز فرهنگی شدن جامعه تا ریزترین واحدهای اجتماع شوند.
بدون شک برای فرهنگ سازی باید صبور بود تا مردم خود متفطن شوند و با هوشیاری کامل برای چرخش فرهنگی به نفع فرهنگ ناب و تعالی قدسی حرکت کنند و البته در این بین دستگاه های فرهنگی حاکمیتی همچون وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با تمامی معاونت ها و ساختارها و سازمان هایش بدون اتلاف وقت به زمینه سازی و بستر سازی روی آورند و با سرلوحه قرار دادن قانون اساسی جمهوری اسلامی، به تدوین برنامه های عملی مبتنی بر سند چشم انداز ایران 1404 بپردازند و گام به گام برای حرکت فرهنگی مطلوب، عمل کنند.
 آسیب های فرهنگ
در این بین آشفتگی های کار فرهنگی ناشی شده از نداشتن نقشه راه مشخص، تعدد دستگاه های فرهنگیٰ سلیقه ای عمل کردن مدیران در رده های گوناگون، آماری زدگی، عدم بهره گیری از ظرفیت های حوزه های علمیه در بحث توانمند سازی نیروهای انسانی و... موجب شده تا چرخ فرهنگ خوب نچرخد و خلأهای فرهنگی دامن گیر جامعه ما شود.
به راستی در این زمانه که تهاجم فرهنگی از مرحله شبیخون فرهنگی گذر کرده و به پهنای جنگ نرم وارد شده است، ما در کدامین سو به تفرج گام می زنیم. چه برنامه جامعی در زمینه مقابله با امواج خانمان سوز ماهواره داریم؟ چگونه می خواهیم با تهدیدات مهاجمی که سبک زندگی مردم را مورد تهدید قرا داده است مقابله کنیم؟
 چند سؤال اساسی
سوالات زیر از انبوه سؤالاتی است که می توان متصدیان ارشد فرهنگی جمهوری اسلامی ایران را با آن مواجه ساخت و پرسید:
1- چه برنامه ای برای تجدید حیات اجتماعی پرنشاط جوانان در موقیعت های مختلف فرهنگی دارید و چگونه می توانید با برنامه ریزی آمارگرایی مد شده، مدیران فرهنگی کشور را کاهش دهید؟
2- در زمینه کاستن از کارهای موازی و رنجی که امروز از جزیره ای بودن کارهای فرهنگی می بریم، چه چاره ای اندیشیده اید؟ آیا اصلاح قانون را پیشنهاد می دهید یا اینکه از سر دلسوزی به جلسات هم اندیشی همت می گمارید؟(ایجاد قوانین مناسب برای همگرایی فرهنگی اگر چه مطلوب است، اما زمان بر شدن این قوانین و اختلاف نظرها باعث شده تا این روال در طول این سالیان با کندی پیگیری شود؛ هم چون قوانین مربوط به یکسان سازی مدیریت مساجد که لوایح پیشنهادی چند سالی است در شورای عالی انقلاب فرهنگی معطل مانده است).
3- در زمینه حمایت از تولیدات فاخر فرهنگی چگونه عمل خواهید کرد؟ به این محصولات ضریب حمایتی خاص می دهید و اتهام کار سفارشی را به تن هنرمندان می خرید یا با باز گذاشتن دامنه تولیداتٰ عملا در پهنه بی برنامگی قرار خواهید گرفت؟
4- در راستای تعالی فرهنگ انقلاب اسلامی ایران و ترویج سبک زندگی اسلامی چه خواهید کرد و از کجا شروع خواهید کرد؟
5- بودجه قرآنی که مصوب مجلس شورای اسلامی است، به چه نحو تخصیص خواهید داد؟ آیا این بودجه، هم چون برخی سال های پیش، با ناکامی قرآن دوستان مواجه خواهد شد یا با تدبیر وعده داده شده، سهم هر چند ناچیز این ثقل عظیم در جامعه اسلامی پرداخت خواهد شد؟
6- جلوگیری از نشر اکاذیب و تروج کتاب های ضلال و رصد جریان های منحرف فکری که پشتوانه اش دشمن شناسی است، تقویت خواهید نمود یا از صدای افراد و بلندگوهایی که فریاد "یا ممیزا" سر می دهند، رنجیده خاطر خواهید شد؟
7- داستان رفعت مقام جایگاه اهالی فرهنگ را چگونه محقق خواهید کرد؟ آیا تلاش شما برای احقاق حق این قشر فرهیخته به شعار منحصر خواهد شد یا اقدامات منظم عملی و نه مقطعی جایگزین آن خواهد شد؟
آنچه گفته شده بخشی است از همه دغدغه های نسل فرهنگی جامعه ایران اسلامی که تدبیر و اعتدال را رصد می کند و امیدوار است فرهنگ که حضورش در این روزهای متورم اقتصادی، لاغر شده به روزهای فرح بخش خود نزدیک شود و نشاط فرهنگی را در کنار قوام سیاسی و پیشرفت اقتصادی به نظاره بنشیند و برای این معادلات چند مجهولی، چاره جویی منطقی مبتنی بر تفکر نخبگانی صورت پذیرد.
علیرضا استادیان
/909/702/ر
ارسال نظرات