توضیحات وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش درباره عملکردش در فتنه88
به گزارش خبرگزاری رسا، محمد علی نجفی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش امروز در صحن علنی مجلس در دفاع از برنامههای خود، گفت: اینکه در بحث مربوط به بررسی وزرای پیشنهادی وزارتخانهها، وزارت آموزش و پرورش اولویت پیدا کرده است با اینکه بر اساس حروف الفبا بود، به فال نیک میگیرم و امیدوارم در آینده نیز مجلس و دولت به این تقدم توجه کنند.
وی افزود: فعالیت آموزش و پرورش از هر لحاظ بزرگترین و مؤثرترین فعالیت دولت است و هیچ خانوادهای نیست که نسبت به آموزش و پرورش حساس نبوده و تحت تاثیر تصمیمات آن نباشد. بنابراین رسالتی که بر دوش وزارت آموزش و پرورش است، اهمیت بسیاری دارد.
نجفی ادامه داد: پرورش نسل آینده کشور به عنوان افراد مؤمن، شایسته، کارآمد و خداجو که بتوانند از ارزشهای نظام دفاع کرده و باعث پیروزی کشور باشند، وظیفه وزارت آموزش و پرورش است.
وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش با بیان اینکه فعالیت وزارت آموزش و پرورش بسیار حساس است، گفت: اتخاذ هر تصمیم در حوزه آموزش و پرورش باید فارغ از شتابزدگی، استمرار و هم جهتی بین اعضای کلی نظام تعلیم و تربیت باشد.
وی اضافه کرد: با توجه به رسالت مهم وزارت آموزش و پرورش پیروی از یک اندیشه راهبردی در این حوزه اهمیت اساسی دارد.
نجفی، نبود یک برنامه راهبردی در حوزه آموزش و پرورش را یکی از ضعفهای نظام تعلیم و تربیت کشور در گذشته دانست و اظهار داشت: در طول سالیان گذشته تصمیمات ضد و نقیضی در زمینه برنامههای راهبردی حوزه آموزش و پرورش اتخاذ شده است.
وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش عنوان کرد: امروز یکی از بزرگترین فرصتهای ما این است که اسناد بالادستی قابل احترام و با ارزشی از نظر علمی و فنی و دینی تصویب شده و در اختیار آموزش و پرورش گذاشته شده است، سند بنیادین آموزش و پرورش مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی و سیاستهای کلی آموزش و پرورش که به تأیید مقام معظم رهبری رسیده و در سال 92 ابلاغ شده است، به عنوان اسناد مادر باید تا 20 سال آینده اساس برنامههای آموزش و پرورش باشد. بنابراین باید یک نقشه راه کامل با حضور کارشناسان مختلف در این زمینه تدوین شود.
نجفی با اشاره به صحبتهای زاکانی در رابطه با تغییر سند تحول آموزش و پرورش از سوی وی گفت: من قصد تغییر در سند تحول را ندارم و میگویم باید مجمعی تشکیل شود تا آنچه به نام سند در دو سال اخیر انجام شده است مورد بررسی قرار گرفته و اصلاح شود. همانطور که در سند نیز آمده است که هر 5 سال یک بار باید بررسی شود.
وی افزود: در سال 90 این سند تصویب شد و ما باید سال 95 نتیجه آن را عرضه کنیم.
وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش با اشاره به برنامههای خود برای وزارتخانه آموزش و پرورش عنوان کرد: 52 برنامه از 57 برنامه مستند سند تحول در برنامهای که به مجلس تقدیم کردم در نظر گرفته شده است، یعنی تمام اجزای اصلی سند پیشبینی شده است بنابراین من چطور میتوانم مخالف سند تحول باشم؟
وی افزود: مسئله دیگر، مسئله تربیت دینی است که من معتقدم غایت آموزش و پرورش تربیت است، آموزش ابزار و تربیت هدف است، بنابراین تربیت نباید در آموزش و پرورش نادیده گرفته شود.
نجفی گفت: نسبت تربیت به آموزش و پرورش مانند شیرینی به قند است همانطور که قند بدون شیرینی قابل تصور نیست و ارزشی ندارد، تربیت و آموزش و پرورش اینچنین هستند.
وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش عنوان کرد: من بحث تلفیق مبانی نظری سند تحول را مطرح کردم نه حذف فعالیتها.
وی ادامه داد: من معتقدم معلم، مدیر و ناظم نیز باید علاوه بر مربی پرورشی در پرورش و تربیت دانشآموزان نیز تلاش کنند در صورتی که در مجلس عنوان شد که معاونت پرورشی در زمان وزارت من منحل شده است. در حالی که اینگونه نبود.
نجفی اظهار داشت: نمایندگان مجلس اعلام کردند که در زمان وزارت من زمینه سازی برای انحلال معاونت پرورشی صورت گرفت تا وزیر بعدی آن را منحل کند ولی این کار در زمان وزیر بعدی نیز انجام نشد و 6 سال پس از وزارت من معاونت پرورشی منحل شد.
وی افزود: در گزارشی که من در سال 76 از عملکرد وزارت آموزش و پرورش دادهام بخش عمدهای را به گزارش دستاوردها و چشمانداز آینده در تمام موارد اختصاص دادم در صفحه 51 این گزارش گفتم پرورش در آموزش و پرورش اصل است و چه از نظر علمای دینی و چه از نظر کارشناسان فرهنگی و آموزشی هدف آموزش و پرورش باید پرورش باشد و معلم چه بخواهد چه نخواهد تاثیر پرورشی روی دانشآموزان دارد.
نجفی در ادامه خاطرنشان کرد: کسانی که در زمان وزارت من مسئولیتی در آموزش و پرورش داشتند میدانند که یکی از قویترین بخشهای وزارت ما مربوط به پرورش و مربیان پرورشی بود و ما میتوانیم بگوییم که در دوره وزارتمان به پرورش هویت دادیم.
وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در پاسخ به مخالفانش که ادعا کرده بودند وی مخالف تعلیم و تربیت دینمحور است گفت: من چنین چیزی را از سوی مخالفان نمیپذیرم. به عقیده من تعلیم و تربیت باید دینمحور باشد که البته این با آموزش دین در مدارس متفاوت است.
وی افزود: روح و جان همه اعضای آموزش و پرورش باید دین باشد اما معتقدم دین و روح دینی باید مبتنی بر تعالیم اسلام و بدون تحمیل باشد. ما معتقدیم تعالیم دینی باید آزادانه و آگاهانه باشد همانطور که در کلام خداوند آمده است: «لااکراهه فیالدین» تحمیل دین دانش آموز را دینگریز میکند و تمام حرف ما این است.
نجفی در ادامه با اشاره به اعتقادات عمیقش به نظام جمهوری اسلامی تاکید کرد: برای برخی از مخالفان متاسفم که برخی تهمتها را به کسی نسبت میدهند که به خاطر نظام اسلامی و عشق خدمت به انقلاب اسلامی تحصیل در معتبرترین دانشگاه آمریکا را نیمهکاره رها کرد و به ایران بازگشت. من به عشق انقلاب اسلامی و همراهی با شهید چمران آمدم و این منصفانه نیست که چنین مسائلی را به من نسبت دهند. سوال من اینجاست که این افراد بعدا چطور میتوانند پیش وجدان خود آرامش داشته باشند.
وی افزود: سه نفر از برجستهترین علمای دینی ما در زمان وزارت من جزو معاونینم در وزارت آموزش و پرورش بودند، حجت الاسلام قرائتی،حجت الاسلام محسنی اژهای و حجت الاسلام محمدیان روحانیونی بودند که عمدهترین همکاریها را در دوره وزارت من با شخص بنده داشتند و این به راحتی نشان دهنده تهمتی است که به بنده زدهاند و میگویند نجفی ارتباط خوبی با روحانیت ندارد و اکثر قریب به اتفاق مدیرانش فارغ التحصیلان غرب هستند، خواهش من از دوستان مخالف این است که حداقل چیزهایی که به من نمیچسبد، با اصرار به من نچسبانند.
نجفی در ادامه خاطر نشان کرد: تهمت به من، تهمت به فرهنگیانی است که بابت 9 سال خدمت من در آموزش و پرورش از من رضایت دارند. اینکه من 9 سال کار غیر ارزشی کرده باشم و آنها کار غیر ارزشی من را نفهمیده باشند تهمت به فرهنگیان نیست؟ جالب است که میگویند حمایت فرهنگیان از من به خاطر افزایش حقوقی است که در دوره وزارت من به وجود آمده است.
وی همچنین گفت: در دوره من فعالیت دینی در آموزش و پرورش اوج گرفت، دارالقرآنها در زمان وزارت من تاسیس شد و فرهنگ نماز و ترویج احداث نمازخانهها در مدارس در دوره وزارت من بود. به همین دلیل بود که دستگاه آموزش و پرورش به عنوان برجستهترین دستگاه دینی شناخته شد.
نجفی تصریح کرد: اینکه میگویند درمجلسی گفتهام به دلیل معتقد نبودن به حکومت اسلامی رئیس جمهور نمیشوم دروغ محض است و من تنها به دلیل اینکه اعتقاد نداشتم در بین مردم از خودم تعریف کنم رئیس جمهور نشدم و قسم میخورم صحبتهای امروز در مجلس تنها به خاطر 9 سال دفاع از خدمتی که به فرهنگیان کردم.
وی افزود: حداد عادل معاون پژوهشی و مسئول کتابهای درسی در دوره وزارت من در آموزش و پرورش بود. او حالا در مجلس حاضر است و شما میتوانید از او سوال کنیدکه آیا ما فرهنگ دینی را در کتابهای درسی تضعیف کردیم؟
وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در ادامه تاکید کرد: اینکه میگویند انحلال تربیت معلمها جز برنامههای من بوده یک تهمت است، همین دیروز یکی از مدیر کلهای زمان من از خوزستان تماس گرفت و گفت: قبل از حضور شما در وزارت آموزش و پرورش تنها 6 مرکز تربیت معلم وجود داشت که این تعداد در زمان خروج به 60 مرکز رسید.اعتقاد من به تربیت معلمها در صفحه 61 گزارش عملکردم در دوره وزارت گذشته نیز موجود است که در آن به وضوح به حضور 57 هزار دانشجو در تربیت معلمها و ضمن خدمتها اشاره شده است و در همانجا بنده پیشنهاد دادم که تربیت معلمها در قالب دانشگاههای فرهنگیان ساماندهی شود و جالب اینجاست که پیشنهاد 16 سال قبل از ما بعد از 14 سال در سال 90 به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید. حالا یک عده پز دانشگاه فرهنگیان را میدهند و میگویند ما با تاسیس این دانشگاهها مخالف بودیم.
نجفی با اشاره به افزایش حقوق فرهنگیان در زمان وزارت وی گفت: عدهای میگویند رضایت فرهنگیان از بنده به دلیل افزایش حقوق آنهاست ولی در پاسخ به آنها میگویم رضایت شغلی در گرو 4 مولفه است که یکی از این مولفهها حقوق و مزایای کارکنان و فرهنگیان است. تنها در این صورت است که کرامت و منزلت فرهنگیان احیا شده و آنها احساس میکنند دانش و مهارت حرفهای پیدا کردند.
وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در توزیع ایرادات وارد شده بر راه اندازی کلاس ششم ابتدایی تاکید کرد: اینکه بدون آشنایی و آگاهی معلم را بر سر کلاس ششم میفرستیم و او در تدریس ریاضی و علوم به شاگردانش وا میماند خرد کردن معلم است. و باعث از بین رفتن رضایت و کرامت معلم میشود.
وی افزود: کلاس ششم در صورتی ایجاد شد که کتاب و فضا برای تدریس این پایه آماده نبود و این هم یکی از مشکلاتی است که بر اثر شعار زدگیها و عوام زدگیها به وجود آمده است.
نجفی در ادامه گفت: آنچه در برنامه 59 بندیام آمده به صورت تک به تک اجرا خواهد شد مگر اینکه در مباحث کارشناسی متوجه شوم در بخشی اشتباه کردهام.
وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش درباره نسبتهای سیاسی که مخالفان وی درباره آن صحبت کردند گفت: برای مخالفانی که مسائل سیاسی را وارد برنامههای آموزش و پرورش کردم متاسفم چرا که آنها باعث شدند بخش زیادی از وقت من صرف توزیع مسائل سیاسی به جای مسائل و برنامههای آموزشی و پرورشی شود.
وی افزود: عدهای بابت دلجویی بنده از خانوادههای آسیب دیده در جریان فتنه ایراداتی به من وارد میکنند. در توضیح این مسائل باید بگویم بنده در آن دوره عضو شورای شهر بودم و به همراه چند تن از همکارانم کاری انجام دادیم که شاید وظیفه شما نمایندگان مجلس بود. ما در این دوران به زن بیسرپرستی سرزدیم که همسرش را به خاطر هیچ دلیل سیاسی از دست داده بود. همسر این زن نه در تظاهرات حضور داشت و نه عضو هیچ جریان سیاسی بود. او برای تهیه دارو از خانه خارج شده و مورد اصابت گلوله قرار گرفته بود. اگر دلجویی کردن از یک زن بی سرپرست و دو فرزند کوچکش کار اشتباهی است؛ حتما ما کار غلطی انجام دادیم.
نجفی در ادامه تاکید کرد: کسی که احساس کند پناهگاهش نظام جمهوری اسلامی نیست به بیگانگان رو میآورد و شبکههای غربی و دشمنان نظام به بهانه دلجویی از وی وارد میدان میشوند. خیلی متاسفم که باید چنین مسائلی را در این جلسه مطرح کنم.
وی در پایان گفت: نظام ما یک نظام ولایی است که راس، جان و اساس آن مقام معظم رهبری است، بنابراین بنده و سایر بزرگوارانی که وارد مدیریت اجرایی میشوند تنها برای خدمت به نظام میآیند و معتقد به ولایت فقیه و منویات رهبری هستند. واقعا بابت سوالی که از من میپرسند و میگویند آیا نظام اسلامی را قبول دارید متاسف و شرمگینم.
نجفی در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه تمام دغدغه وی مسائل فرهنگی بوده است، گفت: من کسی نیستم که آموزش و پرورش را رها کنم و خدا شاهد است دو فاکتور باعث شد من این سمت را قبول کنم وگرنه من مخالف بودم که بار دیگر به دستگاه اجرایی بازگردم.
وی افزود: من حتی حاضر نشدم تا بار دیگر عضو شورای شهر شوم و و ثبتنام نکردم اما آقای روحانی این را به من تکلیف کردند و من به ایشان جواب دادم که خواهش میکنم با مقام بالاتر مشورت کنید. من خوشحال میشوم که این سمت را قبول نکنم.
وی افزود: دیگری اصرار و بزرگواری فرهنگیان بود که از دیروز تا به حال 560 اس ام اس دریافت کردم که اکثر آن ناشناس هستند و حدود 700 میل برای من آمده است و برخی از آنها گفتهاند که ما ختم قرآن نذر کردیم تا شما رای بیاورید. این فرهنگی کسی است که من دست رد به سینه آن بزنم؟ من چنین کاری نخواهم کرد.
وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در ادامه با اشاره به اینکه برای رای ندادن باید وجدان و حجت شرعی برای شما روشن باشد، تصریح کرد: در این چند روز تمام تلاش من این بوده است تا نمایندگانی که سؤالی از من کردهاند را توجیه کنم چرا که دست همکاری و دوستی به آقای روحانی دادم و خلاف مروت میدانستم که کاری انجام دهم که رای نیاورم.
نجفی گفت: اینکه شما از من میپرسید رهبری را قبول دارید، زمانی که مقام معظم رهبری رئیس جمهور بودند و آقای موسوی نخستوزیر در سال 67 به آموزش و پرورش آمدم. آقای مرتضی محمدخان که بعدا وزیر اقتصاد و دارایی شد،شاهد است که به من گفتند مقام معظم رهبری فرمودهاند که امروز آقای موسوی به شما پیشنهادی میکند و شما آن را رد نکن و بعد بیا با من صحبت کن. در حالی که من رئیس دانشکده ریاضی دانشگاه صنعتی شریف بودم و شما می توانید از لحاظ اخلاقی و علمی از دانشجویان من بپرسید از لحاظ علمی و اخلاقی من چگونه بودم.
وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در ادامه تصریح کرد: از آن دانشجویان بپرسید که آیا من یک کلمه حرف سیاسی زدهام؟ چرا که من اعتقادی به زدن حرف سیاسی در جایی که از آن برای درس دادن حقوق میگیرم، ندارم.
وی افزود: در مورد فتنه 88 من جزو فعالان سیاسی کشور بودم و در فعالیتهای انتخاباتی 88 شرکت داشتم و روز سهشنبه بعد از انتخابات از طرف دفتر مقام معظم رهبری با من تماس گرفته شد تا به جلسهای در حضور ایشان بروم.
وی افزود: من از طرف ستاد هیچ کس در آن جلسه شرکت نکردم و آنها مرا دعوت کردند. مقام معظم رهبری در ابتدای جلسه فرمودند هر کسی هر حرفی درباره انتخابات دارد بزند و صحبت کنیم و 2 تا از وزرای پیشنهادی دیگر در این جلسه حضور داشتند. این افتخار است که در محضر مقام معظم رهبری درباره انتخابات صحبت کنیم در آنجا پیشنهاداتی مطرح شد و ایشان خود جلسه را اداره میکردند و تنها جلسهای که من در آن دیدم که ایشان خود زمان سخن گفتن حاضرین را تعیین کردند.
وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در ادامه گفت: جمعبندی ایشان در پایان این بود که ما نباید کاری خلاف قانون انجام دهیم و قانون، شورای نگهبان را مسئول این امر کرده است. در آن جلسه آقای کدخدایی حضور داشتند ایشان به اعضای شورای نگهبان فرمودند که شما بررسی کنید و فصلالخطاب باشید.
نجفی گفت: بنده حتی قبل از 29 خرداد که ایشان این سخنان را مطرح کنند مطیع این امر بودیم. کجا من مصاحبه و صحبتی خلاف این امر کردم. آقایان میگویند که شما مردم را تحریک برای شرکت در راهپیماییها کردید من در هیچ کدام از این راهپیماییها چه قبل و چه بعد از 29 خرداد شرکت نکردم. من نمیگویم کسانی که در این راهپیماییها شرکت کردند خلاف قانون عمل کردند من هم معتقدم مانند آقای مطهری، کسانی که قبل از 29 خرداد در راهپیمایی شرکت کردند اشکالی ندارد اما یک عکس یا شاهد عادل بگوید من آقای نجفی را در راهپیمایی روز دوشنبه دیدهام و من قبول میکنم راس فتنهام.
وی گفت: ما در تمام مدت تلاش کنیم آبی بر این فتنه بریزیم و آن را خاموش کنیم و لااقل بیشتر گسترش نیابد اما برخی به دلایلی تلاش کردند تا بنزین بر روی آن بریزند و متاسفانه ریختند وعدهای هنوز این کار را میکنند.
وی افزود: مصاحبهای که گفتهاند من انجام دادهام را بخوانید. بحث من این بود که یک خلافی به نظام نسبت داده شده است. دو حالت بیشتر وجود ندارد یا این خلاف اتفاق نیفتاده است و باید دامن اسلام از این لکه پاک شود و یا اگر اتفاقی افتاده باشد ربطی به نظام ندارد و دو یا سه نفر خودسر این کار را انجام دادند.
وی در ادامه تصریح کرد: در آنجا گفتم که این بحث، شروع آن با آقای کروبی نبوده است. در این جلسه شورای شهر که آقای چمران حضور داشتند خانوادههای بازداشت شدگان آمدند و این حرف را به عنوان شایعه گفتند اگر ما این شایعه را بررسی کنیم و ببینیم دروغ است بهتر خواهد بود یا آنکه آن را لاپوشانی کنیم تا در رسانههای بیگانه و بین مردم اشاعه پیدا کند؟
وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش ادامه داد: به من گفتند شما با نامگذاری میدان به نام 9 دی مخالف بودید. این چه بحثی است؟ شما امنیت روانی تصمیمگیری را اینگونه به هم میریزید. در ثانی اگر چنین مسئلهای مطرح میشود علت آن را هم بگویید. پیشنهاد آورده بودند که میدان آیتالله حقشناس به 9 دی تغییر نام پیدا کند و من با آن مخالف بودم چرا که آیتالله حقشناس از مقامات و علمای این کشور بودند این همه میدان وجود دارد یکی را به همین نام بکنید. در قم هم تونل غدیر را به نام تونل 9 دی نامگذاری کردند و با فشار علما بار دیگر مجبور شدند آن را به نام غدیر بازگردانند. آنجا علما نزدیکشان بود و اعتراض کردند در حالیکه اینجا این طور نبود.
وی افزود: من به اصولی پایبند هستم. ماحق نداریم میدان آیت الله حق شناس را به 9 دی تغییر نام دهیم اما شما بخشی را میگویید و بخش دیگر را بیان نمیکنید آیا چنین کاری منصفانه است؟
نجفی گفت: من یک تحلیلگر سیاسی هستم و بینش سیاسی دارم و دیدگاه خود را پنهان نکردم اما معتقدم در نظام اجرایی کشور اعلام سلیقه سیاسی ظلم به این نظام است و بالاتر از آن خیانت در امانت مردم است چرا که من دانشآموزان را امانت مردم میدانم.
وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش ادامه داد: من مدت 9 سال در آموزش و پرورش بودم سه سال در وزارت فرهنگ و آموزش عالی سه سال در سازمان برنامه و بودجه 2 سال در صدا و سیما به عنوان معاون و در بقیه سالها نیز در حال بررسی کار تحقیقی و علمی بودم در تمام این سالها به هیچ عنوان به دنبال اعمال سلیقه سیاسی نبودم تیم اجرایی من یک تیم کاملا فراجناحی بود.
نجفی گفت: شما میدانید هیچ کدام از وزرای پیشنهادی به آقای روحانی تحمیل نشدند حدود یک ماه قبل جناب دکتر زاهدی رئیس کمیسیون آموزش و پرورش به من گفتند که نظر کمیسیون (برای وزارت آموزش) بر یکی از اعضای کمیسیون است. بنده همان روز به آقای روحانی منتقل کردم الان هم این مسئولیت را تا اینجای کار پذیرش کردم به این امید که ذخیرهای برای آخرت من باشد چرا که نمیخواهم دیگر به کار اجرایی بازگردم و اینجا برای معلمان آمدم.
وی افزود: هیچ توقعی هم از شما ندارم که رای بدهید یا ندهید شما بر اساس وجدان خودتان و حجت شرعی خود تصمیم بگیرید اگر رای آورید من آن را به فال نیک میگیرم و با قوت و بدون منت این مسئولیت را میپذیرم و اگر رای نیاوردم دست شما را میفشارم چرا که تکلیفی از روی دوش من برداشتید.
وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش ادامه داد: اگر هر کسی وزیر آموزش و پرورش شد حل مشکلات این وزارتخانه نیاز به یک قیام ملی دارد و یک وزارتخانه با کمک تنهای مجلس کافی نیست اگر من وزیر شدم من رای اعتماد را مفروض میگیرم که شما قرار است از من حمایت کنید و من سعی میکنم با مجلس تعامل داشته باشم. اگر رای نیاوردم، خدمت به این نظام منحصر در وزارت نیست و من آماده سوختن پای نظام و فدا شدن در راه مردم هستم.
وی همچنین در پاسخ به سؤالی درباره مهلت استخدام نیروهای شرکتی گفت: در زمان من نیروهای شرکتی در کار نبود و مجلس نیز مهلتی را برای استخدام نیروهای شرکتی تعیین کردهاند طبق قانون مجلس، دو سال وقت است برای این کار که تنها 8 ماه از این کار گذشته است./924/د102/ج