۱۰ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۹:۰۷
کد خبر: ۱۷۹۰۶۲
رییس پژوهشکده کلام اهل بیت هشدار داد:

جامعه اسلامی مورد هجمه دین‌نماها و عرفان‌های شرقی

خبرگزاری رسا ـ رییس پژوهشکده کلام اهل بیت‌(ع)، بر پاسخ‌گویی به پرسش‌هایی که از سوی ادیان شرقی متوجه جامعه اسلامی ایران است، تأکید کرد و نسبت به هجمه دین‌نماها و عرفان‌‌نماها در جامعه هشدار داد.
حجت‌الاسلام محمدتقي سبحاني‌نيا

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام محمدتقی سبحانی، رییس پژوهشکده کلام اهل بیت‌(ع) در نشستی خبری که پیش از ظهر امروز با حضور خبرنگاران برگزار شد، بازاندیشی و بازآفرینی علوم انسانی یا دانش‌های اسلامی از منظر علوم و حدیث را از ویژگی‌ها و امتیازهای منحصر به فرد پژوهشگاه قرآن و حدیث دانست.

 

وی تصریح کرد: پژوهش‌های حدیثی در جهان اسلام سابقه دارد، اما پژوهش‌های نوآمدی که رابطه دانش حدیث را با علوم جدید و دانش‌های دیگر پیوند زند حتی در حوزه جهان اسلام هم سابقه ای ندارد یا بسیار کم‌سابقه است.

 

رییس پژوهشکده کلام اهل بیت‌(ع) افزود: پژوهشگاه قرآن و حدیث از آغاز فعالیت خود تلاش کرده تا به خلأهای موجود بپردازد و از تکرار در فعالیت‌های علمی پرهیز کند، عمده پروژه‌های پژوهشی در این پژوهشگاه ابتکاری، تازه و ناظر به یک نیاز و خلأی است که در سایر مؤسسات به آن کمتر پرداخته شده است.

 

وی با بیان اینکه دانش کلام دانشی با سابقه بلند است، تصریح کرد: حوزه‌های علمیه در سال‌های فعالیت‌های علمی فراوانی را صورت داده‌اند اما در چهار گروه این پژوهشکده تلاش شده بر عناصری از مطالعات کلامی حدیثی تکیه کنیم که در سایر مؤسسات روی آنها کار نمی‌شود.

 

حجت‌الاسلام سبحانی در ادامه به تبیین فعالیت‌های گروه روش‌شناسی دانش کلام، گروه تاریخ علم کلام و گروه مطالعات موضوعی در حوزه کلام اهل بیت‌(ع) پرداخت و از اینکه امروزه مستشرقان تاریخ کلام شیعه را مورد مطالعه قرار می‌دهند، ابراز تأسف کرد.

 

وی با بیان اینکه مطالعات موضوعی در حوزه کلام اهل بیت‌(ع) از بخش‌های فراموش شده فرهنگ ما است، اظهار کرد: بحث‌های عقلی و علمی فراوانی در حوزه کلام داشته‌ایم اما اینکه میراث گرانبهای اهل بیت‌(ع) مورد مطالعه کلامی قرار گیرد کمتر مورد توجه بوده است.

 

وی همچنین بی‌توجهی به تاریخ علم کلام را ناخوشایند خواند و گفت: گروه مطالعات تطبیقی تلاش می‌کند در عرصه‌های نوآمدی که امروز جامعه ما با آن درگیر است و پرسش‌ها و شبهاتی که نسل جوان را در این عرصه درگیر می‌کند از دریچه کلام اهل بیت‌(ع) پاسخ داده شود.

 

رییس پژوهشکده کلام اهل بیت‌(ع) با اشاره به ضرورت پاسخ‌گویی به نوع پرسش‌هایی که از سوی ادیان شرقی متوجه جامعه است، ابراز کرد: درباره مسیحیت کارهایی صورت گرفته اما اخیرا، جامعه اسلامی به شدت مورد هجمه دین‌نماها و عرفان‌نماهای ادیان شرقی است./920/پ202/ی

ارسال نظرات