استاد اخلاق حوزه مطرح کرد؛
آثار منفی فراموشی دیدار خدا
خبرگزاری رسا ـ جلسه بررسی آثار تربیتی معاد از منظر قرآن کریم با موضوع «آثار منفی فراموشی دیدار خدا» با حضور حجتالاسلام صالح، برگزار شد.
به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از مرکز خبر و اطلاع رسانی جامعةالمصطفی، حجتالاسلام صالح در جلسه بررسی آثار تربیتی معاد از منظر قرآن کریم که در مؤسسه آموزش عالی بنت الهدی برگزار شد با اشاره به این که آیات مربوط به لقاء الله در روز قیامت به دو منظر آثار تربیتی سلبی و ایجابی پرداخته شده است، گفت: ملاقات نشان از یک کشش و محبت بین انسان و پروردگار است، چنانچه رسول گرامی اسلام طبق نقل فرمودهاند: «من احبّ لقاء الله، احبّ الله لقائه؛ کسی که علاقهمند به ملاقات پروردگار است، خداوند هم علاقهمند به لقاء اوست».
معاون فرهنگی تربیتی جامعةالمصطفی، به آیه شریفه «إنّ الذین لا یرجون لقائنا و رضوا بالحیاة الدنیا و الطئنّوا بها والذینهم عن آیاتنا غافلون» اشاره کرد و افزود: این آیه سه اثر فردی فراموشی دیدار پروردگار را بیان میکند، کسانی که به ملاقات و دیدار پروردگار امید ندارند، به حیات و زندگی دنیوی راضی گشتهاند، به همان زندگی دنیوی اطمینان و آرامش پیدا میکنند، آنها کسانی هستند که از آیات الهی غافلاند.
وی به سخنی از مرحوم علامه طباطبایی اشاره کرد و گفت: علامه طباطبایی می فرماید بین کسی که به کلی منکر خدا و معاد و دیدار با پروردگار است و کسی که عملا و فعلا به این دنیا راضی است و لفظا قائل به خداست، فرقی وجود ندارد.
حجتالاسلام صالح به آیه «الذین یستحبون حیاة الدنیا علی الآخره و یصدّون عن سبیل الله و یبغونها عوجاً اولئک فی ضلالٍ بعید» اشاره کرد و اظهار داشت: این آیه اثر فرهنگی منفی غفلت از یاد خدا را بیان میکند، «کسانی که زندگی دنیا را بر آخرت ترجیح می دهند و راه خدا را سد میکنند و میخواهند راه حق را منحرف جلوه بدهند، ایشان در گمراهی هستند».
وی به حدیثی از امام صادق(ع)اشاره کرد و افزود: از امام صادق(ع) روایت شده که میفرمایند «از آثار مرگ اندیشی این است که شهوتها و خواهشهای نفسانی را در نفس میمیراند، رستنگاهها و محل رویش غفلت را از بین میبرد، قلب را نیرومند کرده و طبع انسان را لطیف و رقیق میکند و آتش حرص و آز را در انسان خاموش میکند./907/د102/ن
ارسال نظرات