مهدویت و بیعت؛
تداوم بیعت مهم تر از خود بیعت است
خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه تداوم بیعت مهم تر از خود بیعت است، گفت: بیعت اگر همگانی باشد، زمینه مناسبی را برای ظهور حضرت مهدی(عج) به وجود میآورد.

حجتالاسلام محمد علی شریعت زاده، استاد حوزه علمیه قم، در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به اهمیت بحث مهدویت و بیعت گفت: یکی از موضوعاتی که بشر به چشم خودش بارها دیده است بحث بیعت است، همان طور که با دقت در دوران پیامبرعظیم الشأن اسلام(ص) میبینیم که ایشان بیعتهایی هم مانند بیعت رضوان در زمان حیات خود داشتهاند.
وی افزود: در زمان حضرت علی(ع) هم بیعتهایی بود، از جمله این بیعتها میتوان به بیعتی که در روز غدیر زنها دست در تشت آب میکردند و مردها دست به دست امام علی(ع) میدادند و بدین شکل با حضرت بیعت میکردند.
استاد حوزه علمیه قم اظهار داشت: در انقلاب اسلامی مردم در زمان امام خمینی(ره) با برگزاری و شرکت در رفراندمی که به وجود آمد، با امام خمینی(ره) بیعت کردند، یا در 24 خردادماه 1392 مردم با ایجاد و خلق حماسه سیاسی در انتخابات بیعت دوبارهای با این نظام کردند.
وی تصریح کرد: بیعت مهم است ولی مهمتر از بیعت تداوم بیعت است، همانطوری که مردم در روز غدیر با امام علی(ع) بیعت کردند ولی در روز سقیفه بیعت خود را با امام علی(ع) شکستند، در جامعه مهدوی در بحث مهدویت نیز، همین موضوع صدق میکند.
حجتالاسلام شریعت زاده اظهار داشت: در مهدویت باید بیعت محکمی وجود داشتهباشد، بیعتی که با امام زمان(عج) شکسته نشود، مانند بیعت ابوهریرهای نباشد، که پشت سر امام علی(ع) نماز میخواند، ولی سر سفره معاویه غذا میخورد، یا مانند بیعت مردم سقیفه سست نباشد.
وی ادامه داد: بیعت یک انسان منتظر مهدوی با امام زمان(عج) دارای ویژگیهای خاصی است، نخست فرد منتظر باید زمینه را برای خودش ایجاد کند، چون کسی که با امام زمان(عج) بیعت میکند، مطیع لامر مولا است و هر چه امامش بگوید، باید عمل کند، یعنی زمام امور خود را به دست حضرت مهدی(عج) دهد.
این پژوهشگر مهدویت گفت: بیعت اگر یک مسأله همگانی باشد، زمینه بسیار خوبی را برای ظهور حضرت مهدی(عج) به وجود میآورد، چون تا به حال بیعتی واقعی و مداوم به وجود نیامده، امام زمان(عج) در طول 1300 سال ،هنوز به دنبال 313 یار مخلص میگردد.
وی یادآور شد: هر کس با امام زمانهای مختلف بیعت کرده، بیعت او شکسته شده است، مانند بیعت با امام علی(ع)، امام حسن(ع)، امام حسین(ع)، زید بن علی که شکسته شد و قولها زیر پا قرار گرفت.
حجتالاسلام شریعت زاده خاطر نشان کرد: مسأله بیعت، مسأله بسیار مهمی است و احتیاج به فعالیت و زحمت کشیدن دارد، چون کسی که بیعت میکند باید روی خواهشهای نفسانی پا بگذارد، بیعت باید بیعت مهدوی واقعی باشد، گناه و معصیت نکند و خودسازی و تهذیب نفس داشته باشد، نه اینکه صرفا، بیعت ظاهری باشد.
وی در پایان افزود: تمام شکستهایی که اسلام از زمان ظهورش تا به حال متحمل شده است به سبب عدم ثبات انسانها در بیعت شان بوده است، زیرا بیعتی که واقعی باشد و مداومت بر آن انجام شده باشد، ساختار و زمینه و بستر ظهور حضرت حجت(عج) را فراهم میکند./979/ت302/ی
ارسال نظرات