۰۳ تير ۱۳۹۲ - ۱۵:۱۲
کد خبر: ۱۷۳۲۸۹
حجت الاسلام فرحانی:

نگاه شیعه به فلسفه ظهور عمیق و متفاوت تر از ادیان است

خبرگزاری رسا ـ سرپرست معاونت آموزش و حوزه ها با بیان این که نگاه شیعه نسبت به فلسفه ظهور و آن حضرت متفاوت تر از دیگر فرق و ادیان است، تصریح کرد: شیعه بر ظهور حضرت اعتقاد راسخ دارد، اما امام زمان(عج) را زنده و غائب می داند.
حجت الاسلام و المسلمين عبدالکريم فرحاني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ساری، حجت الاسلام عبدالکریم فرحانی، سرپرست معاونت آموزش و حوزه ها امروز در مراسم جشن میلاد حضرت ولیعصر(عج) که در حوزه علمیه امام صادق(ع) کوتنای شهرستان قائمشهر برگزار شد با بیان این که مهدویت اندیشه ای جهانی است و تنها اختصاص به اسلام و شیعه ندارد، گفت: مهدویت در تورات، انجیل و دیگر ادیان و فرق دیگر نیز مورد توجه قرار گرفته است.

 

وی افزود: مهدویت تنها یک اندیشه شیعی، اسلامی و قرآنی نیست بلکه همه کتب آسمانی و همه اندیشمندان، فرق و مذاهب مختلف بر آمدن منجی و ظهور حضرت اصرار و عبارت دارند.

 

سرپرست معاونت آموزش و حوزه های علمیه با بیان این که اعتقاد به منجی عالم بشریت به عنوان یک ذخیره الهی لازمه فلسفه تاریخ است، خاطرنشان کرد: شیعه مسأله ظهور را از موضوع غیبت جدا می داند و فلسفه انتظار و آمدن حضرت نظر مشترک همه است.

 

حجت الاسلام فرحانی با بیان این که نگاه شیعه نسبت به فلسفه ظهور و آن حضرت متفاوت تر از دیگر فرق و ادیان است، تصریح کرد: شیعه بر ظهور حضرت اعتقاد راسخ دارد، اما امام زمان(عج) را زنده و غائب می داند.

 

وی با اشاره به این که حضرت ولیعصر(عج) غائب اما حاضر و ناظر بر اعمال، رفتار و کردار ما است، ادامه داد: منتظران حقیقی آن حضرت باید رفتار و اعمال خود را به گونه ای تنظیم کنند که مورد رضایت آن حضرت قرار گیرند.

 

سرپرست معاونت آموزش و حوزه ها با بیان این که در عصر غیبت دو اردوگاه داریم، افزود: عده ای بر سر این اعتقاد خود محکم و با اقتدار ایستاده اند و به هیچ عنوان از این موضع به حق خود کوتاه نخواهند آمد و بصیرت و اعتقاد آنها قوی و محکم است.

 

وی در ادامه سخنان خود با بیان این که امام زمان(عج)، شیعه را از طریق علما و حوزه های علمیه اداره می کنند، خاطرنشان کرد: در زمان غیبت کبری نظام مرجعیت، حوزه علمیه و تشیع را امام زمان(عج) اداره می کنند.

 

حجت الاسلام فرحانی در بخش دیگری از سخنان خود به سخنان امام راحل در خصوص سه دوره نقش روحانیت اشاره کرد و گفت: در دوره اول علما و روحانیان آن زمان میراث ائمه اطهار(ع) یعنی احادیث را حفظ کردند.

 

وی با بیان این که علما در دوره دوم اجتهاد در حوزه های علمیه را پی ریزی کردند، خاطرنشان کرد: در این دوره اجتهاد و فقه جواهری را به روز رسانی کردند.

 

سرپرست معاونت آموزش و حوزه ها ادامه داد: در دوره چهارم نیزعلما و روحانیت به خوبی توانستند بحث ولایت فقیه را نهادینه کنند.

 

وی نقش و کارایی حوزه را بالا توصیف کرد و با بیان این که امروز همه بزرگان کشور، مراجع و شخصیت های تراز اول نظام اسلامی محصول حوزه هستند، تصریح کرد: حوزه با کمترین هزینه بیشترین خدمات را به نظام اسلامی ارائه کرده است.

 

حجت الاسلام فرحانی در ادامه با بیان این که مجموع مساحت فضای فیزیکی مدارس علمیه در کشور و مجموع اعتبارات حوزه علمیه از یک دانشکده نیز کمتر است، گفت: افتخار حوزه این است که مستقل بوده و بر دوش مردم و تدبیر امام زمان(عج) اداره می شود.

 

وی در بخش دیگری از سخنان خود بر ضرورت توجه به آموزش های قرآنی در مدارس علمیه تأکید کرد و افزود: این مسأله را در قم نیز دنبال خواهیم کرد و حوزه ها باید فعالیت های قرآنی را بیشتر توسعه دهند. /950/پ202/ش

ارسال نظرات