۰۸ خرداد ۱۳۹۲ - ۲۱:۳۵
کد خبر: ۱۶۹۱۹۵
قالیباف در برنامه با دوربین:

رییس جمهور نباید نظریه‌پردازی کند/ دوساله کشور را به ثبات اقتصادی می رسانم

خبرگزاری رسا ـ کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، پیشرفت را به واسطه دغدغه‌مند شدن مسؤولان میسر دانست و با بیان اینکه رییس جمهور آینده باید روشن بداند نیازمند یک برنامه مدون و مشخص است، از تدوین برنامه خود برای کشورداری منطبق بر سند چشم‌انداز خبر داد.
محمد باقر قاليباف

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، محمدباقر قالیباف، شامگاه چهارشنبه هشتم خردادماه در برنامه تلویزیونی با دوربین شبکه یک سیما با بیان اینکه ملت ایران خود را برای خلق یک حماسه سیاسی بزرگ آماده می‌کند، از مردم خواست تا سخنان وی را که از این برنامه تلویزیونی ارائه می‌شود ضبط کرده و بعدها از وی مطالبه کنند.  

وی که سخن گفتن را به واسطه اینکه بیشتر عمل کرده است، کار مشکلی می‌دانست، از مردم درخواست کرد: با هر امکانی که در اختیار دارید تصویر و صدای من را ضبط کنید چراکه دوست دارم سخنان امروز من به عنوان یک میثاق‌نامه و امانت نزد شما بماند، با این سند من با شما و شما با من کار دارید و این حق شما است که بعد از من مطالبه کنید.
 
این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه در طول خدمت و مسؤولیت‌های متفاوتی که داشته‌، با مردم سخن گفته اما نوع سخن گفتن وی متفاوت بوده است، افزود:‌ بسیاری از مردم یادشان هست زمانی رییس پلیس این کشور شدم که وضعیت پلیس مناسب نبود و مردم نگاه مثبتی به سازمان پلیس نداشتند.
 
وی ادامه داد: در نخستین روزها خواستم حرف بزنم احساس کردم شاید کسی حرفم را نشنود، سراغ بزرگان و نخبگان تأثیرگذار رفتم که سرمایه اجتماعی این کشور هستند، اگرچه ابراز محبت می‌کردند، اما دوست نداشتند در محیط پلیس با من ملاقات کنند، به دفاتر آنان رفتم احساس کردم باز هم در محیط شان دوست ندارند با من صحبت کنند.
 
قالیباف با بیان اینکه در محیطی دیگر با بزرگان سخن گفته است، پلیس 110 را نوع سخن گفتن خود با مردم دانست و تصریح کرد:‌ پلیسی که شاید وقتی وارد کلانتری‌ها می‌شدید حتما از شما می‌خواستند پول بنزین و کاغذتان را بدهید، اما کمتر از دو سال اینگونه شد که با یک تلفن همه را به صورت عادلانه در خدمت می‌گرفتیم.
 
رییس جمهور نباید یک نظریه‌پرداز باشد
 
وی گفت: بر این باور هستم که امروز رییس جمهور نیازمند این نیست که تنها شعار دهد و حرف بزند، لازم نیست یک نظریه‌پرداز باشد و به مسائل نظری پردازد، امروز بدون شک توقع مردم از یک مدیر و رییس قوه مجریه آن است که با کار و خدمت با شما مردم سخن بگوید و این خواسته به حقی است.
 
شهردار تهران تقدیر و تشکر از خدمات رؤسای جمهور گذشته را وظیفه خود دانست و با بیان اینکه مردم همواره قدردان زحمات مسؤولان هست، اما واقعیت کشور را غیر از خواسته مردم خواند و ابراز کرد: واقعیت آن است که بضاعت کسانی که در دولت بودند نتوانستند منزلت و کفایت این ملت بزرگ را داشته باشند.
 
وی با اشاره به اینکه زندگی‌اش همیشه با کار گره خورده است، فعالیت‌های خود را در دوران دفاع مقدس یادآور شد و گفت: در آن دوران برادری، محبت، ایثار و گذاشت را یاد گرفتم؛ به فرموده امام راحل جنگ یک نعمت بزرگ الهی و یک دانشگاه بود، آنجا همه باورها را با گوشت و پوست و استخوان لمس، صبوری، همدلی و همراهی را تمرین کردم و دانستم امید، همکاری، محبت، گذشت، مدیریت در بحران و مدیریت جهادی یعنی چه.
 
برخی شعارها ملت را از فرهنگ جهادی جدا کرد
 
قالیباف برخی شعارها را سبب فاصله گرفتن از فرهنگ جهادی و اصیل که ثمره خون شهدا بود دانست و گفت: وقتی رهبر معظم انقلاب بنده را به عنوان فرمانده نیروی هوایی معرفی کردند، وقتی آنجا رفتم احساس کردم یک مدیر جهادی با باورهای اسلامی باید فن هوانوردی را بیاموزد، اگر هوانوردی را نشناسد چگونه می‌خواهد با همکاران خود کار کند.
 
وی با بیان اینکه با سختی و تلاش بسیار تخصص هوانوردی را آموخته و ایستاده تا با پرواز که احساس می‌کرده مورد نیاز است، آشنا شود، اظهار کرد: در شهرداری تهران هم با این نگاه وارد شدم و برق امید را در چشم همه کارکنان شهرداری دیدم مانند رزمندگان دفاع مقدس، کار را شروع کردیم و امروز نتیجه آن را می‌بینید.
 
کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری به افتتاح پروژه بزرگ اتوبان امام علی‌(ع) اشاره کرد و گفت: بیش از 35 سال این پروژه بر زمین مانده بود و همه می‌گفتند ساخت آن امکان‌پذیر نیست اما در 22 ماه و با 30 کیلومتر افتتاح شد؛ امروز اگر شهر را تمیز می‌بینید و مایه افتخار است به سبب مدیریت نشأت گرفته از همان فرهنگ جهادی است.
 
وی با بیان اینکه خداوند برای حرف خوب به کسی پاداش نمی‌دهد بلکه به عمل خوب و عمل صالح پاداش می‌دهد و این حق مردم است که از مسؤولان حرف و شعار نخواهند، بلکه عمل را مطالبه کنند، حل مشکلات متنوع و پیچیده‌ای که در کشور وجود دارد را نیازمند همدلی و همبستگی ملی برای یک حرکت عظمت دانست.
 
قالیباف با اشاره به اینکه از امام و فرهنگ اسلامی آموخته است که در کنار همه سختی‌ها حتما امید به آینده نیز وجود دارد، گفت: در شرایطی که در جامعه تبعیض و فقر است، نمی‌توان همبستگی و همدلی ملی داشت و اگر این تبعیض و فقر را از بین نبریم امکان رسیدن به همدلی و همبستگی وجود ندارد.
 
زمان جنگ مردم با یک ثبات قیمت روبه‌رو بودند
 
وی با بیان اینکه فاصله طبقاتی نسبت به گذشته بیشتر شده است، اظهار کرد: در زمان جنگ مردم با یک ثبات قیمت روبه‌رو بودند اما امروز اختلاف طبقاتی به گونه‌ای شده که در تهران هم با وضعیت اقتصادی مناسب، افرادی حتی گرسنه سر بر بالین می‌گذارند و بالغ بر 2500 نفر در شهر جایی برای اسکان ندارند.
 
شهردار تهران افزود: وقتی شرمندگی یک پدر در برابر حداقل‌های به حق فرزندش را می‌بینیم و وقتی می‌بینیم دختران بعد از اینکه جواب مثبت برای ازدواج می‌دهند توان تهیه یک جهیزیه را ندارند چطور می‌خواهیم از او توقع یک همدلی و همبستگی را داشته باشیم، مردم امید دارند اما برای حرکت، یک آینده درخشان پیش‌روی شان نیست.
 
عذرخواهی در فرهنگ مدیران کشور نیست
 
وی ادامه داد: مردم وقتی می‌بینند که نفتی که در گذشته 20 دلار فروخته می‌شد اما وضعیت زندگی آن زمان مشخص بود، وقتی در هر بشکه صد دلار اضافه می‌شود وضع اقتصادی بدتر شده است، احساس نگرانی می‌کنند، چراهایی برایشان مطرح می‌شود، مردم شعارها را می‌شنوند و عدم تحقق آن را می‌بینند.
 
وی چگونگی پاسخ‌گویی به چراهای مردم را مورد سؤال قرار داد و گفت: مردم تعریف و تعارف‌های مسؤولان را می‌بینند، اما وقتی کارها بر زمین می‌ماند و ناگزیرند به گونه‌ای تبانی کنند، هیچ‌وقت نمی‌بینید کسی بگوید اشتباه کردم؛ عذرخواهی در فرهنگ مدیران کشور نیست و حس آن است که همه کار را به درستی انجام می‌دهند.
 
حق آزمون و خطا، تکروی و خودرأیی نداریم
 
کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: امروز شرایط کشور به گونه‌ای است که دیگر حق آزمون و خطا، تکروی و خودرأیی نداریم و باید متکی بر خرد جمعی حرکت کنیم، حق ماجراجویی و قهرمان‌بازی و ایجاد اختلاف و تنش نداریم، حق نداریم به حاشیه‌ها بروم و مسائل اصلی و مهم کشور را به فراموشی بسپارم حق ندارم باندبازی و سیاست‌بازی کنم و حق ندارم پا روی قانون بگذارم.
 
وی با بیان اینکه تا پایان خدمتش مردم نباید از او بشنوند بعد از اینکه رییس دولت شد، بگوید که اجازه نمی‌دهند من کار کنم، هر روز چوب لای چرخ دولت می‌گذارند و نمی‌گذارند دولت کارش را پیش ببرد، اظهار کرد:‌ حق ندارم بگویم قانون اساسی ظرفیت لازم را برای کار ندارد، حق ندارم قانون اساسی را سلیقه‌ای اجرا کنم.
 
قالیباف با اشاره به اینکه حق ندارد برخی بندهای قانون را که مطالبه دولت از مرم است پیگیری کند اما آنجا که حقوق ملت است به حقوق ملت توجه نکند، اصل 15 و اصل 19 را مورد تأکید قرار داد و گفت: کسی حق ندارد آبروی محکوم زندانی را ببرد، امروز در جامعه بداخلاقی و حرمت شکنی نه برای محکوم زندانی بلکه برای بسیاری از شهروندان و مسؤولان اتفاق می‌افتد.
 
برنامه پیشرفت منطبق بر سند چشم‌انداز آماده کرده‌ام
 
وی پیشرفت را به واسطه دغدغه‌مند شدن مسؤولان میسر دانست و با بیان اینکه رییس جمهور آینده باید روشن بداند که نیازمند یک برنامه مدون و مشخص است، افزود: این برنامه را منطبق بر سند چشم‌انداز آماده کرده‌ام که زحمات بسیاری هم برای آن با کمک نخبگان، متخصصان و دلدادگان به نظام اسلامی کشیده شده است.
 
این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه در دولت آینده خود در صورت تشکیل همه اقشار و اقوام را دخالت خواهد داد، اظهار کرد: وقتی مردم احساس کنند که این دولت متعلق به آنها است و خودشان را در دولت ببینند، یک دولت برخواسته از همه قشرهای جامعه که مختص یک گروه خاص نیست، شکل خواهد گرفت.
 
ثبات اقتصادی را دو ساله به جامعه برمی‌گردانم
 
وی گفت: رییس دولت آینده باید از دانش لازم، سلامت روحی و روانی و توان جسمی برای یک تحرک برخوردار باشد، باید یک کارنامه مشخص، روشن و شفاف داشته باشد، دیگر فرصت آزمون و خطا نداریم نباید به گونه‌ای باشد که ندانیم چه می‌شود، رییس دولت باید کسی باشد که کارنامه‌اش ضمانت انجام برنامه‌اش باشد که برنامه به تنهایی پاسخ‌گو نیست.
 
وی تعهد داد که ثبات اقتصادی را دو ساله به جامعه برگرداند و گفت: دولت آینده باید یک ثبات اقتصادی و یک آرامش روحی روانی و ذهنی در جامعه حاکم کند؛ براساس باوری که دارم تعهد می‌دهم در مدت دو سال ثبات و آرامش را در اقتصاد به جامعه برگردانم و مردم دیگر نگرانی از بیکاری و گرانی و تورم نداشته باشند.
 
تأمین منافع ملی بدون انسجام داخلی ممکن نیست
 
قالیباف همچنین درباره سیاست خارجی در دولت آینده خود گفت: سیاست خارجی در صدد است تا منافع ملی کشور را تأمین و از آرمان‌ها و باورهای ملت در دنیا دفاع کند، اما مطمئن باشید تا یک انسجام درونی نداشته باشیم و یک دولت کارآمد و قوی در کار نباشد و آن همبستگی و همدلی لازم ایجاد نشود، امکان ندارد در سیاست خارجی موفق باشیم.
 
وی افزود: چه بخواهیم مقاومت کنیم، چه مقابله و چه مذاکره، اول نیازمند انسجام ملی و همدلی هستیم، برخی به سبب نگرانی‌ها و سختی‌هایی که دارند احساس می‌کنند تحریم برخی مشکلات را برای ما درست کرده و فکر می‌کنند اگر تحریم در سیاست خارجی حل شود بقیه مشکلات نیز حل می‌شود، در حالی که این درست نیست.
 
این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری متذکر شد: امروز سوء تدبیر، ضعف مدیریت، عدم پیگیری و تسلط بر کار، عمل نکردن طبق برنامه و نخبگان را از متن تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری بیرون کردن بیشتر از ما آسیب زده تا بحث تحریم و نقش تحریم به مراتب کمتر از سوء تدبیر در مدیریت است.
 
سربلندی ملت ایران تغییر در زندگی مردم است
 
وی افزود: مردم همواره می‌خواهند عزت خود را در همه شرایط به ویژه در برابر ظالمان و دشمنان خارجی حفظ کنند، از این‌رو هرگز عزت خود را نمی‌دهند و فرهنگ و اسلام به ما اجازه نمی‌دهد عزت را بدهیم تا مشکل اقتصاد و نان را حل کنیم، و تجربه تاریخ هم نشان داده که دشمنان و مستکبران اگر عزت ملتی را گرفتند نان و اقتصاد هم ندادند.
 
قالیباف حل مشکلات کشور را با کار، تلاش و دوری از شعار و لفاظی، دوری از سیاست‌زدگی و با تأکید بر فضل و رحمت الهی و امید به آینده و حرکت بر سنت‌های الهی و روحیه جهادی امکان‌پذیر دانست و گفت: این ظرفیت در کشور ما وجود دارد، همان برق امیدی که در دوران دفاع مقدس دیده شد، من در کارکنان ناجا و در چشم رفتگر، مهندس و تکنیسین در شهرداری دیدم، امروز در چشم یکایک مردم می‌بینم.
 
وی با بیان اینکه برای تحقق امید و آرزوی مردم، همه زندگی خود را برای سربلندی این ملت یک بار دیگر با همه وجود به میدان آورده است، تصریح کرد: امروز سربلندی ملت ایران تغییر در زندگی مردم است و این جز کمک و استعانت از خداوند بزرگ در اولویت اول مقدور نیست و بعد امید من بیش از هرکس به جوانان این کشور است./920/ز502/ج
ارسال نظرات