۰۴ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۶:۱۳
کد خبر: ۱۶۸۳۸۹
حجت‌الاسلام بی‌آزار تهرانی:

خودیابی اعتکاف رجب، خودسازی رمضان را تضمین می‌کند

خبرگزاری رسا ـ یک واعظ خودیابی در اعتکاف ماه رجب را تضمین کننده خودسازی ماه رمضان دانست و گفت: اعتکاف باید تصمیم مصمم شدن را به ما بدهد در غیر این صورت سرکار هستیم و این‌ها همه عادت است.
بي‌آزار تهراني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام احسان بی‌آزار تهرانی صبح امروز شنبه چهارم خردادماه در مراسم اعتکاف دانشکده برق دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی برگزار شد گفت: یکی از مقاماتی که به عنوان نفحات وجلوه‌های جاذبه معنوی حضرت حق در ظرف زمان جلوه می‌کند همین ایام اعتکاف است.

وی با تأکید بر این‌که شرط لازم این بهره‌مندی اقبال به این حقیقت است، اظهار داشت: اگر انسان لحظه‌ای غفلت بکند اقبالی حاصل می‌شود که با قلب منکوس و برگشته نمی‌تواند از این دریای خروشان رحمت بهره‌مند شود و انسان اگر مقداری دقت کند و از این نشستن‌ها و حضور، خودش را دریابد بلافاصله در حریم پروردگار درّ میابد.

حجت‌الاسلام بی‌آزار با اشاره به این‌که انسان با کیاست و زیرکی در امر بندگی و عبودیت می‌تواند سریع جلو برود، بیان داشت: اعتکاف امری عظیم و مستحب است اما آن‌قدر عظمت دارد که امر واجبی مانند روزه مقدمه تحقق آن شده است.

این واعظ برجسته با اشاره به سخن خداوند متعال مبنی بر این‌که روزه مال خودم است، ابراز کرد: اعتکاف عظمتی دارد که روزه مقدمه آن قرار داده شده است و با این نشستن می‌توان به اوج پرواز رسید به برکت مقدمه‌ای که روزه نام دارد و ما را به اخلاص نزدیک می‌کند.

حجت‌الاسلام بی‌آزار با اشاره به این روایت حضرت امیر مؤمنان(ع) که «بالاخلاص یکون الخلاص» گفت: اگر می‌خواهی پر بگیری و آسمانی بشوی و ارادتی داشته باشی تا به حقیقت عشق ربانی و الهی برسی، راهش اخلاص است و فلسفه خلقت هم همین است.

وی با اشاره به آیه‌ «هم الذی خلق الموت و الحیات و لیبلوکم أیکم احسن‌العمل»، بیان داشت: آیت‌الله جوادی آملی گفت که برخی احسن‌العمل را اکثرالعمل می‌بینند در صورتی که در قیامت کمیت عمل ملاک نیست و کیفیت آن ملاک است و خیر دنیا و آخرت در این است که انسان بتواند یک عمل، ولو اندک اما با اخلاص انجام دهد.

این واعظ برجسته با اشاره به این‌که راه رسیدن به توفیق الهی داشتن کیفیت در عمل است، بیان داشت: اعتکاف از راه‌های رسیدن به توفیق است و این‌که ما بفهمیم در حقیقت حضور ما، این است که هیچ هستیم و روزی که ما بفهمیم هیچی نیستیم ما را می‌خرند.

وی گفت: اعتکاف یعنی این‌که آمدیم بگوییم آقا ما نمی‌توانیم و این پناه جویی به حریم مسجد معنایش همین است که بگویم من هنر گذشتن از خود را ندارم مگر این‌که خودت به من کرامت و عنایت کنی.

حجت‌الاسلام بی‌آزار با اشاره به این‌که نفس حضور در اعتکاف قیمت دارد و اعتکاف با مقدمه‌اش روزه امر عظیم و سنگینی است اظهار داشت: چرا می‌گویند که اعتکاف افضل اعمال است؟ باید انسان به جایی برسد که در این بساطی که آمده است یک لحظه با خودش صادقانه برخورد کند.

این واعظ برجسته با اشاره به این سخن آیت‌الله قاضی که هرکس می‌خواهد محرم اسرار خدا و اهل بیت(ع) باشد باید فرودگاهش، فرودگاه آدم فلج باشد، اظهار داشت: ما تمام این دست و پاها را می‌زنیم که بفهمیم بی دست و پاییم و اعتکاف به ما تفهیم می‌کند که ما فلج هستیم و اگر تشنه جمال هستید و می‌خواهید که به یار برسید باید از خود فاصله بگیرید و یک‌بار انسان بگوید استغفرالله و یکبار آدم از توبه‌های بی‌عملی که تا به حال کرده است توبه کند.

حجت‌الاسلام بی‌آزار در پایان با اشاره به این بیت آیت‌الله قاضی «کاروان رفت و تو در خواب و بیابان در پیش، کی روی؟ ره ز که پرسی؟ چه کنی؟ چون باشی»، افزود: اعتکاف رجب اگر خودیابی بدهد، خودسازی رمضان تضمین شده است، اعتکاف باید تصمیم مصمم شدن را به ما بدهد در غیر این صورت سرکار هستیم و این‌ها همه عادت است./9595/پ202/ص

ارسال نظرات