۰۱ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۶:۴۱
کد خبر: ۱۶۷۹۹۴

اجلاس اساتید حوزه علمیه خواهران استان زنجان برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ نخستین اجلاس اساتید حوزه علمیه خواهران استان زنجان با موضوع تربیت اخلاقی طلاب با رویکرد جنسیتی با حضور مسؤولانی از حوزه‌های علمیه خواهران کشور برگزار شد.
مرکز مديريت حوزه هاي علميه خواهران
به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از روابط‌عمومی مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران، در نخستین اجلاس اساتید حوزه علمیه خواهران استان زنجان با موضوع تربیت اخلاقی طلاب با رویکرد جنسیتی، حجت‌‌الاسلام بلال محمدی، مدیر حوزه علمیه خواهران استان زنجان طی سخنانی به بیان جایگاه معلم و استاد در حوزه‌های علمیه پرداخت و اظهار داشت: جایگاه استادی و معلمی، از جهات زیادی مهم و ارزشمند است. قرار گرفتن بر مسند استادی و بر تن کردن ردای معلمی، جایگاهی مهم، با آثاری است که می‌تواند به طور قطع تعیین کننده باشد.
وی افزود: در اندیشه دینی ما، پرداختن به کار تعلیم و تربیت ارزشمند است، چرا که کار معلمی، کار خداوند و بندگان برگزیده اوست و بنا بر تصریح قرآن کریم، محوری‌ترین و اصلی‌ترین کار بندگان برگزیده خدا، کار تعلیم و تربیت است.
وی ادامه داد: در بحث هدایت و راهنمایی افراد هم وظیفه اساسی جهت‌دهی را استاد و معلم ایفا می‌نماید و این امر در سعادت و شقاوت انسان‌ها، نقش بسیار اثرگذاری دارد. استاد، انسان را از زمین به ملکوت می‌برد. معلمان چه بسا مصداق بارز این آیه کریمه باشند که «فمن احیاها کانما احیا الناس جمیعا».
حجت‌الاسلام محمدی با اشاره به تفاوت اساسی نقش استاد حوزه با معلمان دیگر گفت: استاد حوزه افزون بر کار تعلیم، کار تزکیه را نیز باید انجام دهد. در کنار طلبه باشد و مثل یک مربی دست او را بگیرد و به عالی‌ترین مراتب برساند. استاد باید هم معلم باشد هم مربی و هم مزکی و روشن است که برای رسیدن به این مرتبه، ابتدا باید خود را آراسته به تمام خوبی‌ها نماید تا بتواند محور و الگو برای طلبه باشد.
در ادامه این مراسم، خانم مدملی به عنوان استاد مدعو به ایراد سخنانی در خصوص محور اجلاس پرداخت و ضمن ارائه تعاریفی از تربیت دینی، اظهار داشت: تعریف ما از تربیت دینی، آن را در عرض سایر تربیت‌ها قرار نمی‌دهد. بلکه یک چارچوب و معیار است که مطابق با هدف غایی خلقت، اهداف ما را جهت داده و ساماندهی می‌کند.
وی افزود: در این تعریف دو ویژگی نهفته است، یکی اینکه غایت، تعیین کننده است و دیگر اینکه، چه مربی و چه متربی در استفاده از روش‌ها در روند تربیت مختار هستند. دین ضوابط و معیارها را در اختیار ما می‌گذارد و باید طبق آن ضوابط به امر تربیت پرداخت.
وی با بیان تفاوت‌های زن و مرد، افزود:در نگرش دینی اصالت با روح است و عنصر جنسیت از ذات انسان خارج می‌شود. فصل ممیز انسانی، روح انسان است. در این دیدگاه تفاوت‌های جنسیتی انکار می‌شود. اما از آنجا که جنسیت ویژگی بدن و بدن، محمل روح است از این جهت تفاوت‌های جنسیتی در تربیت روحی موثر خواهد بود.
مدملی با بیان تفاوت‌های زن و مرد و با اشاره به لطافت روح و مذهبی‌تر بودن بانوان و علاقه به الگوسازی و الگوپذیری آنان، اظهار داشت: نباید الگویی را به دختران معرفی کنیم که دست نیافتنی باشد بلکه باید با رعایت سلسله مراتب به این کار بپردازیم و نباید الگو را مقدس بپنداریم و در کنار نقاط قوت او به بیان نقاط ضعفش هم پرداخته شود تا طلبه دچار سرخوردگی نشود.
همچنین حجت‌الاسلام سیدمهدی حسینی معاون آموزش حوزه‌های علمیه خواهران کشور ضمن بیان وظایف و مأموریت حوزه‌های علمیه اظهار داشت: مهم‌ترین وظیفه حوزه‌های علمیه فهم و تفقه در دین است.
وی ادامه داد: منظور از تفقه، فهم سطحی دروس نیست. متأسفانه امروز، با اینکه درس عربی از دروس اصلی حوزه است و باید به عنوان ابزاری برای شناخت دین مورد استفاده قرار گیرد، دچار رکود و ضعف شده است که در فهم دین و زبان قرآن هم تاثیر خواهد گذاشت.
حجت‌الاسلام حسینی ادامه داد: توجه به ادبیات عرب باید مورد توجه ویژه اساتید قرار گیرد.همان‌طور که سابقا هم این‌طور بوده است و بنیه طلاب در این زمینه تقویت می‌شده است.
وی وظیفه مهم دیگر اساتید را ابلاغ دین دانست و گفت: مخاطبان شما از سطح پایین علمی شروع و تا مقطع بالای علمی در جامعه را فرا می‌گیرند.
معاون آموزش حوزه‌های علمیه خواهران ادامه داد: در حالی که حداقل باید برای هر 200 نفر خانم یک مبلغ داشته باشیم امروزه از نظر کمی و کیفی در مضیقه قرار داریم.
وی گفت: وظیفه بعدی شما، اقامه دین و دفاع از دین است. در هر فرصتی که پیدا می‌کنید به اقامه دین بپردازید. امروز حمایت از نظام اسلامی از مصادیق اقامه دین است.
در ادامه حجت‌‌الاسلام خاتمی، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه شهر زنجان با اشاره به اهمیت جایگاه حوزه‌های علمیه و نقش اصلی مادری بانوان طلبه، از اساتید خواست تا با توجه و تهذیب‌، به تربیت شاگردانی بزرگ بپردازند تا سرآمد روزگار خود باشند.
وی افزود: این امر مستلزم خودسازی و تهذیب خود اساتید است./9191/د101/ی
ارسال نظرات