۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۱۰:۵۴
کد خبر: ۱۶۶۸۴۲

6 آسیب تبلیغات انتخابات از نگاه آیت‌الله مکارم/ هشدار نسبت به سوء رفتارهای احتمالی کاندیداها

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی در درس خارج خود شش آسیب برای تبلیغات انتخابات ذکر کرد و نسبت به سؤ رفتارهای احتمالی برخی از کاندیداها و حامیان آنان در صورت عدم تایید صلاحیت از سوی شورای نگهبان هشدار داد و همگان را به رعایت قانون فراخواند.
درس خارج آيت الله مکارم شيرازي درس خارج فقه آيت الله مکارم شيرازي در مسجد اعظم قم
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید صبح امروز در آغاز درس خارج فقه خود که در مسجد اعظم قم برگزار شد، به مساله مهم انتخابات و تبلیغات آن اشاره و تاکید کرد: شکی  نیست که ‌مردم باید افراد را بشناسند تا سبک و سنگین کرده و اصلح را انتخاب کنند و این فرع بر این است که اشخاص برای جامعه شناخته شوند و تبلیغات درست داشته باشند.
حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی ادامه داد: دو نوع تبلیغات وجود دارد، یک نوع تبلیغات به معنای صحیح و اسلامی است و یک نوع تبلیغات غربی که برای رسیدن به هدف هر نوع وسیله ای را مباح می داند. 
وی با بیان این که تبلیغات انتخاباتی در عین ضرورت برای شناخت مردم و روشن شدن برنامه ها و اهداف، آسیب هایی دارد، نخستین آسیب متوجه تبلیغات انتخاباتی را تخریب دیگران از طریق تهمت،‌ دروغ بستن، غیبت و ‌تحقیر کردن دانست و ابراز داشت: مردم هوشیار هستند و اگر ببینند کسی از مسیر باطل وارد می شود می دانند که او آدم درستی نیست.
این مرجع تقلید با تاکید بر این که باید مراقب باشیم تبلیغات از شکل اسلامی به شکل غربی درنیاید، دومین آسیب متوجه تبلیغات انتخابات را ‌آسیب تدلیس و مسائل را بر خلاف واقع نشان دادن دانست و یادآورشد: دادن وعده های دروغین گناه کبیره و حرام است؛ افرادی که در مسیر انتخابات هستند هم خودشان و هم ستادهایشان باید این نکات را رعایت کنند.
این مرجع تقلید اسراف و تبذیر را سومین آسیب متوجه تبلیغات انتخابات دانست و یادآور شد: اگر افرادی خودشان و ستادهای انتخاباتی شان پول های زیادی خرج کنند، این سؤال برای مردم پیش می آید که این پول ها را از کجا آورده اند.
وی آسیب دیگر را غلو و افراط گویی دانست و تصریح کرد:‌ این که بگوییم فلانی در دنیا بی نظیر است، این غلوها گناه کبیره است،‌ همان گونه که اهانت و تحقیر گناه کبیره است؛ باید در حدی که شخص لیاقت، استعداد و توانایی دارد تبلیغات شود، مردم به افراد خالص و مخلص رای می دهند، البته ممکن است افرادی گول اینها را بخورد اما اکثر مردم فریب غلوگویی و افراط گویی ها را نمی خورند.
افراد برای پیشرفت آینده خود تخم یاس در جامعه نپاشند
استاد برجسته حوزه علمیه قم سیاه نمایی وضعیت کشور برای پیشبرد امور خود را آسیب بعدی ذکر و تصریح کرد: در جامعه امروز نقاط مثبت و منفی است و باید واقعیات را مطرح کرد، اما این که سیاه نمایی شود و تخم یاس برای پیشرفت خود در آینده بپاشند گناه کبیره است.
حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی قانون شکنی را آسیب بعدی متوجه تبلیغات انتخابات دانست و تاکید کرد:‌ در حکومت اسلامی قوانین احترام شرعی دارد؛ چراکه از فیلتر شورای نگهبان رد می شود و رنگ اسلامی دارد و اگر غیر اسلامی باشد حتما جلوی آن گرفته می شود.
این مرجع تقلید بیان داشت: وقتی قانونی تصویب شد احترام حکم شرعی را دارد و نباید با آن مخالفت کرد، قانون هایی که مسیر صحیح را طی کرده و جنبه مشروعیت پیدا کرده باید رعایت شود و شکستن آن درست نیست و نباید در برابر آن نق زد و بهانه گیری کرد.
وی نسبت به سؤ رفتارهای احتمالی افرادی که صلاحیت آنان تایید نمی شود، هشدار داد و گفت: من بیم دارم که برخی از کاندیداها که جامع الشرایط نباشد و صلاحیت شان  تایید نشود شروع کنند به سم پاشی بر ضد نهادهای قانونی؛‌ درست نیست اگر مساله ای برخلاف میل ما بود قبول نکنیم و مسائلی که مطابق میل ما است را قبول کنیم؛ این قانون گرایی نمی شود و با چنین وضعیتی سنگ روی سنگ بند نمی شود.
حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی تاکید کرد: اگر این آسیب ها در تبلغیات نباشد وضعیت روحانی و معنوی می شود و یقینا عنایات خداوند متوجه ما می شود، اما اگر مراعات نشود عنایات الهی نیز گرفته خواهد شد.
این مرجع تقلید تاکید کرد: امیدواریم همگان اعم از کاندیداها، ستادها و حامیان نامزدها این اصول اسلامی را رعایت کنند تا خداوند عنایت کند کسی که اصلح باشد رای بیاورد و بتواند مشکلات مردم را حل، نقاط ضعف را برطرف و نقاط قوت را تقویت کند.
وی در ادامه با تبریک مناسبت های ماه مبارک رجب، به بیان احادیث اخلاقی از امام هادی(ع) پرداخت.
ضرب المثل «خواهی نشوی رسوا همراه جماعت شو» فاقد منطق است
وی ضرب المثل «خواهی نشوی رسوا همراه جماعت شو» را فاقد منطق و بر خلاف موازین دینی وشرعی دانست و تصریح کرد: گاهی انسان در محیطی قرار می گیرد که همه خطا می روند، در چنین شرایطی نباید همرنگ جماعت شد بلکه باید راه صواب و حق را در پیش گرفت؛ همان گونه که انبیا و اولیای الهی چنین روشی داشتند.
این مرجع تقلید تصریح کرد:‌ هنگامی که حضرت خاتم الانبیا(ص) در محیط مکه قیام کرد تنها بودند و جز امام علی(ع) و حضرت فاطمه(س) یاوری نداشتند، محیط مملو از بت پرستان بود، اما آنها در مقابل ازدحام جمعیت ملحدان و بت پرستان قیام کرده و با توکل به خدا موفق به فتح مکه شدند و دشمنان اسلام سرشکسته شدند.
حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی بیان داشت: اگر وارد مجلسی شدیم که همه اهل باطل بودند نباید همرنگ جماعت آنان شد بلکه باید توجه داشت که خدا و دین از ما چه می خواهد؛ کسی که خدا را دارد ضعیف نیست بلکه قوی است.
این مرجع تقلید اظهار داشت: در زمان ما بویژه برای جوانان در گوشه و کنار این گونه برنامه ها و مجالس پیدا می شود،‌ از این رو باید مراقب بود منطق اسلام این است که دنبال حق برو ولو این که تنهای تنها باشی و اگر انبیا و اولیای الهی غیر این عمل می کردند پیروز نمی شدند.
وی ادامه داد: نهضت حضرت امام راحل رضوان الله تعالی علیه نیز این گونه بود،‌ ایشان در ابتدا یاوران کمی داشتند اما با استقامت و توکل به خدا در برابر دشمنان به پیروزی رسیدند و نتیجه آن تشکیل حکومت اسلامی برپایه معارف اهل بیت بود که تاکنون سابقه نداشت.
/924/پ201/ج
ارسال نظرات