۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۲۳:۱۵
کد خبر: ۱۶۵۱۴۴
آیت الله نظری:

عمل به رهنمودهای رهبری مانع از اختلاف‎ می شود

خبرگزاری رسا ـ آیت الله نظری خادم الشریعه مهم ترین گرفتاری امروز دنیای بشر را ناشی از دانشمندان بی ایمان دانست و گفت: اگر ایمان ضمیمه دانش نشود فسادی در دنیا برقرار می کند که بسیار گسترده خواهد بود.
سخنراني آيت الله نظري در جمع اساتيد دانشگاه آزاد ساري سخنراني آيت الله نظري در جمع اساتيد دانشگاه آزاد ساري سخنراني آيت الله نظري در جمع اساتيد دانشگاه آزاد ساري سخنراني آيت الله نظري در جمع اساتيد دانشگاه آزاد ساري

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ساری، آیت الله عبدالله نظری، خادم الشریعه یک شنبه شب در جمع اساتید دانشگاه آزاد ساری، با بیان این که  انسان موجود با عظمتی در برابر سایر موجودات آسمانی، زمینی و حتی ملک است، گفت: امتیاز انسان از راه ماده و اثر ماده نیست چون مشترکات است.

 

وی با بیان این که آن چه را که در غیرانسان است استعداد جسمانی و مادی است، افزود: عقل، علم، روح و دین امتیاز انسان بوده و سبب امتیاز بشر است.

 

استاد درس خارج فقه و اصول حوزه با بیان این که انسان یک موجود ممتاز است، ادامه داد: انسان باید در یک شرایطی قرار گیرد تا به شرط تعلیم و تربیت استعدادش بروز کند.

 

پنج عامل بروز استعداد های انسان

وی با بیان این که اگر تعلیم و تربیت مناسب نصیب انسان نشود از نظر وجودی تنزل پیدا خواهد کرد، گفت: برای بروز استعدادهای انسان پنج اصل مهم نیاز است که اول تربیت خانواده، مدرسه، اثر همنشین، جلسات مذهبی و در نهایت نیز جریان اجتماعات مملکت است و اگر این پنج عامل در انسان وجود داشته باشد استعداد انسان بروز می کند.

 

وی با بیان این که انسان مرکب است از جسم و روح  است، گفت: در حال حاضر جنبه روحی، ایمانی، اعتقادی و دینی در انسان نقض دارد و تنها علم این مشکلات را حل می کند، چون  علم چراغ روشن، پرنور، پراثر و پر فروغ است.

 

وی در ادامه با بیان این که ملائکه برای دانش، دانشمند و عالم پرو بال پهن می کند که این نشان دهنده عظمت علم است، ادامه داد: علم مایه تکامل، ترقی و رفع نقض است و این زمانی محقق می شود که همراه با عمل صحیح باشد.

 

علم بدون دین تعالی بخش نیست

آیت الله نظری خادم الشریعه با تأکید براین که علم باید همراه با ایمان باشد و اگر با ایمان همراه نباشد به حتم نتیجه اصلی حاصل نخواهد شد، ادامه داد: گرفتاری امروز دنیای بشر ناشی از دانشمندان بی ایمان است و اگر ایمان ضمیمه دانش نشود فسادی در دنیا برقرار می کند که بسیار گسترده خواهد بود.

 

محکوم کردن اقدام ضد دینی گروه های سلفی در سوریه

وی در ادامه سخنان با محکوم کردن هتک حرمت گروه های سلفی در سوریه، خاطرنشان کرد: متأسفانه برخی گروه های تروریستی و تند رو نظیر طالبان به نام اسلام دارند در دنیا دست به هر جنایتی می زنند.

 

آیت الله نظری خادم الشریعه با بیان این که اسلام دین آزادی و تفاهم است، گفت: در قرآن نیز به مسأله آزادی در پذیرش دین اشاره شده است و بیان شده در دین کراهت و جبری وجود ندارد و در پذیرش دین کاملاً آزاد هستند چون قرآن و دین خدا بالاترین، بهترین و جامع ترین هستند.

 

استاد درس خارج فقه و اصول حوزه با بیان این که در دنیای بشر اعلا به هیچ عنوان عداوت و جنگ وجود ندارد و تنها تفاهم است و تخاصم معنی ندارد، گفت: در زمان ظهور امام زمان(عج) شرایط این گونه نیست این طور است و ما منتظر چنین روزی هستیم چون بشر به مرحله کمال عقل و علم رسید و تشخیص می دهد.

 

مال و مقام دو مشکل عمده بشر امروز

آیت الله نظری خادم الشریعه با بیان این که همه مشکل بشریت امروز به دلیل مال و مقام است، ادامه داد:  بشر باید در مال به دنبال حق خودش رود و در مقام نیز از بالاتر جلو نمی رود و دیگر بحثی در این خصوص نیست.

 

وی با بیان این که دنیای بشر دنیای استعداد تکامل است و تکامل درس در سایه تعادل قوانین و تعادل و تکامل قوانین در سایه عقل و دین است، ادامه داد: ماحصل شیرین آن این است که در مال به دنبال حق خودش می رود و در مقام نیز از بالاتر جلو تر نمی رود.

 

 روحانیت در مقام و جایگاه افتراق ندارند

وی با بیان این که روحانیت در مقام و جایگاه افتراق ندارند، گفت: بسیاری از علمای بزرگ در تاریخ در مقوله مرجعیت هیچ هیاهویی نکردند و در میان تعداد گسترده ای روحانیان و علمای شیعه به احترام شخصیت های بزرگ شرایط را پذیرفتند.

 

آیت الله نظری خادم الشریعه همچنین استاد شهید مطهری را شخصیتی کم نظیر در علم، اخلاق و ادب دانست و گفت: شهادت ایشان ضایعه ای بزرگ برای اسلام بود.

 

انتقاد از جنجال آفرینی در فضای انتخابات

استاد درس خارج فقه و اصول حوزه همچنین از برخی جنجال آفرینی در عرصه انتخابات انتقاد کرد و گفت: لزومی ندارد انتخابات به عرصه جنجال کشیده شود و افراد خودشان باید بر اساس لیاقت و کارآمدی وارد عرصه شوند و خود را معرفی کنند.

 

 معلمی ارزشمند ترین طبقه جامعه است

استاد درس خارج فقه و اصول حوزه در ادامه سخنان خود با بیان این که مقام معلم ارزشمند ترین طبقه جامعه است که باید از راه هدایت الهی مردم را تربیت کنند، گفت: اگر خدای ناکرده معلمان مردم را به سوی گناه هدایت کنند، بدترین حالت در دنیای فرهنگ پیدا می شود.

 

وی با بیان این که امتیاز بشر مربوط به عامل معنوی است و عامل معنوی عقل، روح و علم دین است و این مسائل جنبه استعداد بشر را تکمیل می کند، گفت: اگر جنبه استعداد بشر تکمیل شد بشر به  تکامل می رسد و دیگر تخاصم وجود ندارد و در مال و مقام تعدیل می شود در مال به حق کسی تجاوز نمی کند.

 

علم بزرگترین عامل تکامل بشری و تعادل انسانی

آیت الله نظری خادم الشریعه با اشاره به این که در دنیای بشریت بزرگترین عامل تکامل بشر و تعادل انسانی، علم است، گفت: دانشگاه ها و حوزه های علمیه علما و دانشمندان و اساتید حق بزرگی در جامعه دارند.

 

وی ادامه داد: دنیای انسانیت دنیای استعداد است و عوامل تربیت استعداد را به مرحله فعلیت می رساند که این عامل مربوط به عامل علم است که دانشگاه ها، حوزه و دانشمندان نقش بزرگی در تمدن بشری دارند.

 

آیت الله نظری خادم الشریعه در ادامه سخنان خود با بیان این که در جامعه اسلامی همه وظیفه دارند از مقام مرجعیت تبعیت کنند، گفت: رهبر معظم انقلاب اسلامی هم مرجعیت و هم حاکمیت دارد و قانون او را ولی امر قرار داد و اگر آحاد جامعه به خوبی رهنمودهای رهبری را گوش فرا دهند و عمل کنند دیگر اختلافی نباید در جامعه وجود داشته باشد.

 

امام خمینی و رهبر معظم انقلاب را به زهد مالی می شناسم

وی با بیان این که امام خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب اسلامی را به زهد مالی می شناسم، تأکید کرد: این مسأله در دنیای امروز بی نظیر است که رهبر یک نظام ساده زیست است./950/پ201/ب

ارسال نظرات